Recenze: Solo: Star Wars Story (2018) – Nejzábavnější Hvězdné války a kandidát na překvapení roku

Poslední přírůstek do rozšířeného filmového univerza z předaleké galaxie – Solo: Star Wars Story – to neměl vůbec jednoduché. Vyhazování režisérů, přepisování děje, předražená produkce, kritika hereckého osazení či dokonce pokusy některých fanoušků o bojkot návštěvy kin. S tím vším se musel potýkat nejslavnější vesmírný pašerák Han Solo, jehož vlastní film, který se odehrává, mimo klasickou sérii vstoupil tento týden do světových kin. Ustál společně se svým parťákem Žvejkalem okolní tlaky a nepřízeň osudu, nebo se snímek sesypal jako domeček z karet ze Sabaccu?

Nebudu chodit kolem horké kaše a povím vám to narovinu – Solo se povedl. Je v podstatě neuvěřitelné, že snímek překonal všechny překážky tvůrčího procesu a výsledek drží pohromadě až s obdivuhodnou lehkostí. Ron Howard splnil úlohu damage-control režiséra na jedničku a troufám si říct, že především jeho letité filmařské zkušenosti udělaly ze Sola parádní podívanou. Tvůrce, jenž kdysi byl pro George Lucase první volbou na post režiséra Skryté hrozby, prokázal cit pro vývoj postav a smysluplnou zápletku a film rovněž disponuje tou nejdůležitější ingrediencí pro rodinnou space operu – srdcem. Příběh vás nejspíš nestrhne podobným způsobem jako epizody původní trilogie, ale rozhodně si ty dvě hodiny v kině užijete s upřímným úsměvem na rtech.

Solo je totiž zcela nezpochybnitelně nejzábavnějším příspěvkem do filmové ságy pod hlavičkou Star Wars. Tak trochu jako kdyby Indiana Jones potkal Strážce galaxie a společně se vydali na víkend na divoký západ. Sílu a světelné meče vystřídal bezprostřední humor. Dějová osudovost, tak příznačná pro doposud všechny snímky Hvězdných válek, ustoupila stranou uvolněné náladě. Jediovská vznešenost podlehla surovosti gangsterského prostředí předaleké galaxie. Příběh se žene rychlostí na plný plyn (?) sešlápnutého Millenium Falcona a dokonce se poprvé v historii série skáče v ději o několik let dopředu. Všechny postavy však zběsilému tempu bez problému stačí, a když je potřeba, scénu si pro sebe ukradne někdo z neodolatelného hereckého ansámblu.

Ano, nevadí mi jít proti proudu, když zmíním, že výběr hereckých představitelů si mě získal na celé čáře. Aldenu Ehrenreichovi jsem věřil už od začátku a jeho Han Solo je přesně takový, jaký by měl být. Drzý, špinavý, sarkastický, rychlý a neodolatelný pašerák, který ve svých juniorských letech hledá své místo v rozlehlé galaxii. Jeho první setkání se Žvejkalem je tím vůbec nejvtipnějším momentem ságy od vstupu Star Wars do kin v roce 1977. Emilia Clarke (Qi’ra) dokazuje, že zvládá být i někým jiným než jen Matkou draků ze Hry o trůny a Donald Glover by zasloužil vlastní článek o tom, jak precizně se zhostil úlohy Landa Calrissiana. Bravo! Zkušení Woody Harrelson a Paul Bettany mlaďasům skvěle sekundují, i když jejich dějové linie vyvrcholí až příliš uspěchaně a předvídatelně.

Totiž, abych vše uvedl na pravou míru, tak trnitá cesta vývoje filmu se na plátno přece jen promítla. Občas příběh utíká až příliš necitlivě k jeho aktérům. Některé části zajímavého děje zbytečně vyšumí do ztracena na úkor opulentní akce (i když vlaková loupež nebo Kessel Run jsou vskutku dechberoucí) a závěrečná dvacetiminutovka scénáristicky doslova tápe a nabídne hned několik what the fuck? momentů. Hluchá místa v Solovi naštěstí nejsou vyplněna digitálními zvěrstvy (zdravím všechny současné komiksárny) a tvůrci sází spíš na pomrkávání směrem k dlouholetým fanouškům, což občas nějakou tu dějovou nesrovnalost pomůže zachránit. Ovšem scéna s hologramem je úplně navíc, ať už hardcore fandům vychází vstříc sebevíc. Nechci nic prozrazovat, ale až uvidíte, snad pochopíte.

Solo: Star Wars Story je pro mne poněkud překvapivým triumfem na poli rodinné dobrodružné zábavy. Své trumfy (představovačka hlavního hrdiny, objevení Žvejkala, Landův šarm a jeho Millenium Falcon) vykládá postupně a citlivě vzhledem k vykreslení charakterů a příběhové posloupnosti. Scénáristé vaří z vody jen minimálně a režisér Ron Howard si po několika kariérních přešlapech řekl o další lukrativní angažmá. Kdo ví, možná ho nevidíme u Star Wars naposledy. Relativní dějová otevřenost Sola otevírá dveře pro pokračování, ale to už předbíhám. Tím nejdůležitějším poznatkem je, že aktuální snímek Hvězdných válek je čirá radost a Lucasfilm v součinnosti s Disney potvrdil, že příběhy z předaleké galaxie rozhodně ještě nepatří do starého železa.

• Solo: Star Wars Story
  • Akční / Dobrodružný / Sci-Fi / Fantasy
  • USA, 2018, 135 min