KVIFF 2017: Den čtvrtý – Happy End, Sofia Coppola a další

Jedna česká klasika praví: ‚Čtvrtý den bývá kritický.‘ Festival se naštěstí tímto pravidlem neřídí. Skončil víkend a ve Varech nastává to krátké klidnější období, to mezidobí právě mezi víkendem a svátky. Casey Affleck i Uma Thurman už své filmy uvedli, to ale rozhodně neznamená, že by pro další dny měla být nouze o zajímavé hosty či delegace, natož o filmy.

Western (Western)

Slovy jednoho z producentů: „Western je film o problémech v komunikaci a o tom, kde se cítíme doma.“ Film se odehrává v bulharsko-řeckém prostředí, kam skupina německých dělníků přijela ‚rozšířit infrastrukturu‘, jak tvrdí jejich šéf. Přirozeně se v takové konstelaci zúčastnění nevyhnou konfliktům či složitostem plynoucím z jejich různého kulturního pozadí či jazykové bariéry a najít způsob optimálního soužití nemusí být vždy snadné.

Verdikt: Producenti hitu Toni Erdmann představují další zajímavý snímek. Film přirozeně a upřímně líčí navozování komunikace mezi lidmi, kteří si vůbec nerozumí a ukazují, že nějkdy to může být snazší, než když žádná jazyková bariéra neexistuje. Z počinu je cítit upřímnost, uvěřitelnost a lidskost, něco mu ale schází.

Hodnocení: 6/10

V pohodě (Qing song jia yu kuai)

Do malé a téměř opuštěné vesnice na severu Číny přijíždí podomní prodejce voňavých mýdel. A nemůže být řece náhoda, že s jeho příchodem začne také exponencielně vzrůstat množství útoků na zdejší obyvatelstvo…

Verdikt: Jistě, snímek nebyl chudý na vtipné momenty. Spousta z nich plynula i z jeho pomalé rychlosti a dialogů. A v tu chvíli začínám mít problém. Netvrdím, že by film byl dlouhý, ale z mého pohledu by potřeboval zrychlit. Tiché záběry byly dobré, kamera byla výborná, co mně nevyhovuje jsou dlouhé pauzy v dialozích, dlouhé mezery v ději. Ale kdo ví, možná právě tohle tempo je něco, co v dnešní chaotické a uspěchané době potřebujeme.

Hodnocení: 4,5/10

Odnikud (Aus dem Nichts)

Katja žije spokojeným rodinným životem. Tedy žila, než jím otřesla obrovská tragédie. Zoufalá žena odhazuje veškeré zábrany a je odhodlaná udělat vše, aby dosáhla spravedlnosti.

Verdikt: Film z velké části stojí a padá na výkonu a postavě Diane Kruger. A dělá dobře, herečka podává výborný výkon. V kombinaci s dobrým scénářem a režií a působivými obrazy bych se rozhodně nebála snímek doporučit dál. Poslední cca minuta před závěrečnými titulky je už pak jen vizuální třešničkou na dortu.

Hodnocení: 7,5/10

Happy End (Happy End)

Michael Haneke (Bílá stuha, Láska) se ve svém nejnovějším počinu vrací k tématu rodiny. Ovšem v této rodině to vypadá tak, že jediné, co je pojí, jsou geny, které sdílí. Heneke ve filmu zkoumá rozpad tradiční buržoazní rodiny a odkrývá tajemství, jež její členové mají.

Verdikt: Mám ráda rodinná/vztahová dramata, která nenásledují tu klasickou kostru obsahující zápletku, vyvrcholení atd. Na první pohled jako by se nic nedělo, ale ve skutečnosti jde o studii jednotlivých postav a jejich vztahů na pozadí téměř každodenní reality. A to se zde daří výborně.

Hodnocení: 9,5/10

Oklamaný (The Beguiled)

Děj se odehrává během americké Občanské války na dívčí internátní škole na Jihu. Místní dívky najdou raněného vojáka Unie, tedy nepřítele, a ujmou se ho. Zatímco mu poskytují přístřeší a starají se o jeho rány, vzrůstá v domě sexuální napětí, žárlivost a rivalita. Postupně jsou prolamována nejrůznější tabu.

Verdikt: Ač byly z mnoha úst slyšet obavy ohledně tohoto snímku, řekla bych, že nebyly naplněny. Sofia Coppola servíruje snímek, který se sice nejspíš nezapíše do dějin, ale rozhodně neurazí, prvotní skeptiky (mě nevyjímaje) snad i potěší.

Hodnocení: 7/10