Recenze: Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta (2017) – Jack Sparrow se vrací

Do kin se vrátil kapitán Jack Sparrow. Oblíbený hrdina a příběh založený původně na atrakci z Disneylandu ztráceli s postupujícími díly na popularitě. Jak je na tom Salazarova pomsta?

Nejhorší pirát všech dob, vrabčák, zkrátka a dobře kapitán Jack Sparrow se zase vrací s novým fantastickým dobrodružstvím. Jak už tomu tak v jeho případě bývá, štěstěna k němu zase jednou není moc štědrá a příznivá. Tentokrát má proti sobě celou posádku mrtvých vedenou kapitánem Salazarem. Hlavní touhou těchto přízraků je zabít každého piráta, především ale právě Jacka, s kterým má kapitán Salazar nevyřízené účty.

V prvních chvílích může snímek působit poněkud rozpačitě a nebudit suverénní dojem, nicméně to poměrně brzy přejde. Začne působivá podívaná, která nenudí, baví a odsýpá. Velmi sympaticky působí to, že se tvůrci odhodlali dát prostor i jiným postavám, než jen oblíbenému antihrdinovi v podání Johnnyho Deppa. Ten samozřejmě ve filmu nechybí, ale je ho tam tak akorát dostatek – ani málo, ani moc. Do popředí se tak dostanou i nové mladé charaktery, kteří sice samozřejmě řeší rodinná či romantická témata (i dramata), ale jinak a nově.

I přes to, co bylo zmíněno výše, nelze upřít, že snímek z velké části stojí na postavě a jménu Johnnyho Deppa. V nejnovějším pokračování divák dostane dávku přesně takového antihrdiny, kterého si oblíbil v prvním díle. Je vtipný, svým způsobem nešikovný i nadmíru šikovný, pro odpověď nejde daleko a láhev jeho oblíbeného rumu má vždy na dosah. Není přehnaný, nepřehrává, není ho moc a není to hloupé.

Chvála směřuje i na adresy dalších aktérů, kteří se se svými rolemi vypořádali neméně dobře. Fanoušky navíc potěší návraty některých známých tváří, které v minulém díle mohli postrádat. Mimo jiné i tyhle „obživení“ celkem přirozeně budují půdu pro další pokračování, ačkoli nejde neuvažovat, jaký děj si tvůrci připraví, jelikož po Salazarově pomstě se může zdát, že už je vše vyřešené a v pořádku.

Dalo by se říct, že pátý díl zdatně následuje povedenou jedničku a dvojku. Především tedy jde o příjemnou oddychovou podívanou s notnou dávkou akce. Jako u několika předchozích filmů, i zde by bylo možné místy vytknout přílišnou překombinovanost. Stěží se také při pohledu na kapitána Salazara a jeho posádku ubránit paralelám mezi Davy Jonesem a jeho lidmi. Nicméně tyto podobnosti snímku jako celku zas tak závažně nepřekážejí.

Nelze si nepomyslet, že se série konečně vrací k „starým dobrým Pirátům“, které měla většina publika ráda. Pátý film jako by pokračoval ve šlépějích nastavených jedničkou a dvojkou. Nabízí zábavnou podívanou nepostrádající vtip a akci. Sympaticky působí, že se netočí veškerý děj jen okolo oblíbeného kapitána Jacka Sparrowa, ale prostor je dán i novým či jiným postavám. Odpustit se dá i to, že děj působí místy trochu překombinovaně a některé motivy jako by už byly použity. Sečteno a podtrženo, nový díl Pirátů z Karibiku rozhodně napravuje sérii reputaci a pravděpodobně předčí očekávání. A jestli by se mělo ve stejném duchu pokračovat dál, nebála bych se šestky.

• Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta / Pirates of the Caribbean: Salazar’s Revenge
  • USA, 2017, 129 min
  • Režie: Joachim Rønning, Espen Sandberg
  • Scénář: Jeff Nathanson
  • Hrají: Johnny Depp, Javier Bardem, Geoffrey Rush, Brenton Thwaites, Kaya Scodelario, Kevin McNally, Golshifteh Farahani, David Wenham, Stephen Graham, Martin Klebba, Adam Brown, Orlando Bloom, Keira Knightley, Paul McCartney a další