Recenze: Spectre (2015) – Bondova osudová mise

Daniel Craig se počtvrté představuje coby agent 007, James Bond. A vrátil se s ním i režisér poslední bondovky Skyfall, Sam Mendes. Jak se jim návrat podařil?

Po úspěšném odvrácení bombového útoku narazí agent 007, James Bond (Daniel Craig), na záhadnou organizaci, kterou považuje za strůjce všech dosud náhodných teroristických útoků. Zatímco M (Ralph Fiennes) čelí politickým nátlakům s cílem zrušit program ’00‘, vydává se Bond po stopě, která ho zavede mezi členy organizace Spectre, a tváří tvář se setká se svým osudovým nepřítelem, který nejenže tahá za všechny nitky, ale dokonce má i něco společného s Bondovou minulostí.

Nepříliš lákavé trailery naznačily, že nové dobrodružství agenta s povolením zabíjet nebude tak velkolepé jako předchozí Skyfall. Bohužel je to pravda. Nová bondovka udělala obrovský krok zpět, co se hlavně příběhu týče. Přitom ji mají na svědomí titíž scenáristé jako Skyfall. Ne, zde se opravdu nehodí házet vinu na režiséra Sama Mendese, který k látce přistoupil se stejnou bravurou jako posledně. Úvodní sekvence totiž naznačila, že bychom se mohli vážně bavit. Nechyběla v ní hravost, akce, ani humor. Poté už to bylo horší.

1273390_spectre-rea-1_image_620x349

Nahradit Adele a její oscarovou pecku, která měla drajv, je přetěžký úkol. A Sam Smith bohužel v mých očích selhal. Titulková sekvence je totiž jedna z těch nejnudnějších, jakou jsem viděl. Rozhodně je nejslabší z Craigovy éry, což je, považte, po Quantum of Solace, kterou kritici vůbec nebrali, docela unikát. Úvodní píseň mnohdy v bondovkách prozradila, co máme čekat. A tady to platí dvojnásob. Nový film o agentovi Jejího Veličenstva má totiž téměř dvě a půl hodiny a přitom je jeho obsah tak nudný. Tak si říkám, jako laik, který měl pouze jeden semestr scenáristiky, jak dlouho asi pisatelskému kvartetu trvalo vymyslet příběh a následně ho převést do dialogů atd.? Zápletka je totiž tak neskutečně průhledná, že mi bylo trochu Mendese líto, čemu se to upsal. Spectre má navíc jednu velkou nevýhodu, a to tu, že s podobnou zápletkou nedávno přišla pátá Mission: Impossible. Tam však fungovala bez chyby.

movies-spectre-daniel-craig

Průhlednost příběhu i sem tam nějaké nelogičnosti samozřejmě nemusí být u blockbusterů na škodu, ale po poslední bondovce jsme zkrátka čekali něco jiného, než opětovný návrat do agentovy minulosti. Spectre totiž přímo navazuje na předešlé díly s Craigem, a tak máte pocit, že se jedná o jakési zakončení kvadrologie. Což nebyl dobrý nápad, za prvé proto, že tvůrci nepřímo změnili motiv padoucha Silvy z předešlého dílu, i to, že vlastně nejednal na vlastní pěst, nýbrž se někomu zodpovídal, a za druhé se tím opět hrabou v již zmíněné minulosti. Ta je pro tvůrce důležitá z jednoho prostého důvodu, kvůli záporákovi Oberhauserovi (Christoph Waltz), jenž má k Bondovi velmi blízko. Silvův motiv ohledně M byl pochopitelný a byl to nejlepší prvek z předešlého filmu. Nejednalo se totiž o žádnou organizaci toužící podmanit si svět, ale o čistokrevnou pomstu. Zde je to samozřejmě naopak, i když se nás tvůrci snaží přesvědčit, že jde rovněž o pomstu.

Grabs-from-the-new-trailer-for-latest-James-Bond-film-called-SpectreTvůrci nám tak naservírovali pár akčních scén, nějaké to drama a pár vtipných momentů v nekonečně dlouhé sondě do duše agenta 007. Jako celek to však příliš nefunguje. Jediné co funguje na jedničku, je interakce mezi Bondem a mladým technikem Q (Ben Whishaw). Q tu dostává více prostoru a tím pádem více replik, které nahrávají Bondovi. Bez těchto momentů by to byla už velká nuda.

A na závěr něco pro fanoušky italské bohyně Bellucci, která je dokonce uvedená jako jedna z hlavních vedlejších postav. Jednapadesátiletá kráska se tu mihne velmi krátce. Ale i za tu chvilku, kterou dostala, se stihla objevit v pěkném dekoltu.

spectre-daniel-craig-monica-bellucci

Přílišná délka, málo akce i nadsázky na úkor opětovné cesty do Bondovy minulosti dělají ze Spectre nepříliš vydařený přírůstek do kolekce filmů o agentovi 007. Velmi průhledná zápletka a motivace hlavního padoucha jsou dalšími důležitými faktory, proč se nová bondovka ani zdaleka nepřiblížila kvalitám Skyfall. Velká škoda.

• Spectre
    Stopáž: 148 minut
    Režie: Sam Mendes