Recenze: Instalatér z Tuchlovic (2016) – Jakub Kohák jako vesnický podivín

Michaela Pavlisová
Michaela Pavlisová
Studentka žurnalistiky. Knihomol a věčný kritik filmových zpracování knih. Fanynka J. Deana a animovaných filmů A. Elliota. Neúnavná posluchačka filmových soundtracků. Milovnice otevřených konců a britského humoru.

Už na začátku října vstoupila do kin nová komedie režiséra Tomáše Vorla. Tentokrát vypráví příběh trochu podivínského vesnického instalatéra a nese podtitul: Všechno spraví, svůj život spravit nedokáže…

Luboši Cafourkovi (Jakub Kohák) je čtyřicet a žije svůj poklidný vesnický život. Pracuje, jak název snímku napovídá, jako instalatér a stále bydlí se svou matkou (Eva Holubová). Za zákazníky jezdí zásadně na prastarém skládacím kole nebo autobusem. Dokáže opravit v podstatě cokoliv – rozbitým splachovadlem počínaje a lampičkou v teráriu konče. Má rád fotbal, toulavé kočky, které každý večer krmí, svou práci. Rád si zajde se svými kamarády na jedno do hospody. A to by mu snad i ke štěstí stačilo, kdyby se mu jeho matka nerozhodla najít ženu. Což nebude jednoduchý úkol, protože, pokud Luboš, věčný starý mládenec, neumí příliš jednat s cizími lidmi, tak s cizími ženami je to ještě horší.

kiz642491_instalater_budykohyctvrt

Kromě milostných nesnází hlavního hrdiny snímek dále vykresluje realistický příběh vesnického života. Rasismus, gamblerství, domácí násilí, opilství. Proto zařazení filmu do škatulky komedií příliš nefunguje. Pokud očekáváte, že se během té hodiny a půl budete za břicho popadat, tak to čekáte marně. Instalatér je jakousi směsicí smutné komedie a dramatu. Za zmínku rozhodně stojí scéna z venkovské diskotéky, která se koná v hospodském sále a kde se na parketu na parketu svíjí dvě podnapilé ženy a z amplionů vyřvává Mandrage. Okamžik tak pravdivý, až mrazí. Ačkoli se do celkového vyznění filmu konečný happyend příliš nehodí, není to rušivý element, protože snad každý na konci přeje tomu koktavému troubovi alespoň trochu štěstí.

p434470

Jakub Kohák se v poslední době stal známou mediální osobností. Muž, který se proslavil tvorbou a účinkování v reklamách, je v televizi tak často, že obsazení ho do titulní role celovečerního snímku může v některých divácích vyvolávat pocit přesycení a skepticismus. Ten však není na místě, Kohák podává velmi dobrý výkon, jakoby mu role zmateného hromotluka byla dělaná na míru. Vorel zvládl ukočírovat nejen Koháka, ale i Petra Čtvrtníčka, který jako Cafourkův kamarád automechanik po dlouhé době ve filmu opět působí sympaticky.

Nakonec nelze opomenout ani průvodní píseň, kterou nazpíval sám Kohák a která ve své instrumentální chytlavé podobě spolu se záběry na zahradu měnící se v průběhu ročních období celý film uceluje.

Instalatér z Tuchlovic se pravděpodobně nezařadí mezi kultovní filmy Tomáše Vorla jako je Pražská pětka, Kouř nebo Gympl. Přesto Vorel, který si zde střihl i ojedinělou trojroli režiséra, scénáristy a kameramana, vytvořil film, jenž běžnou českou filmovou produkci Babovřesk a Decibelů lásky převyšuje.

• Instalatér z Tuchlovic
  • Komedie
  • Režie: Tomáš Vorel