Recenze: Sedm statečných (2016) – Návrat legendy v novém kabátě

Daniel Birgus
Jsem filmový fanoušek, který je žánrový všežravec. Svého diváckého ducha krmím psychologickými sondami i komiksovými akčními adaptacemi. Preferuji snímky od Wese Andersona, Quentina Tarantina, Seria Leoneho či Miloše Formana.

Boj sedmi statečných bojovníků proti velké přesile byl už v minulosti námětem několika filmů. Vidět jsme ho mohli ve variantě japonských samurajů nebo drsných kovbojů. A právě druhým typem se nechal inspirovat režisér Antoine Fuqua.

V roce 1954 natočil japonský režisér Akira Kurosawa příběh o hrstce odvážných, kteří se postavili na stranu bezbranných a čelili početné skupině banditů. Film s názvem Sedm samurajů se stal kultem, jenž ovlivnil několik generací filmařů. Jedním z ovlivněných tvůrců byl i John Sturges, který v roce 1960 natočil vlastní verzi se stejným dějem. Exotické Japonsko vyměnil za drsné prostředí divokého západu. Vše navíc vyšperkoval hvězdným obsazením, kterému vévodily takové ikony jako Steve McQueen, Charles Bronson nebo třeba Yul Brynner. Podívaná se sympatickými, leč nebezpečnými hrdiny si získala srdce milionů diváků po celém světě a stala se jedním ze základních pilířů westernového žánru.

magnificent-seven-2016-cast

Není tak divu, že Hollywood uviděl o několik dekád později šanci v předělání kultu do podoby, která by odpovídala dnešním filmovým standardům. Režie se zhostil Antoine Fuqua, který již širokou veřejnost přesvědčil o svých kvalitách díky dílům jako jsou Training DayBojovník nebo Equalizer. S pomocí scenáristického dua Nica Pizzolatta a Richarda Wenka vyměnil prostořeké klaďase (byť povoláním pistolníky) za nejasné hrdiny, z nichž má každý nějaké své démony. Antihrdinové zkrátka frčí a bylo jasné, že tento trend nemine ani remake Sedmi statečných. Nechybí tu tak ani zloději a vrahové. Dalším vybočujícím prvkem je etnické zastoupení mezi sedmičkou osvoboditelů nevinných farmářů. V dnešní době je rasismus velké téma a tak se chtěli tvůrci zřejmě vyvarovat jakéhokoliv nařčení z opomíjení etnických skupin. Proto prosazovali pozitivní diskriminaci. V partě najdeme díky tomu bělocha, Afroameričana, Asiata i indiána. Samozřejmě nic proti zástupcům všech etnicit, ale zde působilo jejich dosazení moc násilně a nuceně. Kromě charakterové odlišnosti vsadil Fuqua hlavně na akci na úkor osobnostního rozvoje. Každá postava má sice nějaký příběh, ale značně strohý. Chybí tomu hloubka a byť by se nemělo srovnávat s původním snímkem a přistupovat k tomu jako k nepopsanému listu, nejde to. Původních Sedm statečných nepostrádalo silnou dějovou linku, novější verze upřednostňuje dynamiku. Ale ta je slušná a nedělá rozhodně ostudu.

1_DenzelShooting

Co se herců týče, dvorní role byla obsazena režisérovým oblíbencem Denzelem Washingtonem. Tomu sekundují hvězda Strážců Galaxie a Jurského světa Chris Pratt spolu se známým Ethanem Hawkem. Každý ze zmíněných herců ztvárňuje naprosto jinou roli a jelikož to jsou zkušení matadoři, zvládli to na jedničku. Ani ostatní nezaostávali. Snad jen Peter Sarsgaard mohl být výraznější v roli hlavního padoucha.

Hodnocení:

Sedm statečných díru do světa neudělá, ale účel plní. Nemá sice tak přesnou a smrtící mušku jak jeho předchůdce, ale pár duelů tváří tvář konkurenci jistě vyhraje.

• Sedm statečných / The Magnificent seven