Recenze: Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti (2016) – Komplikovaný Tim Burton

Do kin právě vstoupil jeden z nejočekávanějších filmů podzimu, Sirotčinec slečny Peregrinové. Tim Burton představuje příběh o chlapci, který se ocitne v prazvláštním domově, který vede slečna Peregrinová a všichni z jejích svěřenců mají speciální schopnosti.

Každý nový film Tima Burtona je filmovou událostí, která vzbuzuje zájem nejen kritiky a jeho oddaných fanoušků, ale i ti méně filmově vzdělaní zbystří. Tim Burton je zkrátka jeden z režisérů, jehož samotné jméno je reklamou. Bohužel v jeho posledních filmech se jeho rukopis jakoby vytratil. Doby Střihorukého Edwarda, což je film, jehož jediný záběr by Vám prozradil, kdo ho režíroval, jsou dávno pryč a Burton se již nějakou dobu potýká s určitou tvůrčí krizí a hledá svůj hlas, který ho kdysi vnesl do našeho podvědomí. Jak dopadla jeho novinka, adaptace světového bestselleru Rinsona Riggse?

miss-peregrines-home-for-peculiar-children

Jake je teenager, trochu podivín, který žije na Floridě. Jake vždycky miloval příběhy svého dědečka, které poslouchal před spaním. V těchto příbězích slyšel o chlapci, který je neviditelný; dívce, která létá nebo dvojčatech, kteří i navzdory svému dětskému vzezření mají větší sílu než deset chlapů. Jakea dědečkovy příběhy vždycky fascinovaly a doufal, že jsou skutečné, což je jedním z důvodů, proč je Jake outsider mezi svými spolužáky. Jakeův život se obrátí vzhůru nohama, když jednoho dne zvedne v práci telefon a musí spěchat domů k dědečkovi. Když dorazí do domu, najde stopy zápasu a později dědečkovo tělo v lese. Tato tragédie odstartuje největší dobrodružství Jakeova života, které ho dovede až do Walesu a dokonce i do jiné doby.

usa-miss-peregrines-home-for-peculiar-children-1

Burton si vybral látku, která jakoby byla stvořená pro něj. Prostředí městského předměstí na Floridě, záhadná budova plná podivností a charaktery, které působí až skoro jako karikatury – autor knižní představy si asi nemohl přát lepšího člověka pro filmovou adaptaci než právě Tima Burtona. I přes pomalejší start a celkově upovídanější průběh nás Burton přenese do pohádkového světa, který vás nepřestane udivovat a nakonec nabídne až překvapivě akční závěr. Velkou zásluhu na tom samozřejmě má obsazení, především výborná Eva Green, jejíž slečna Peregrinová ukradne každou scénu, ve které se objeví. Zábavný je i Samuel L. Jackson nebo Judi Dench, která má ve filmu až hříšně málo prostoru.

MISS PEREGRINE'S HOME FOR PECULIAR CHILDREN

Film občas působí moc upovídaně, občas zbytečně zamotaně a komplikovaně, celkový dojem zůstává kladný. Co ale diváky potěší snad nejvíc, je to, že Burton se vrací ke svému oblíbenému tématu outsiderů, kteří sice nezapadají do mainstreamové společnosti, ale jsou schopní si najít nebo vytvořit svůj vlastní svět, který je zábavnější a pestřejší než ten normální. Tento přístup je to, co Burtona dostalo do popředí a proslavilo ho v 80. a 90. letech, kdy to bylo něco nového. Dnes je už situace trochu jiná – podivíni už dávno nejsou neobvyklými hrdiny a to je možná jeden z důvodů, proč Sirotčinec slečny Peregrinové se nejsnáze popíše jako zábavná podívaná. Pokud by Sirotčinec do kin o dvacet let dříve, skloňovala by se jiná adjektiva: přelomový, definující, zásadní, inspirativní. V roce 2016 si ale musí vystačit s adjektivem „zábavný“.

• Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti / Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children
  • Dobrodružný / Fantasy
  • Hrají: Eva Green, Samuel L. Jackson, Asa Butterfield, Ella Purnell, Allison Janney, Chris O’Dowd