Třetí ročník festivalu Be2Can s sebou opět přinesl to nejlepší ze soutěžních sekcí tří největších evropských festivalů – Berlinale, Benátek a Cannes. Letos bylo uvedeno konkrétně 15 snímků, z toho 11 premiérově.

Ve dnech 6. – 12. října probíhal ve dvou pražských kinech již třetí ročník výše zmíněného festivalu Be2Can fungujícího pod záštitou Film Europe. Kromě projekcí v Evaldu a malém i velkém sále Lucerny se v Lucerně konala ještě řada doprovodných akcí – tématické přednášky, masterclass s tvůrci, besedy a různé párty. Před prvním promítáním každého filmu nechyběly samozřejmě ani informativní úvody, které divákům poskytly velice užitečný kontext.

Z filmů, které jsme viděli, jsme připravili krátké reporty.

American Honey (Velká Británie/USA, 2016)

Lyrický opus režisérky Andrey Arnold by se s nadsázkou dal nazvat mileniální verzí Kerouackova románu Na cestě. Film sleduje skupinku mladých amerických outsiderů, kteří spolu cestují napříč Spojenými státy a prodávají předplatné časopisů.Díky subjektivní kameře se divák cítí, jako kdyby byl na cestě s nimi a byl součástí jejich různorodého kolektivu.Právě ta přímočarost a autentičnost dělá z American Honey tak divácky úspěšný kousek.

american-honey-2

Požár na moři (Fuocoammare, Itálie, 2016)

Vítězství tohoto snímku na Berlinale se může díky svému tématu o uprchlících zdát dobově poplatné. Divákům u nás byl dokument představen již v červenci na KVIFF. Na Be2Can byl tudíž zařazen do sekce Zvláštní uvedení a kompletoval trojici vítězů. Režisér Gianfranco Rosi strávil rok s kamerou na italském ostrově Lampedusa. V místě působícím jako nárazníkové pásmo uprchlické krize filmoval jak život usedlíků, tak i situaci okolo připlouvajících lodí. Výsledné dílo vykresluje kontrasty mezi každodenním poklidným životem obyvatel, převážně rybářů, a zoufalstvím a bezmocí nově příchozích.

fuocoammare_fire_at_sea_still

Hedi (Inhebbek Hedi, Tunisko, 2016)

Režisér Mohamed Ben Attia byl hlavním hostem letošního ročníku. S sebou přivezl svůj debut Hedi, příběh mladého muže žijícího podle kulturních stereotypů, tedy alespoň do doby, než potká mladou a liberálně smýšlející dívku. Ta ho donutí otevřít oči a uvědomit si, co je v životě důležité a že ne vše musí být tak, jak říkají rodiče a společnost. Hedi bude uveden také v klasické kino premiéře (13.10.) a půjde o vůbec první tuniský film promítaný v českých kinech.

attia-better-2

Já, Daniel Blake (Velká Británie, 2016)

Daniel Blake je “ten film, co vyhrál Cannes”. To je určitě jeden důvod, proč na něj zajít, ale zároveň jde o výbornou satirickou kritiku britského sociálního systému a byrokracie. Začátek působí jako kdyby Franz Kafka vstal z mrtvých a natočil film, postupně se ale snímek rozmělčuje, dává nám blíže poznat své hrdiny a mění se v dojemné lidské melodrama.

maxresdefault

Toni Erdmann (Německo, 2016)

Zahajovací kousek celé přehlídky režírovala německá režisérka Maren Ade. Sama se nechala slyšet, že Toniho točila jako drama a byla překvapená, když se z toho vyklubala (tragi)komedie, a co víc – jedna z nejlepších celého roku. Když Tonimu umře jeho milovaný pes, snaží se najít nový projekt, do kterého by investoval svůj čas a energii. Tím projektem se stane jeho dcera pracující v zahraničí a ve snaze sblížit se s ní oba čeká řada absurdních situací. Film se bude promítat v kinech po celé republice od 20. října.

toni-erdmann-3-rcm0x1920u

V sedmnácti (Quand on a 17 ans, Francie, 2016)

‘Život začíná v sedmnácti.’ Film uvedený v letošní hlavní soutěži na Berlinale vypráví příběh dvou sedmnáctiletých chlapců, spolužáků. Z jejich vzájemné počáteční nenávisti a mnoha školních šarvátek postupem času vznikne velice silný, důvěrný a intimní vztah. Režisér André Téchiné natočil velice svěží snímek soustředící se na slasti a strasti dospívání. Citlivě, přirozeně a pozorně vykresluje psychiku náctiletých postav i jejich jednání.

being-seventeen

Zdaleka (Desde allá, Venezuela/Mexiko, 2015)

Loňský vítěz Zlatého lva v Benátkách byl na letošním Be2Can uveden s labelem ‘Mezipatra Approved’. Starší muž si na ulici vyhlídne problémového mladíka balancujícího na okraji společnosti. Očekával jen další z večerů, kdy si na chvíli zaplatí společnost mladého kluka, věci se ale vyvinou úplně jinak. Mezi muži začne vznikat značně nevyrovnaný vztah, oba si s sebou nesou spoustu křivd z minulosti a nejsou schopni vyrovnat se ani s přítomností a se situací, v níž se nacházejí. Debut venezuelského režiséra Lorenza Vigase Castese zaujme působivými a pečlivě vybranými lokacemi, které dobře korespondují s dějem. Název napoví dost o tom, jak je příběh vyprávěn a jak divák film vidí, sleduje a vnímá.

960

Zkouška dospělosti (Bacalaureat, Rumunsko, 2016)

Režisér Cristian Mungiu, výrazný zástupce tzv. rumunské nové vlny, představil svůj poslední film letos v hlavní soutěži v Cannes. Na stříbrné plátno přenesl příběh Romea Aldea, váženého lékaře žijícího se svou rodinou v transylvánské provincii. Jeho hlavním cílem a touhou nyní je umožnit dceři studium na anglické univerzitě. Všechno je zařízeno, zbývá už jen, aby Eliza dobře odmaturovala, což je s jejími výsledky a přístupem pouhá formalitka. Situace se ale zkomplikuje, když ji cestou do školy někdo násilně přepadne. Autor se umně soustředí na psychiku postav, jejich motivaci a postupně se měnící morálku.

bacalaureat-foto-2

Současně s Prahou probíhala tato filmová událost ještě v Brně, Ostravě, Zlíně a v Olomouci. Od 24. října se přesouvá na Slovensko. Pokud ale někdo něco nestihl, nemusí zoufat. V rámci festivalových ozvěn Echo Be2Can bude pět titulů z hlavní programové nabídky – konkrétně Hedi, Zdaleka, Toni Erdmann, 24 týdnů a Sieranevada – představeno zájemcům v dalších dvaadvaceti městech České republiky. Více informací najdete na webových stránkách festivalu www.be2can.eu.

Na článku se podílely Jana Trnková a Barbora Dršková.

Sdílejte

Napsat komentář