Recenze: Sully: Zázrak na řece Hudson (2016) – Letecká havárie s neuvěřitelným koncem

Osmašedesátiletý Clint Eastwood opět usedl do režisérského křesla a dokázal, že ještě rozhodně nepatří do starého železa. Ujal se natáčení snímku z oboru letectví, který je inspirovaný skutečnými událostmi.

Letecké havárie mívají jen málokdy šťastný konec, ale najdou se i výjimky. Jednou z nich byl let americké společnosti US Airways, který díky včasnému a správnému rozhodnutí obou pilotů i po vysazení obou motorů nehavaroval. Jenže i když je svět viděl jako hrdiny, museli se ze svých činů zodpovídat a dokazovat, proč jednali tak, jak jednali.

Kapitán Chesley „Sully“ Sullenberger (Tom Hanks) více než 40 let brázdil oblaka v kokpitech nejrůznějších leteckých strojů bez jakýchkoliv vážnějších incidentů. Ale vše změní den 15. ledna roku 2009, kdy se společně se svým druhým pilotem Jeffem Skilesem (Aaron Eckhart) vydávají běžným vnitrostátním letem 1549 z newyorského letiště LaGuardia do Seattlu. Jenže nedlouho po vzlétnutí se stroj střetne s hejnem ptáků, které fatálně poškodí oba motory. Sully se proto uchyluje ke krizovým postupům, ale vyhodnocuje, že stroj nestihne bez rizika otočit ani na jedno z přilehlých letišť. Nezbývá mu než se pokusit o nemožné – přistání na řece Hudson. Jako zázrakem se mu letadlo povede bez ztráty na životech ukočírovat, a díky včasnému zásahu bezpečnostních složek jsou všichni promrzlí pasažéři zachráněni. Jenže pro Sullyho to ještě není šťastný konec, přestože se mu povedlo něco, co ještě nikdo jiný na světě nezvládl. Oba piloti jsou postaveni před komisi, kde jsou nuceni si prožité hrůzy vybavovat znova, aby dokázali, že jejich rozhodnutí pro nouzové přistání na vodě bylo oprávněné a v souladu s bezpečnostními postupy. Tlak a dozvuky prožitého traumatu ale Sullenbergera pohlcují, a proto už si sám není zcela jistý, jestli se nezachoval lehkovážně.

sully1-1472901660-df9fefb4_660x371

Snímek má velice intenzivní příběh, který nutí diváka kroutit hlavou nad tím, jak může být byrokracie ignorantská a přehnaně zásadová. Zaměstnanci Národní dopravní bezpečnostní komise jsou vykresleni jako banda škrobených hnidopichů, kteří jsou ochotni udělat cokoliv proto, aby Sullenbergera a Skilese očernili a přiřkli jim odpovědnost za havárii letadla. Eastwood dovedl vykreslit emoční souboj hlavního hrdiny, který byl po havárii sužován nočními můrami a halucinacemi. Neustálé rozebírání nehody v něm s postupem času vyvolává pochybnosti, a tak jsme svědky interního souboje Sullyho podvědomí s jeho racionálním úsudkem. Ani jeho kopilot však není podobného trápení ušetřen, ale Jeff je na rozdíl od Sullyho skálopevně přesvědčen o správnosti jejich rozhodnutí.

tom-hanks-tries-to-land-a-plane-on-the-hudson-river-in-the-trailer-for-sully

Tom Hanks předvedl stabilní výkon, a i když se celý film soustředí takřka výhradně na jeho postavu Sullyho, nezačne vás nudit. Navíc byl po změně barvy vlasů a s knírem vcelku dost podobný reálnému pilotovi Sullenbergerovi. Eckhart jej pln optimismu dobře doplňuje a s dvojicí opravdu nelze jinak, než sympatizovat. Ostatní postavy (i vzhledem k povaze příběhu) nejsou nijak herecky výrazné nebo dominantní, ale to není v tomto filmu příliš na škodu.

Ve snímku byly dle mého názoru ve vypjatých situacích velmi vhodně potlačeny výrazné barvy, které by jinak mohly odvádět divákovu pozornost. Navíc to vzbuzovalo dojem mrazivosti a intenzivnosti celé havárie a následného vysvobozování z ledové řeky Hudson. Přechody mezi jednotlivými záběry jsou rychlé a rázné, ale i když je v příběhu využíváno retrospektivního stylu „vyprávění“, nestane se, že byste ztratili nit. Jediné, co opravdu kazilo jinak velmi pozitivní dojem z filmu, byl až příliš vlezlý product placement. Okatá reklama na síť hotelů Mariott v divákovi nejspíš vyvolá odpor. Skoro to až vypadá, jako by v Americe nebyly jiné hotely než právě Mariott, a podobných naprosto zbytečných scén je ve filmu ještě mnohem více.

3070

Přiznám se, že snímek Sully mě příjemně překvapil. I když je originální story známá, Eastwoodovi se povedlo nesklouznout k patosu a příliš jednoznačnému happyendu. Stopáž filmu není přehnaně dlouhá, a ještě jste navíc vtaženi do děje od prvního do posledního záběru. Konec byl pro mě trošku šokem, ne ve smyslu zvratu v ději, ale proto, že film skončil přesně tam, kde měl, což se nestává denně. Kdyby byly vypuštěny již zmíněné reklamy na produkty/firmy, nedalo by se snímku téměř nic vytknout.

Sully: Zázrak na řece Hudson / Sully
USA, 2016, 96 minut
Drama / Životopisný