Recenze: Země zítřka (2015) – Vize hezčí než realita

Téma utopické společnosti, která není zmítána žádnými strastmi obyčejného světa, je stále populární a hojně využívané. A právě na něm stojí základní myšlenka futuristického snímku Země zítřka.

Jedním z hlavních protagonistů tohoto filmu je mladá slečna Casey, jejímž největším koníčkem je demolice veřejného majetku. Tato záliba však není jen prostou manifestací proti zatuchlým řetězům pravidel omezující společnosti. Zkrátka klasický střih „porušování pravidel pro vyšší dobro“. Casey se změní život, když dostane příležitost narušit svou rutinu vskutku netradičním způsobem – objeví svět (přezdívaný Země zítřka) v jiné dimenzi, který je zcela odlišný od toho našeho. V tomto jiném světě převládají moderní technologie a harmonické úsměvy plné štěstí přímo číší z obličejů místních obyvatel. Ovšem naší hrdince je delší pobyt tohoto novodobého Edenu odepřen. Zachmuřená Casey se snaží najít prostředky, pomocí kterých by našla opět cestu do svého vysněného ráje a k tomu jí má pomoct i génius Frank, který se ve svých raných letech mohl pyšnit statusem obyvatele Země zítřka, ale stejně jako naše rebelka byl proti své vůli vytrhnut z náručí svého nově nabytého domova. Tato dvojice inteligencí spojených, leč generačně rozdělených géniů hledá možnosti, jak nastolit na světě rovnováhu a k tomuto úkonu jim má pomoct právě Země zítřka.

tomorrowland_2015_movie-wide-1

Hlavním tvůrcem tohoto nákladného futuristického projektu byl z pozice režiséra Brad Bird. Pokud vám to jméno nic neříká, při zmínce o Úžasňákových, Ratatouille či čtvrtém Mission Impossible, už si zajisté tak bezradní připadat nebudete. S pomocí vlastní představivosti a kreativních pisálků Damona Lindelofa (v žánru sci-fi skutečně protřelý matador, jehož pomyslnou Monou Lisou je kultovní seriál Ztraceni) a Jeffa Jensena (v oblasti scénáristiky zatím pouhým novicem) se snažil vytvořit kompaktní svět plný technických udělátek a jasných pravidel. Charakteristiku tohoto světa vymezuje ve 130 minutách, které jsou naplněny jak akcí, tak i pomalejšími záběry. A právě v délce snímku tkví první problém. Snaha Birda neochudit diváka tím, že mu naservíruje kratší snímek, se zajisté cení, ale v tomto případě je trochu danajským darem. Film kvůli své délce (normálně brané jako standardní) sklouzává občas do místa nazvaného „nuda“. Některé dialogy jsou umělejší než rukopisy českých pánů Hanky a Lindy. Průpovídky mezi postavami nenesou vždy vytoužené ovoce navození dobré atmosféry a vtáhnutí do děje, naopak. Některé vtipy působí hodně strojeně a jsou všechno, jen ne zábavné.

tomorrowland

Co se postav týče, určitě je plusem, že je tu vysvětlena jejich minulost sloužící k tomu, aby ukázala jejich motivace k současně vedeným činům. Na druhou stranu základy postav spadají často do jasných žánrových šablon a originalitu byste ani lupou nenašli. Země zítřka je sice vizuálně krásně zachycená, ale její fungování je vysvětleno jaksi povrchně. Je sice skvělé, že režisér měl dostatek času na vytvoření několika vtípků, ale jejich nahrazení podrobnějším popisem onoho idylického světa by nebylo vůbec na škodu. Ale dá se na to hledět i tak, že divák stejně jako hlavní hrdinka, do Země zítřka jen nakoukne. Pokud to budete brát z této stránky, povrchnost vám vadit nemusí. Po vizuální stránce film šlape dobře. Speciální efekty jsou na profesionální úrovni a je jich dostatek. Akce nepostrádá přehlednost a dynamiku, futuristický nádech díky různým hračičkám jí dodává něco navíc.

Britt-Robertson-In-Tomorrowland-Movie-Wallpaper

Mezi herci dominuje hvězda první velikosti, George Clooney. Impulzivní a frustrovaný, leč také inteligentní Frank mu seděl. Britt Robertson (Casey) dokazuje, že o ní určitě ještě uslyšíme, nepostrádá charisma ani um. Raffey Cassidy působila trochu prkenně, ale to se dá připočíst spíše scénáři a charakteristice její postavy. Fanoušky sarkastického a geniálního doktora House zajisté potěší, že jejich miláček dostal prostor v tomto snímku. Hugh Laurie ztvárnil chladného a nelítostného Nixe. Moc prostoru nedostal, ale v tom málu, co měl k dispozici, dokázal, že hrát umí a že ty Zlaté Glóby nejsou náhoda.

Hudbu si vzal na starost Michael Giacchino, jehož hvězda neustále stoupá. Melodie jsou chytlavé a k jednotlivým záběrům se hodí a pomáhají vtáhnout do děje. Avšak chybí tu jakýsi opravdu výjimečný kousek, který byste s velkou chutí hledali. Ale tato výtka je subjektivnějšího rázu. Celkově skladatel odvedl dobrou práci.

Země zítřka je v našich kinech distribuována pouze v dabované verzi. To jasně dokazuje, že cílí především na mladší publikum. Dabing mohl být zvládnutý lépe, kupříkladu dětské postavy v některých pasážích moc dobře namluveny nebyly. Ale přežít se to dá a celkově bych česky namluvenou verzi nezatracoval.

Země zítřka se snaží být futuristickým opusem, ale ke zdárnému splnění tohoto úkolu postrádá pár faktorů. V prvé řadě je snímek zbytečně zdlouhavý, dále chybí lepší vykreslení mytologie a originalita. Kvůli těmto nedostatkům jde o pouhopouhý šedý střed- po zhlédnutí si vyškrabávat oči nebudete, ale nadšenými a novými fanoušky se také nestanete. Podrženo sečteno- naprostý průměr.

• Země zítřka / Tomorrowland
  • Stopáž: 130 minut
    Režie: Brad Bird