Recenze: Oklamaný (2017) – Boj s pokušením

Touha, odříkání a vztek. U každého se projevují jinak a každý člověk jim podléhá jiným způsobem. Ovšem režisérka Sofia Coppola ve svém novém počinu Oklamaný staví na nich jako na klíčových hráčích. Rozehrává komorní drama, jehož velikost je však větší, než se na první pohled zdá.

Kulisa: občanská válka v Americe. V zuřícím konfliktu mezi stoupenci Unie a Konfederace se kdesi v jihem ovládané části snaží fungovat dívčí internátní škola vedená paní Marthou (Nicole Kidman). Kromě mladých dospívajících slečen má na starosti ještě mladou učitelku Edwinu (Kirsten Dunst), pro kterou se snaží být vzorem a morální oporou. Poklid ženského světa naruší ale nález v nedalekém lese. Jedna z dívek totiž objeví při sbírání hub desátníka Johna McBurneyho (Colin Farrell), vážně zraněného dezertéra armády Unie. Utíkající voják najde azyl právě ve zmíněné internátní škole. Zde se o něj zástupkyně něžnějšího pohlaví starají a i přes výhrady ředitelky Marthy tu může zůstat do doby, než bude zcela zotaven. Postupně jeho kouzlu propadá jedna slečna za druhou, což má za následek nejen narušování výuky, ale rovněž vyostření vztahů kvůli rivalitě. John pomocí sladkých řečiček a šarmu dosahuje svých cílů a je jasné, že dříve nebo později dojde v poklidné dívčí škole k veliké bouři.

Coppola s pomocí Irene Kamp a Alberta Martze (oba napsali původní scénář) sleduje hned několik konfliktů. Prvním z nich je asketický způsob života, který je narušený Johnovým příchodem. Protagonistky těžko ovládají své touhy a náhlé zjevení zástupce opačného pohlaví na ně působí jak živá voda. Pryč je důraz na morálku a i Martha, jakýsi ochránce morálky, těžce odolává pokušení. Tato linka je nosným pilířem příběhu a jako takové je jí dáno nejvíce prostoru. Sledujeme díky ní několik vnitřních bojů dívek, které byly vychovávány ve víře v Boha a odporu ke všem fyzickým pokušením. Tyto vnitřní boje jsou spíše naznačovány v drobných nuancích, ale mají efekt a snímku dodávají potřebnou dávku dramatičnosti.

Druhý konflikt s tím prvním úzce souvisí. Dívky se začnou vnímat při svém zájmu jako konkurence a vzájemně si házejí klacky pod nohy. Film sice poukazuje na několik vznikajících konfliktů, ale dalo se z toho čerpat více. Všechny souboje rivalek vyšumí dříve, než vůbec nějakým způsobem vyeskalují, což trochu výsledný dojem sráží. Třetí konflikt můžeme vidět jako souboj Marthy a Johna. Jejich střet lze vnímat jako boj o autoritu. Vše je ale jen v náznacích a musí se číst mezi řádky. Jejich vztah má dynamiku a dodává příběhu ten správný spád. Ovšem celkově je vyprávění spíše pomalejší a divák si musí zvyknout, že jednou větou jakákoliv postava myslí mnohem více.

Kulisy jsou celkem strohé. Dočkáme se skoro jen dívčí školy a jejího blízkého okolí. Ovšem to nevadí, dílo nestaví na výpravě, ale především na konverzacích a hereckých výkonech. A právě herecké výkony upoutají pozornost. Ústřední trio Farell, Kidman i Dunst své postavy prožívají, dodávají jim potřebnou lidskost a uvěřitelnost. Kidman skvěle napodobila jižanský přízvuk a role silné a neoblomné ředitelky s ochranitelskými pudy jí sedla. Zahanbit se nenechal ani Farell, jehož nejednoznačný John dodává potřebnou dávku tajemnosti. Učitelka Kirsten Dunst nepostrádá mladickou naivitu a potřebu zachránit, a to velice autenticky. Ostatní herečky se rovněž nenechaly i přes svůj útlý věk zahanbit. Snad jen Elle Fanning místy lehce přehrávala.

Oklamaný je komorním dramatem, jenž by šlo přirovnat k ledovci. Vidíme jen jeho část a skrývá v sobě mnohem více. Příjemná jednohubka, která sice neudělá bombastický dojem, ale určitě neurazí.

Oklamaný / The Beguiled
Tralier
USA, 2017, 94 min
Drama / Historický
Režie: Sofia Coppola
Scénář: Sofia Coppola, Irene Kamp, Albert Martz
Hudba: Laura Karpman
Hrají: Colin Farrell, Nicole Kidman, Kirsten Dunst, Elle Fanning, Oona Laurence, Angourie Rice, Addison Riecke, Emma Howard, Wayne Pére

Daniel Birgus
75 %
Předchozí článekRecenze: Válka o planetu opic (2017) – Překvapivě silné drama s kapkou akce
Další článekMatt Reeves o novém Batmanovi
Daniel Birgus
Jsem filmový fanoušek, který je žánrový všežravec. Svého diváckého ducha krmím psychologickými sondami i komiksovými akčními adaptacemi. Preferuji snímky od Wese Andersona, Quentina Tarantina, Seria Leoneho či Miloše Formana.