Recenze: Alenka v říši divů: Za zrcadlem (2016) – Vizuálně nádherná nuda

Alenka v říši divů od Tima Burtona zaznamenala před šesti lety komerční úspěch. Pokračování bylo tedy nasnadě. Jak se druhý díl s novým režisérem povedl?

Alenka (Mia Wasikowska) se po delší době vrací do magického světa, aby pomohla svému příteli Kloboučníkovi (Johnny Depp). Bílá královna (Anne Hathaway) Alenku pověří těžkým úkolem, najít Čas (Sasha Baron Cohen) a vypůjčit si od něj Chronosféru, díky které může brázdit Oceánem času, což by jí mělo umožnit zachránit Kloboučníkovu rodinu. Dá se ale minulost změnit? A pokud ne, jak jinak se dá Kloboučníkovi pomoci?

1401x788-alice__01

Pokračování úspěšné podívané, se kterou v roce 2010 přišel vizionář Tim Burton, natočil režisér povedených Muppetů James Bobin. Výtvarná stránka filmu zůstala nezměněna, což je bohužel jediné pozitivum, které se dá vypíchnout. To, co fungovalo v prvním díle, zde působí jako pěst na oko. Johnny Depp, jenž je bezpochyby vynikající herec, se snaží do postavy Kloboučníka vtisknout rysy další franšízové ikony, jež ztvárňuje, kapitána Jacka Sparrowa ze série Piráti z Karibiku. Naštěstí mu zde nepatří hlavní role, protože opravdu nemá co nabídnout, tedy kromě rádoby vtipných grimas, které zajisté pobaví dětské publikum, ale dospělé osazenstvo by raději přetočilo na další scénu.

p847020

Ta však není o nic lepší. Jednak nám nabízí nesmyslné hašteření mezi královskými sestrami – u Srdcové královny Iracebeth konečně zjistíme motiv jejího jednání z předchozího dílu, jenž je však v konečném důsledku naprostým plivnutím do divákovy tváře, protože jednak ukazuje Bílou královnu Miranu jako nevychované dítě lačnící po trůnu a jednak mohlo tvůrce napadnout tento sesterský konflikt vyřešit už v prvním filmu.

p599306

Co naplat, když první film vydělá celosvětově miliardu, tak je pokračování takřka zákonitou věcí. Nové dobrodružství Alenky však nemá typický syndrom pro druhý díl, tj. velkolepost. Film není delší, dražší, epičtější ani vtipnější. Je to zkrátka méně podařená kopie šest let starého originálu, jež postrádá na tempu, opravdu vtipných replikách a hlavně kvalitně napsaných postavách, které jsou všechny do jedné vážně otravné. A nejvíce to zamrzí u Času, jehož ztvárnil komik Sacha Baron Cohen (Diktátor, Grimsby). Cohen se vážně snažil, ale mantinely, které měl scénářem nastaveny, ho nemilosrdně držely u ledu.

alice-through-the-looking-glass1

Že je snímek vážně určen jen pro menší diváky, což samozřejmě není špatně, ale po shlédnutí prvního filmu čeká člověk trochu více, dokazuje sama Alenka, která nám jasně danou situaci ještě dvakrát vysvětlí, jen abychom se ujistili, že tomu tak doopravdy je.

James Bobin sice zůstává věrný Burtonovy vizi, tudíž je výtvarná stránka filmu opět bravurní, nicméně si nedokázal poradit s komediálními a rádoby akčními scénami, které toto pokračování řadí do škatulky filmových oddychovek, na které si druhý den ani nevzpomenete. Alenka v říši divů: Za zrcadlem je vhodná pouze pro malé děti, nic víc. Naprosto zbytečné pokračování.

Alenka v říši divů: Za zrcadlem / Alice Through the Looking Glass
Stopáž: 113 minut
Režie: James Bobin