Recenze: Noční zvířata (2016) – Každý autor píše sám o sobě

Šest let uplynulo od uvedení nezapomenutelného režijního debutu módního návrháře Toma Forda, A Single Man. Nyní přichází režisér s dalším snímkem, Noční zvířata, který je po úspěchu prvního filmu předcházen velkými očekáváními. Jak se s nimi vypořádal?

Film otevírá scéna z vernisáže výstavy v galerii, kde jako kurátorka pracuje Susan Morrow (Amy Adams). Hned z prvních záběrů je jasné, že se vyžívá ve vystavování a představování šokujících exponátů a v průběhu filmu divák zjišťuje, že si tím možná kompenzuje nějakou vnitřní nespokojenost a prázdnotu. Po akci se vrací domů, do svého přepychového domu v L.A., který sdílí se svým neméně okouzlujícím partnerem (Armie Hammer). Jako ze snu, no ne? Problém je, že její zlatá klícka je častěji prázdná, než plná a partner spíš než za prací utíká od Susan.

Jednoho dne čeká na Susan balík od bývalého manžela Edwarda (Jake Gyllenhaal). Ač od něj už roky, od rozpadu jejich vztahu, neslyšela, zasílá jí nyní rukopis svého nového románu Noční zvířata. Susan se pustí plna očekávání do čtení, doufaje, že jí třeba pár stran před spaním pomůže s její nespavostí. Opak se ale zdá být pravdou a Susan knihu nemůže odložit. Zatímco zprostředkovaně prožívá příběh Tonyho (také Jake Gyllenhaal), který po cestě na rodinnou dovolenou ztratil všechno, co mu bylo drahé, vzpomíná na svůj vztah s Edwardem. Některé části knihy jsou až moc podobné konci jejich manželství…

nocturnal-animals

Snímek opět nadchne svou vizuální stránkou. Každý jednotlivý záběr by mohl s úspěchem viset v rámu na zdi a zapůsobil  by. Kromě toho obrazové zpracování působivě odlišuje, kdy film vypráví reálný příběh a kdy ten do něj vnořený knižní. Příběh Susan je líčený v mnohem výraznějších a kontrastnějších barvách, navíc převážně v noci. Rukopis je pak na plátno přenesen v přirozenějších a jasnějších odstínech, se značně vyšším podílem denního světla.

Spolu se zrakem je film potěšením také pro sluch. O soundtrack se postaral Abel Korzeniowski, který je podepsaný i pod hudbou k Single Manovi. Od prvních chvil tóny příjemně doplňují či podtrhují, co se děje na plátně a posouvají děj dál.

Režisér (a také tvůrce scénáře na námět knihy Tony a Susan od Austina Wrighta) si ke zpracování vybral koncept „příběhu v příběhu“, který není divákům neznámý. Šikovně toho využívá k líčení minulosti Susan a Edwarda. Jejich příběh umně prolíná s tím knižním, a to jak dějově, tak i návazností jednotlivých záběrů. Nicméně ať už je děj a jeho podání sebepůsobivější a sebezajímavější, místy se zdá poněkud zdlouhavý a těžkopádný.

NOCTURNAL ANIMALS

Při výběru hereckého osazení rozhodně Ford nesáhl vedle. Adams prý byla jeho první a vlastně jedinou volbou pro roli Susan a volba to byla víc než dobrá. Ačkoli hraje postavu, kterou člověk nemá proč mít rád a soucítit s ní, Amy Adams jí zvládá dodat lidskost a přinutit diváka, aby ji hned neodepsal, ale snažil se nad jejím osudem a pohnutky zamyslet. Naproti tomu Jake Gyllenhaal zvládá bravurně jak roli mladého šťastného Edwarda, tak i životem zlomeného Tonyho dychtícího po spravedlnosti.

Jak je to tedy s těmi vzpomínanými očekáváními? Z větší části se přikláním k tomu, že splněna byla. Tom Ford nám rozhodně naservíroval zajímavý film, nepodobný tomu, co známe. Je možná trochu škoda, že věhlas předchozího Single Mana udělal Nočním zvířatům mírně medvědí službu, ale tak to u silných debutů někdy bývá. Ovšem i když půjdete na film s vysokým očekáváním, tak si troufám tvrdit, že ač nebude možná naplněno do maximální míry ve všech ohledech, nebudete odcházet zklamaní. Několik zdlouhavých chvil se poměrně bezbolestně překlene a divák si může opět užívat estetickou slast s výborným herectvím. Noční zvířata jsou rozhodně film, který stojí za to vidět. A hned poté můžeme začít doufat v další počin Toma Forda a těšit se na něj.

• Noční zvířata / Nocturnal Animals
  • USA, 2016, 115 min
  • Thriller / drama