Berlinale 2018: Vítězové

Jeden z největších evropských festivalů, Berlinale, právě skončil. V jeho soutěži se promítlo devatenáct filmů a v sobotu večer porota s Tomem Tykwerem v čele oznámila vítěze.

První udělovanou cenu, za výjimečný umělecký přínos, získala Elena Okopnaya za její práci na kostýmech a make-upu k ruskému filmu Dovlatov. Nejlepší scénář získalo mexické Museo, cenu převzali Manuel Alcalá a Alonso Ruizpalacios.

Herecké ceny byly obě překvapením. Cenu za nejlepší herecký mužský výkon získal mladičký Anthony Bajon za film La Prière (The Prayer), ačkoli pro mnohé byl jednoznačným vítězem německý herec Franz Rogowski, který se porotě představil hned ve dvou soutěžních snímcích (Transit a In den Gängen). O nejlepší herečce se hodně diskutovalo, protože soutěž přinesla hned několik rolí a výkonů, které by si cenu zasloužily. Mluvilo se především o Marii Bäumer, která v 3 Tage in Quiberon ztvárnila slavnou hereckou ikonu Romy Schneider, nebo Andree Berntzen z Utøya 22. Juli. Často zmíněná byla i Léonore Ekstrand ze švédského Toppen av ingenting (The Real Estate), herečky z Figlia Mia (Daughter of Mine) nebo dokonce i Sandra Hüller z In den Gängen. Nicméně cenu si odnesla debutující Ana Brun z brazislkého snímku Las Herederas (The Heiresses).

Las Herederas získalo i cenu Alfreda Bauera (cena je udělena za “otevření nových perspektiv v kinematografii).

Las Herederas

Cenu za nejlepší režii získal Wes Anderson (The Isle of Dogs/Psí ostrov), za kterého pro medvědí sošku na pódium došel Bill Murray. Předposlední udělovanou cenou je Stříbrný medvěd, který získala Małgorzata Szumowska za polský film Twarz (Mug/Tvář). Ten si získal mnoho příznivců svým jízlivým pohledem na aktuální atmosféru venkova ve východní Evropě, který je silně ovlivněn katolickou církví a předsudky.

Małgorzata Szumowska

Hlavní cenu – Zlatého mědvěda za nejlepší film – k velkému překvapení získal rumunský experiment Touch me not. Soutěž neměla žádného jednoznačného favorita, nicméně výhru tohoto snímku tipoval málokdo. Touch me not je poměrně divácky těžko uchopitelný pokus zkoumat hranice komfortní zóny jedinců v oblasti intimity, sexuality a konsentu. Snímek se dotýká témat jako sexualita transgender lidí, hranice konsentu a schopnosti být intimní s druhým člověkem. Dále konfrontuje stereotypy o vztahu postižených lidí k vlastnímu tělu a sexualitě.

Touch me not

Další ročník Berlinale se bude konat 7.-17. Února 2019.