Monsieur Chocolat: Další francouzský snímek se snaží dobýt česká kina

Pokud jste unaveni americkými blockbustery, možná Vás bude zajímat nový francouzský film Monsieur Chocolat. Dobový snímek s Omarem Sy v hlavní roli komika  premiéru v českých kinech již tento čtvrtek.

Je tomu již pět let, co k nás okouzlili skvělí Nedotknutelní. Francouzská komedie nám představila nejen dojemný příběh vozíčkáře a jeho opatrovníka, ale především novou tvář francouzského filmu – Omara Sy. Sy se od té doby objevil v dalších francouzských snímcích, ale probojoval se i do Hollywoodu. Možná si ho vybavíte z předposledních X-menů nebo aktuálního Inferna, kde hraje vedle Toma Hankse a Felicity Jones. Sy se ale nezaprodal Hollywoodu, protože stále točí i v rodné Francii. Za zmínku stojí především Pěna dní Michela Gondryho nebo u nás velice úspěšné drama Samba zabývající se tématikou přistěhovalců. Monsieur Chocolat chce navázat na úspěchy těchto i jiných francouzských filmů. Těm se u nás totiž velice daří, i když jsou kolikrát uvedeny jen ve vybraných kinech.

18chocolat-facebookjumbo

„Rafael Padilla přezdívaný Chocolat byl prvním černošským klaunem. Vystupoval společně s ostříleným kolegou Footitem a toto na první pohled nepravděpodobné duo si na počátku 20. století podmanilo Paříž. Jenže lákadla slávy a dobové předsudky připraví Padillovi v podání Omara Sye víc překážek, než s kolika počítal…“ (zdroj: AČFK)

Tento popis od AČFK (Asociace českých filmových klubů) přesně vystihuje celý film. Jednak jde o dobový biografický film, na jehož rozpočtu se rozhodně nešetřilo, a jednak film konfrontuje témata, která jsou i v dnešní době kontroverzní, ač se nám to nemusí zdát. Jedním z takových témat je například rasismus. Mnohým z nás se může zdát, že toto téma je už jen otázkou minulosti, ale vzpomeňme si na loňské Oscary a kampaň #OscarsSoWhite. A je jasné, že rasismus je stále aktuální téma, jemuž bychom měli věnovat pozornost.

ressources_2015-11-19_18-36-32_c2015_copy

Ale i přese všechno, Monsieur Chocolat je hlavně biografií neobyčejného člověka. Rafael Padilla, což je skutečné jméno slavného komedianta, se narodil jako prostý otrok. Až díky svému pánovi se dostal z rodné Havany do Evropy a postupně až do osudové Paříže. Po mnoha strastech se Rafael dostane do cirkusu, kde vytvoří úspěšné komické duo s kolegou Georgem Foottitem. Chocolatův příběh v takto stručném podání může znít jako patetická pohádka, ale realita byla rozhodně jiná. Chocolat sice byl úspěšný, ale lidé ho stále brali jen jako černého komika, jehož funkce ve výstupu byla nechat se urážet. Chocolatovy ambice stát se skutečným hercem a umělcem se setkaly se zcela jiným přijetím.

chocolat_05

Více se o postavě Chocolata a o filmu samotném dozvíme přímo od režiséra Roschdyho Zema a představitele titulní role, Omara Sy:

Znal jste příběh klaunské dvojice Foottita a Chocolata?

Roschdy Zem (RZ): Ne, poprvé jsem se s ním seznámil až při čtení scénáře. Je výjimečné narazit ve Francii, stejně jako kdekoli na světě, na tak originální látku.

Omar Sy (OS): Ne. Dozvěděl jsem se o něm v roce 2011, zrovna když jsme natáčeli On the Other Side of the Tracks (česky jako Nepoužitelní). Přišel za mnou Nicolas Altmayer, jeden z producentů, a říkal mi, že by rád natočil právě Chocolatův příběh. V té době ještě neměl scénář – jen pár poznámek, ale hned mě to zaujalo. Znal jsem francouzský výraz „être chocolat” (dostat co proto), ale nevěděl jsem, že vznikl právě v době působení Chocolata. Pak jsem se přečetl jeho biografii a má zvědavost zase o dost vzrostla. No a o šest měsíců později už jsem držel v rukou scénář.

