TOP 20: Nejlepší filmové plakáty 2016

Vizitkou každého filmu, ať už špatného nebo dobrého, je plakát. Které se nám minulý rok nejvíce zamlouvaly? Vybrali jsme dvacítku těch nejhezčích.

American Honey

Film, který byl u nás uveden v rámci festivalu Be2Can se pyšní takovým plakátem, jaký je on sám. V jednom snímku je zachycen americký sen a jakási svoboda (nebo spíš její iluze). Třešničkou na dortu pak je jemné zakomponování americké vlajky do plakátu samotného a jejich barev do titulu.

Anthropoid

Ačkoli všechny plakáty k tomuto snímku se velice povedly, vyhrál tenhle. Sympaticky si vystačí s jednoduchou grafikou a tématem, nepotřebuje konkrétní tváře, přesto je jasné, co se snaží sdělit. Červená barva ladí s motivem filmu a jen dodává na působivosti.

Assasin’s Creed

Proč zrovna tenhle mezi všemi Assassin’s Creed plakáty? Možná proto, že se nesnaží, aby byly všechny postavy, pokud možno co nejrafinovaněji, zakomponované. Možná pro tu jednoduchost. Možná proto, že je jednak vizuálně působivý, druhak vyobrazuje důležitý prvek či moment filmu. A určitě proto, jak je v podstatě vzhůru nohama.

Batman vs Superman: Úsvit spravedlnosti

Vezměte dva plakáty – černobílého Batmana a do vybledlých odstínů červené a modré laděného Supermana. Nejlépe je stylizujte tak, aby to vypadalo, že jsou nalepené někde na sloupu. Pak „odtrhněte“ z příslušných plakátů symboly daných superhrdinů a ty použijte pro přelepení očí toho druhého. A máte jedny z nejlepších character posters loňského roku. Ani jméno filmu není potřeba.

Café Society

Výrazné barvy, silné kontrasty, převážně jen černá a bílá na velkých nijak nevystínovaných plochách. Plakát k nějnovějšímu filmu Woodyho Allena zaujme svou jednoduchostí, snad až naivitou. potěší také tím, jak si hraje s jmény herců a názvem filmu.

Doctor Strange

Když je nějaký film až tak očekávaný, není potřeba jméno. Není potřeba dokonce ani tvář hlavního hrdiny. Stačí, že z jeho postoje a vzezření je všem naprosto jasné, s kým mají tu čest.

Fantastická zvířata a kde je najít

To, že se Eddie Redmayne perfektně hodí do role Mloka Scamandera, to je asi bez diskuse. Ale… proč stojí ve zborcené části domu nad New Yorkem? Co se stalo? Jak se to stalo? J.K. Rowling vás zve do nové éry kouzelnického světa. Mimochodem, ten font pro název filmu se taky povedl…

Hledá se Dory

Že tam není skoro nic? No právě! Krásné odstíny modré lákají na druhé dobrodružství z hlubin oceánu. Navíc plakát velice vtipně a šikovně využívá asi nejoblíbenější a nejcitovanější hlášku Dory z prvního dílu, filmu Hledá se Nemo, „Just keep swimming!“ („Měl bys plavat!“). No a Dory plavala, až skoro uplavala z plakátu k vlastnímu filmu, zapomnětlivka.

Komorná

Film u nás uvedený už na KVIFF se pyšní dost osobitým plakátem. Zaprvé je kreslený, což se v dnešní době plakátů plných fotek či grafických kreací nevidí zas tak často. Hlavním motivem je strom (kdo viděl film, pochopí důležitost), resp. stromy, které umně propojují ostatní výjevy. Kdo přistoupí blíž a zahledí se, zjistí, že plakát tak nějak vypráví samotný film, či určitě scény z něj.

Kubo a kouzelný meč

Krásný kreslený plakát výborně stylizovaný k filmu. Ten je jednak natočen pomocí originální techniky stop motion, druhak se odehrává v Japonsku. Dobře působí i použití odstínů pouze jedné barvy, kterého se tvůrce (naštěstí) držel i u , typicky červeného, názvu.

