Recenze: Všechno úplně všechno (2017) – Další teen romantika poznamenaná smrtelnou chorobou

Romanticky laděná dramata pro náctileté, v nichž hraje důležitou roli smrtelná choroba a mnohdy i umírání samo o sobě, již dávno nejsou tabu. Po úspěšných snímcích jako Hvězdy nám nepřály či Teď a tady přichází do kin snímek Všechno úplně všechno, v němž pohledný nový soused vytrhuje nemocnou Madeline z celoživotního stereotypu a otevírá jí nové obzory. Nebude pro ni však touha po nepoznaném dobrodružství mít vážné zdravotní následky?

Madeline (Amandla Stenberg) byla v útlém věku diagnostikována vzácná porucha imunity zvaná SCID, která jí znemožňuje opouštět prostory jejího sterilního domu. Stýká se pouze se svou matkou (Anika Noni Rose), ošetřovatelkou Carlou (Ana de la Reguera) a její dcerou, zbytek sociálních interakcí probíhá vzhledem k přísným hygienickým návykům pouze přes internet. Jednoho dne se do vedlejšího domu přistěhuje pohledný mladík Olly (Nick Robinson), který se dívku okamžitě snaží zaujmout. Neznalá pozornosti opačného pohlaví ochotně přistupuje na jeho „hru“ a postupně se přes konverzace na chatu poznávají. Madeline nemá možnost Ollyho poznat blíž, ale uprosí Carlu, aby jí umožnila setkání. Ta po delším zdráhání souhlasí pod podmínkou přísného odstupu, aby se Madeline nemohla nijak nakazit, protože i sebebanálnější virus nebo bakterie by mohly mít pro její tělo fatální důsledky. Proběhne však více schůzek a dochází i k prvnímu tělesnému kontaktu. Jednoho dne se ale Olly dostane do rvačky s vlastním otcem a Madeline už nedovede déle přihlížet zavřená doma a vyrazí mu ven na pomoc..

Jak již bylo řečeno, téma filmu není nijak převratné, ale Madelinina choroba je vzácná a naprosto ovládla její život. Sterilizace oblečení, nutnost téměř permanentního monitoringu zdravotního stavu a nemožnost vyjít byť jen na zahradu dívku uvěznily v domě, ve kterém strávila více než 15 let. Proto se není čemu divit, když se okamžitě zamiluje do kluka od vedle, který díky bohu její city bez ohledu na okolnosti opětuje.

Představení choroby, jíž dívka trpí, sice vypadá jako vytržené z videa zdravovědy pro první stupně základních škol, ale režie se jejím rozebíráním prozíravě nezabývá příliš dlouho. Podrobnější okolnosti a komplikace jsou vysvětlovány postupně, a tak mohlo být více stopáže věnováno rozvoji vztahu mezi Madeline a Ollym. Režisérka Stella Meghie příjemně stylizovala virtuální konverzace do místností, které nemocná dívka v rámci domácího kurzu architektury navrhla. I když se tedy rozhovory obou teenagerů zhruba třetinu času neodehrávají osobně, divák je vidí. Kdyby se ovšem Meghie držela tohoto konceptu a upustila od prostého „bublinového“ zobrazování mobilního chatu (jako přes kopírák stejné jako u filmu Hvězdy nám nepřály), udělala by lépe.

Velkým negativem snímku je jeho předvídatelnost a za vlasy přitažená nereálnost. Okamžikem, kdy se po několika minutách přistěhuje Olly je jasné, jakým směrem se děj bude ubírat. Ačkoliv má snímek jen něco málo přes 90 minut, střídání naprosto nudných a informačně nepřínosných scén s těmi zajímavými a zábavnými (je jich méně) zapříčiní, že to může návštěvníkům kina připadnout jako mnohem delší doba. Těžko se taky chápe, jak zvládá matka samoživitelka zaplatit přepychovou vilu kousek od californských břehů, či jak může dívka, která nikdy nebyla venku, jíst neošetřené potraviny nebo cestovat letadlem, které je s nadsázkou „líhní“ bakterií, jež by její netrénovaný organismus v řádu desítek minut transportovaly na jednotku intenzivní péče.

Hrdinové ústřední dvojice byli značně limitováni plytkostí zápletky filmu, ale Amandla Stenberg i Nick Robinson se jako vycházející stars s postavami popasovali statečně. Stenberg si možná budete pamatovat z role mladičké Rue, která dělala v Hunger Games krátce společnost Katniss, nebo také působila v mysteriózním dramatu Takoví jsme, zatímco Olly alias Nick Robinson hrál například v Jurském světě. Přestože je pro režisérku Stellu Meghie Všechno úplně všechno teprve druhým snímkem, za svou prvotinu v rodné Kanadě získala několik filmových cen.

Všechno úplně všechno je lehce nadprůměrným přeslazeným young adult snímkem, který uspokojí třeba náctileté fanynky Harryho Stylese. I když je příběh prostoupený rizikem smrti, chybí v něm reálné okamžiky, kdy by se mohl divák o osud Madeline opravdu bát. Podobnosti s filmem Joshe Boonea jsou velmi patrné, ale stejně tak je vidět i snaha režisérky Meghie se od takových snímků odlišit. Její film je založen na stejnojmenné knize Nicoly Yoon, jež se v psané podobě stala jedním z bestsellerů, avšak hranou adaptaci nejspíš podobný osud nečeká. Vítaným ozvláštněním je pseudo happy ending, který maličko očišťuje celou idealizaci vztahu Ollyho a Madeline, jež by s podobnou chorobou nejspíš nedojela ani na letiště, natož na Havaj.

Všechno úplně všechno / Everything, Everything
USA, 2017, 96 minut
Romantický / drama