Recenze: T2 Trainspotting (2017) – Na počátku byla příležitost… a pak přišla zrada

„Vyber si život. Vyber si Facebook, Twitter, Instagram… a doufej, že to někoho někde zajímá.“ To je jen část z Rentonova ikonického a po dvaceti letech oprášeného „Vyber si život“ proslovu. Co dalšího zůstává, co se mění? Jak dopadl sequel kultovního generačního snímku?

Začátek snímku postupně představuje hrdiny, které jsme opustili před dvaceti lety, a jejich současné životy. Daniel ‚Spud‘ Murphy (Ewen Bremner), ač se snaží a rád by byl dobrým partnerem Gail a otcem ‚malému‘ Fergusovi, stále zápasí se svou závislostí na heroinu. Simon ‚Sick Boy‘ Williamson (Jonny Lee Miller), který se stále může chlubit svými peroxidově blond vlasy, žije též na hraně zákona. Provozuje hospodu, jež mu zanechala zesnulá tetička, ale vedle toho fušuje i do vydírání a pěstování marihuany. A nikdy nepohrdne kokainem. Francis ‚Franco‘ Begbie si ve vězení odpykává pětadvacetiletý trest a zrovna mu bylo zamítnuto podmínečné propuštění. A Mark Renton? Ten se po dvou desetiletích prožitých v Amsterdamu s manželkou a údajně spokojenou rodinkou, vrací, původně jen na chvíli, do Edinburghu. Po smrti Markovi matky zde jeho otec žije sám v bytě, který jako by se vůbec nezměnil.

Přibližně ve stejnou chvíli, kdy se Mark znovu objeví, se Begbiemu podaří utéct z vězení. Postupně se roztáčí kolotoč plný drog, smutku, ztrát, touhy po pomstě, všech forem mezilidských vztahů a jiných starých známých…

Už z prvních záběrů je jasné, že film bude jízda. A nejen záběrů, neméně důležitou funkci plní špičkově vybraný soundtrack. Od počátečních tónů hudba výborně podporuje dynamiku filmu, posouvá jej dopředu a doplňuje dějovou i obrazovou složku. Nikoli však násilně, ani ji není moc či víc, než by bylo třeba. Nezastiňuje ostatní aspekty, nýbrž je výborně fungující komponentou celku. Valnou část stopáže si nelze pomoct proti nutkání tancovat i v sedačce v kinosále. Příjemně překvapí i nečekané umístění některých známých hitů.

Kromě hudební je nasnadě vyzdvihnout i složku obrazovou. Všechny záběry plní svou funkci efektivně a působivě, několik z nich nicméně vybočuje. Tvůrcům se nejednou podařil obraz takový, který až boří či zpochybňuje představy o realitě a o tom, jak by věci měly vypadat. Nutí diváka přemýšlet a budí jeho zvědavost.

Největším lákadlem snímku byla určitě jména pod ním podepsaná. Stejně jako u prvního Trainspottingu se režie ujal Danny Boyle, scénář psal John Hodge podle knižní předlohy Irvine Welshe a do hlavních rolí se vrátili Ewan McGregor, Ewen Bremner, Jonny Lee Miller a Robert Carlyle. Návrat herců z devadesátkového kultu rozhodně funguje a od prvních chvil je jasné, že je uběhlé dvě dekády skoro nezměnily. Ke svým postavám se hravě vrací jak vzhledově, tak i po stránce povahové a psychické. Téměř jako by své charaktery opustili včera. A ačkoli se hrdinové nijak drasticky netransformovali, je zřejmé, že s sebou nesou křivdy minulosti, byť třeba dlouhé roky potlačované.

I scénáristicky je cítit snaha zachovat to ‚dobré a fungující‘. Nezřídka se opakují známé motivy či obdobné situace, film chce mít srovnatelnou atmosféru a vzbudit podobné pocity jako předchůdce. To podporuje mimo jiné občasné vzpomínání protagonistů a prostřihy z doby dvacet let zpět. Většinou tato nostalgie, obzvlášť fanoušky, potěší, místy ale působí mírně nuceně a zbytečně.

T2 Trainspotting rozhodně svému kultovnímu předchůdci nedělá ostudu. Ba naopak, kéž by všechny sequely vypadaly takhle. Film je svižný a vtipný. Snímek nabízí perfektní soundtrack, který rozhýbe kinosál a skvěle funguje v rámci příběhu. Co funguje a hraje do karet počinu je rozhodně tvůrčí tým a hlavní herci. Jednak se protagonisté téměř nezměnili, jednak se do svých rolí vžívají, jako by snad ani žádný čas neuplynul od té doby, kdy je opustili. Spolu s tvářemi se vrací i různé motivy, což většinou potěší, ale někdy to může působit trochu nuceně. Nicméně je to ale malé mínus převážené spoustou plusů a celkové skóre křičí povedený snímek.

Na T2 Trainspotting si můžete zajít i do kin Premiere Cinemas (Praha, Olomouc, Teplice).

• T2 Trainspotting
  • Velká Británie, 2017, 117 min