Recenze: Hledá se Dory (2016) – Cesta napříč oceánem podruhé

Hledá se Nemo byl jeden z nejúspěšnějších celovečerních animovaných snímků a svému studiu Pixar přinesl vůbec prvního Oscara. Patálie ustaraného otce a jeho cesta napříč oceánem zaujaly svým humorem, emotivními scénami a především výbornými a zapamatovatelnými postavami. Jednou z nich byla i zapomnětlivá rybka Dory, která se inspirovala malým Nemem a rovněž se ztratila.

Uběhl přesně rok od momentu, kdy se Marlin po strastiplné cestě plné nebezpečenství a překážek shledal se svým synem. Oba si žijí spokojeným a klidným životem na korálovém útesu. Dítko toužící po objevování pravidelně chodí na hodiny pana učitele Raye a jeho otec je rád, že synka má plně pod dohledem. Nechybí tu samozřejmě ani Dory, která se stala součástí života obou zástupců oranžových rybek žijících v sasankách. Je pro ně pevným pilířem jejich existence na tomto světě a společně s nimi vytvořila netradiční rodinu. Ovšem idylka je narušená nenadálými událostmi, které otřesou pevnými základy spokojených životů hlavních protagonistů. Dory si jednoho dne zničehonic vzpomene na své rodiče a její paměť postihnou vzpomínky, které byly roky dobře ukryté. Modrožlutá rybka se rozhodne, že musí stůj co stůj své rodiče najít, i kdyby měla opět proplavat celý oceán. Marlin a Nemo ji samozřejmě nenechají ve štychu a na cestu se vydávají s ní. Netradiční hrdinka postihnutá ztrátou krátkodobé paměti potká na své misi „najdi rodiče“ řadu různorodých obyvatel velkého mořského světa. Skamarádí se s nerudnou chobotnicí Hankem, krátkozrakým žralokem velrybím, Nadějí, a v neposlední řadě potká rovněž poněkud nejistého samce běluhy, Baileyho. Všechny nové přátele potká Dory v mořském akváriu, kam ji její pátrání zavede. Tam a na několika dalších místech se musí poprat nejen s úkolem najít své blízké, ale také zhodnotit si své životní priority.

maxresdefault

Za pokračováním stojí Andrew Stanton, který je otcem i prvního dílu. Byť byl na svou ratolest Hledá se Nemo hrdý, tak nějak vnitřně cítil, že by si Dory zasloužila vysvětlení svého původu a šťastný konec, stejně jako její oranžoví přátelé. Proto zaměřil své pokračování právě na ni. A jaké vyprávění nám připravil? Jak už bylo zmíněno, původní trio nacházíme přesně rok poté, co došlo k jeho prvnímu setkání. Nemo se povahově takřka nezměnil, Dory rovněž ne. Marlin minule prošel největším vývojem a na jeho konci jsme místo ustaraného strašpytlíka viděli bezstarostného vtipného otce, co si umí i užívat. V novém pokračování ale na svůj přerod nenavázal. Opět je zde zase oním ustaraným otcem jako v případě prvotiny, a to je trochu škoda. Jeho osobnostní pokrok byl takřka potlačený, což trochu popírá provázanost obou filmů. Kromě toho nejsou nové postavy tak komplexní jako jejich předchůdci. Utíkající morous Hank je sice fajn, ale krátkozraká velryba Naděje a hipochondr Bailey mohli mít více charakteristických vlastností než jen absenci echolokace a pořádného zraku. Ale abychom jen nehanili, má to i světlé stránky. Děj rychle utíká a neobsahuje hluchá místa. Snímek disponuje kromě nadsázky i vážnější rovinou, která je vyplněna především flashbacky hlavní hrdinky. Ty jsou po obrazové i obsahové stránce zvládnuté dobře, navíc není přítomné ani tolik všude se vyskytující moralizování.

p950201

Za co však tvůrci zaslouží zcela jistě pochvalu, je vizuální stránka. Kameramani Jeremy Lasky a Ian Meggiben odvedli skvělou práci. Technologie za těch třináct let skutečně postoupila, a tak si členové štábu měli možnost vyzkoušet spoustu inovací. Například snímek začíná na 16mm kameře, ale později dochází k přechodu na 35 mm kameru, jak se protagonisté dostávají do kontaktu s příslušníky lidské rasy. Vidět je rovněž posun v zachycení pozadí. Tvůrci se vypravili speciálně na volné moře pozorovat reálné chaluhy, aby měli při jejich zachycení co nejpřesnější představu.

hank-octopus-finding-dory

Ale dost již bylo probírání technické stránky. Pojďme se nyní vrhnout na samotné znění. Animák bude v našich kinech uveden v dabované verzi a takovou variantu jsme dostali i při projekci. V českém znění uslyšíme staré známé herce, kteří propůjčili své hlasy i minule. Marlina tak namluvil Ivan Trojan, Dory se stala Barbora Munzarová. Ke změně došlo u Nema, což je ale pochopitelné. Přece jen uběhla dlouhá doba a původní dabér by těžko mohl opět zpodobnit malé pískle, jakým Nemo je. Šimon Fikar ale tuto úlohu zvládl dobře. Asi nejvýraznější posilou je Jaromír Meduna v roli Hanka. Tento zkušený matador ukázal, že už toho má na svém kontě hodně a Hankovi dodal charisma. Skvělý český dabing zlepšuje zážitek z filmu, na rozdíl od jiných filmů, kde jsou naopak vyhledávány verze v původním znění.

1280_finding_dory_octopus

Hledá se Dory je celkově typickým druhým dílem úspěšných snímků. Není to vyloženě špatné, ale už to nemá takový šmrnc. Příběh vás sice nedostane do kolen jako tenkrát, nicméně rozhodně neurazí.

• Hledá se Dory / Finding Dory