Neon Demon

Vyberte libovolný z plakátů k filmu Neon Demon a zaručeně bude vizuálně působivý, stejně jako snímek sám. Tenhle je navíc v kontrastu k ostatním příjemně světlý a sází pouze na jednu výraznou barvu, zato mistrně. Pohled Elle Fanning uhrane, zbytek plakátu zanechá spoustu otázek.

Orel Eddie

Jednoduché plakáty jsou fajn. Tady tvůrci vsadili na bílo-šedý design s růžovo-modrými prvky(v souladu s Eddieho vybavením). Jednolitost pozadí narušuje pouze ve spodní části struktura sněhu, po kterém právě někdo projel na lyžích… a teď letí.

Rogue One: Star Wars Story

Ještě předtím, než se objevil ten všem známý plakát se spoustou postav v čele s Felicity Jones, vytasili se tvůrci snímku s tímto teaser plakátem. Vystačí si bez obličejů, v kontrastu s krásnou pláží bojují na jedné straně rebelové, na druhé stormtroopeři a z nebe přichází hrozba…

Sebevražedný oddíl

Asi nejbarevnější, možná nejvýraznější plakát loňského roku. Ze svých antihrdinů si dělá tak nějak legraci, stylizuje je do lebek a každé dává něco pro ni typického. A funguje to nadmíru dobře.

Sing Street

Na jiném plakátu k filmu byste se dočetli: „Boy meets girl. Girl is unimpressed. Boy starts band.“ („Chlapec potká dívku. Dívka nemá zájem. Chlapec založí kapelu.“) Což spolu s faktem, že snímek je zasazen do 80. let minulého století vysvětluje vzhled plakátu – jeho stylizaci do plakátu na koncert. Do toho ještě ty barvy, no krása!

Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti

Ačkoli ten známý plakát s Evou Green (slečnou Peregrinovou) v popředí má rozhodně něco pro sebe, může působit trochu překombinovaně. Naproti tomu tenhle je stručný, jasný, výstižný a stejně si pořád zachovává své kouzlo, svou magii a moment překvapení. A nezapomeňte: Stay peculiar.

Snowden

Jednoduché, leč všeříkající. Jméno Edward Snowden plnilo před nějakým časem hlavní stránky novin – programátor, který prozradil světu přísně tajné informace, které vynesl během svého působení na vojenské základně na Havaji. Při tvorbě plakátu k snímku o něm je použití americké vlajky, kde místo hvězdiček budou jedničky a nuly, místo čar jakési přeškrtané linky textu, tedy trefou do černého.

Tohle je náš svět

Jeden z toho mála ilustrovaných plakátů, které vznikají k hraným filmům, navíc extrémně povedený. Rozložení členů rodiny v rámci plakátu spolu s vlajkou naznačuje film orientovaný na a pro rodinu, zároveň je trochu vidět hierarchie panující ve filmové rodině. Nesourodé a chaotické písmo napoví, že takový třeba bude i příběh…

Toni Erdmann

Německý kandidát na všemožné filmové sošky si i na plakátu dal záležet. Pravděpodobně pokud posteru věnujete víc, než jen velice zběžný pohled, zaujme vás, možná překvapí a vyvolá nějaké otázky. Jak by taky ne, vždyť je vidět jen kousek nějaké ženy, ale co je ten zbytek? Po shlédnutí filmu vyvolá pohled na plakát dost možná takový ten ‚vševědoucí‘ úsměv a milou vzpomínku.

Ulice Cloverfield 10

Málokdy se povede název filmu opravdu zakomponovat do plakátu. Jistě, grafik si dá záležet, aby se na poster jméno hodilo, vybere nejvhodnější font, umístění, velikost,… ale stejně jde většinou o dvě v podstatě oddělené věci – písmo a obrázek. Ulice Cloverfield 10 je jeden z té hrstky případů, kdy se to podařilo. Spojení ‚I‘ a ‚L‘ a následné protažení až na povrch šikovně naznačuje, že není od věci očekávat ve filmu podzemní bunkr, chodby nebo něco obdobného…

Jak je vidět, minulý rok přinesl spoustu zajímavých plakátů, snad se máme na co těšit už letos. První vlaštovky (La La Land, Jackie,…) slibují opět výborné počiny. Co se líbilo loni Vám? Dostal se Váš oblíbený plakát do našeho výběru?