Co vás na příběhu tak zaujalo?

OS: Chocolatův osud mě dojal. Narodil se jako otrok, utekl a stal se slavným umělcem. Těžko si představit, kolik práce a odvahy bylo zapotřebí, aby došel tak daleko. Příběhy o jeho vzestupu i pádu mi přišly stejně zajímavé. Chocolat lidi rozesmával tím, že využíval stereotypy o lidech tmavé pleti. Jak se společnost vyvíjela a uvědomovala si svou zodpovědnost k menšinám, tak se tento druh humoru stal kritizovaným. To bylo samozřejmě dobré pro společnost – ale horší pro Chocolata. Jeho práce kvůli tomu upadla v zapomnění.

Když jste se k projektu připojil, Omar byl jeho součástí. Jak jste ale přišel na Jamese Thierréea, který hraje Foottita?

RZ: James vystupuje jako cirkusový umělec, a tak mi přišlo přirozené pracovat právě s ním. Dal jsem mu víceméně volnou ruku, jen jsme se dohodli na několika modernizacích. Když pak s Omarem předváděli skeče, tak jsem jim také nechal svobodu. Říkal jsem jim, že když se budou bavit oni, bude to připadat vtipné i nám. A skutečně. Bylo mi pak líto, že jsme ve filmu mohli použít jen část natočeného materiálu, i když jsme ho měli spoustu. Omar i James byli skutečně výborní. James byl během zkoušek hodně náročný. Ostatně to byl z nich dvou on, kdo měl zkušenost s reálným cirkusovým prostředím, a dokázal být velmi autoritativní. Omar hodně dřel.

Kolik času jste strávil přípravou na roli?

OS: Před natáčením jsem si nastudoval dobu a její specifika, hodně jsem mluvil s režisérem… No a pak tady byla cirkusová čísla. Můj filmový parťák, James Thierrée, mě naučil, jak se správně hýbat, naučil mě načasování a cit pro pointu. Naučil mě to, jak ztvárňuje klauna on sám. Jenže já si musel najít svoje vlastní specifika. Bylo to hodně náročná příprava, ale já se připravuji na role rád.

chocolat_04
Jak chápete vztah mezi Chocolatem a Foottitem?

OS: Vystupování ve dvou je jako milostný vztah: začíná to láskou na první pohled, kdy potkáte někoho, kdo se k vám hodí, s kým chcete sdílet věci a vyvíjet se… S Jamesem jsme něco takového měli, ale v hodně koncentrované formě. Foottit přistupuje k Chocolatovi jako k rovnému jen na jevišti, ale jakmile jsou v normálním světě, jejich vztah se promění.

Co je jádro příběhu, který jste chtěl předat divákům?

RZ: Vyprávění o dvou lidech, kteří se potkali, vytvořili spolu něco výjimečného a pak se rozdělili. Chocolat se emancipuje – stává se přemýšlivějším, samostatnějším. A chci mluvit také o Francii. Chocolat dokázal něco výjimečného a pak byl na dlouhou dobu zapomenut. Není sám, koho stihl takový osud. To, že o něm vyprávíme příběh, nám pomáhá pochopit lépe vlastní minulost. A pochopit minulost je zásadní pro to, abychom dokázali vylepšit svou přítomnost.

OS: Byl bych rád už jen, kdyby Chocolata objevilo. Jedna z velkých ambicí umělců je nebýt zapomenut – a přesně to se ale Rafaelovi, snad dočasně, stalo. Když jsem za Nedotknutelné získal francouzské ocenění César pro nejlepšího herce, často jsem slýchával, že jsem prvním černošským umělcem ve Francii, který dosáhl takové proslulosti. Chtěl bych, aby lidé věděli, že přede mnou tu byli i jiní – Chocolat a další.

(Zdroj rozhovoru: AČFK)

Monsieur Chocolat má premiéru v českých kinech 20. října.