TOP 10: Nejzajímavější knižní adaptace uběhlého desetiletí

Od počátku kinematografie sloužily knihy jako výborná inspirace k tomu, co přenášet na plátno. Vzniklo nepřeberně velice zdařilých knižních adaptací, kdybychom se snažili obsáhnout celou historii, vydalo by takový výčet snad i na další knihu, omezíme se tedy na uběhlé desetiletí. Co nám poslední dekáda přinesla hodného pozornosti? A přidá se nový film Ztracené město Z časem do podobných skupin?

Persepolis (2007)

Animovaný film podle svého komiksu (prvního íránského všech dob) si jeho autorka Marjane Satrapi i zrežírovala. V příběhu autobiograficky a s obdivuhodnou lehkostí popisuje své nesnadné dětství  za dob islámské revoluce, války s Írákem a následného režimu. Humorně vykresluje rozdílné vnímání různých kultur, rebelantství a touhu po svobodě hlavní hrdinky, dospívající dívky.

Tahle země není pro starý (2007)

Skvělá předloha Cormaca McCarthyho, výborné zpracování bratrů Coenových a ve výsledku čtyři Ceny Akademie, včetně té za nejlepší film. Měl to být jen poklidný lov. Všechno se ale zvrtlo, když Lleywelyn Moss našel mezi zkrvavenými těly v rozstřílených autech nemalé množství heroinu i hotovosti. Neodolal pokušení a započal tím zběsilou štvanici na sebe i svoji mladou ženu.

Cesta (2009)

Cormac McCarthy podruhé. Jeho postapokalyptické předlohy se tentokrát ujal John Hillcoat. Vypráví příběh z doby cca deset let po zničení světa. Na Zemi zbylo jen pár jednotlivců, kteří se tak nějak protloukají. A mezi tím vším putují Muž a Chlapec za nadějí, kterou spatřují na jihu, na pobřeží, s ničím víc než jedním nákupním košíkem, v němž mají všechen svůj majetek.

Muži, kteří nenávidí ženy (2009)

Ještě dva roky před americkou adaptací v čele s  Danielem Craigem a Rooney Mara se první díl Larssonova Milénia dočkal severského zpracování, které následovaly postupně i zbylé dva díly.  Do hlavních rolí Lisbeth Salanderové a Mikaela Blomkvista se zde vtělili Noomi Rapace a Michael Nyvqist. Investigativní novinář a počítačová hackerka se společně vydávají řešit čtyřicet let starý případ zmizení jisté Harriet Vangerové, přičemž její strýc je přesvědčen, že byla zavražděna.

Charlieho malá tajemství (2012)

Stephen Chbosky si podle vlastní knihy napsal scénář a aby toho nebylo málo, ujal se i režie. Vypráví příběh o dospívání patnáctiletého Charlieho. Outsidera, který se snaží vyrovnat s, zdá se trochu více věcmi, než zvládá, rád by nějak přetrpěl střední školu a ideálně našel nějakou skupinu lidí, do které by patřil.

Musíme si promluvit o Kevinovi (2012)

Předlohy Lionel Shriver se mistrně ujala skotská režisérka Lynne Ramsay. Eva (Tilda Swinton) se kvůli synovi Kevinovi (Ezra Miller) vzdá slibně vyhlížející kariéry. Už těsně po porodu zjišťuje, že jejich vztah je asi nějak v nepořádku. Kevin je od malička agresivní, především vůči Evě, až v pubertě jeho násilné chování vyústí v největší zločin – vraždu. Je zatčen, ale matka ho stejně neopouští. A tak jejich vztah, který je téměř opakem harmonického a ideálního, nějak pokračuje dál.

Zmizelá (2014)

Už to jsou téměř tři roky, co poslední celovečerní film Davida Finchera budil pozdvižení a oslavné ovace. Krimi thriller o zmizelé manželce Amy (Rosamund Pike) a zoufalém manželovi Nickovi (Ben Affleck), zároveň podle policie hlavním podezřelým stojícím za jejím zmizením, sklízel nejen obrovskou chválu od široké veřejnosti, ale i nominace na cenné sošky.

Room (2015)

Irsko-kanadské drama Room bylo natočeno na základě knihy a následně podle scénáře Emmy Donoghue. Pro pětiletého Jacka byl jeden pokoj celým světem. Jinak to nešlo, ven on ani jeho matka nemohli. Jeho maminku, tehdy sedmnáctiletou, před sedmi lety totiž unesl ‘starý Nick’ a od té doby jí držel právě v onom pokoji, kde Jacka i porodila. Dělala co mohla, aby chlapci i v tak omezených podmínkách nic nechybělo, aby si ani neuvědomoval, že mu má co chybět, že existuje něco venku. Věděla ale, že takhe už to dál nejde, to by taky Jack nikdy nemusel být schopen začlenit se do normálního života, i kdyby měl nakrásně mít tu šanci. Začne tedy vymýšlet plán útěku… Za své ztvárnění hlavní hrdinky si Brie Larsson po právu odnesla Oscara.

Carol (2016)

Loňský snímek režírovaný Toddem Haynesem v hlavních rolích s Cate Blanchett a Rooney Mara byla natočen na motivy knihy Patricie Highsmith původně vyšlé pod názvem Cena soli. Je situován v Americe v padesátých letech a v dobových poměrech citlivě ukazuje milostný příběh dvou žen a jeho vnímání společností.

Komorná (2016)

Ač to na první pohled nemusí být zřejmé, film jihokorejského režiséra Chan-wook Parka se řadí k adaptacím knihy Sarah Walters Zlodějka. Z románu si bere dějovou linku, kostru příběhu a trochu si ji upravuje a zasazuje do japonsko-korejských reálií 30. let 20. století. Šlechtična Hideko žije v ústraní se svým strýcem, který čeká, až dívka dospěje, aby si ji mohl, pro její majetek, vzít. Tenhle nápad ovšem dostane i mladý podvodník. Ten zosnuje chytrý plán. Chudou kapsářku Sukhui, jež slíbí finanční kompenzaci, doporučí mladé šlechtičně jako komornou a kapsářka mu na oplátku pomůže Hideko získat. Věci se ovšem vyvinou úplně jinak.

Předchozí článekRekapitulace: Jak šel čas se sérií Rychle a zběsile
Další článekRecenze: Rychle a zběsile 8 (2017) – Akční smršť ctící své jméno

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno