Recenze: Pay the Ghost (2015) – Když Cage ve filmu straší

Filmová upoutávka na blížící se Halloween, upozorňující Američany, že by neměli zapomenout vyřezávat dýni se svými dětmi. Jinak je prý bude děsit hereckými kreacemi Nicolas Cage.

Rozhodnutí, že film dostane na starost německý režisér, scénárista a producent Ulrich Edel, kterého známe z televizních sérií PŘÍBĚHY ZE ZÁHROBÍ (1989) a OZ (1997), ale hlavně z na Oscara nominovaného politického dramatu Baader Meinhof Komplex (2008), dávala naději nejen na Cageovo vzkříšení, ale taky na solidní duchařinu. Tomu zřejmě podlehl i sám Edel. Nebojácně nechává Nica přednášet Goetheho verše a New Yorkem poletovat digitální pomstychtivou (mrtvou) paní. Jinak se vlastně dlouho nic neděje. Pro děj totiž není podstatný, co postavy většinu času dělají. Než zoufalý profesor se zoufalou manželkou začnou (zoufale) hledat syna, který se ztratil během karnevalových oslav svátku duchů, je to naprosto banální příběh. Prófa Cage má práci a na nic jinýho nemá čas, máma má taky práci (ovšem na syna čas má) a syn má duchařskou vidinu. Ještě že se blíží onen den „D“, kterej to (naštěstí) trochu nastartuje. Ale nejdřív musí taťka přesvědčit mamču, že za zmizení nemůže on, ale nadpřirozenej hajz. Nebo hajzlice – jestli na tom teda záleží. Objevují keltskou legendu o upálený mladý vdově a houmlesácký doupě plný graffiti, díky kterýmu – snad neřeknu nic nepředvídanýho, všechno dobře dopadne.

Pay the Ghost (Nicolas Cage)
Tady straším já!

Většina zvědavých pohledů filmových fanoušků je určena Nicolasi Cageovi. Není divu. Jeho poslední role stojí za starou belu. Taky tady Nick nasadí „ten výraz co umí“ a s ním odehraje celej film. Taťkovskej kukuč je dobrej. Přednes Goethova „Krále duchů“ už tak výraznej není, ale od hororu (a od Cage) nečekám Oscarový výkony, nýbrž husí kůži. Cageova role profesora a následující kvaziakademický pátrání pak trošku připomíná LOVCE POKLADŮ (2004). Film je postavenej na něm, takže mu nezbývá, než občas nějakou dramatickou kreaci předvést. Třeba tu na téma „nešťastný otec“ – což je panečku výzva! (Kam se na to hrabe odříkání těch několika veršů…) Pay the Ghost je béčko. Režisér se z něho snaží vykřesat něco víc, ale kde není pořádnej scénář, ani Halloween nepomůže. Naštěstí strach nečiší jen z póz profesora Mikea Colea, ale občas zastraší i příběh, který sice nepřináší vůbec nic novýho, ale neprudí. Bohužel ani nenadchne. Nemá totiž čím. Je jen další variací na strašidelný příběhy, ve kterých se ztrácí děti. Edel se snaží za pomocí hudebního doprovodu vykouzlit duchařskou atmosféru, míchá temnými mraky a pomocí flashbacků nás vrací do 17. století, k jednoduchý čarodějnický povídačce. Ale než se začne pátrat po spojitostech, třeba proč se parchanti poztrácený na Halloween špatně hledaj, zbytečně dlouho to trvá. K duchařinám patří slyšiny a vidiny. Ty mě baví. Na rozdíl od spousty naprosto zbytečných dialogů. Možná by stálo za to si přečíst povídku Tima Lebbona (autor předlohy k hororu 30 DNÍ DLOUHÁ NOC- 2007).

Pay the Ghost
Nemyslíš, zaplatíš!

VERDIKT:

Pay the Ghost je obyčejný duchařský horor nebo, chcete – li, nadpřirozený thriller, ve kterém rodič nevěří dítěti, že vidí bubáka a pak ho (za trest) musí hledat. Umělecké ambice snímku odhadl sám distributor. Do kin byl poslán v omezeném množství (tzv. Limited release) a téměř okamžitě byl distribuován systémem VOD (video na vyžádání). Kopat do mrtvol mě nebaví. To, že je Cage duchem svý bývalý, skvělý kariéry, je věc všeobecně známá. Nechat ho hrát, je jako sázet na vítězství Káji Gotta ve StarDance. Spolu s ním si však přeju, aby jeho filmy měly alespoň podobnou úroveň. Teď jde jen o to, najít režiséra, který se s ní spokojí.

• Pay the Ghost
    Thriller / Horor
    90 minut