Recenze: Zabijáci (2015) – Drsná detektivka ze severu

Skandinávské detektivky jsou trochu jiné. Jsou syrové, drsné, potemnělé a vůbec nepřikrašlují. A přesně takoví jsou i Zabijáci, kteří volně navazují na Ženu v kleci. Oba snímky vznikly podle knižní předlohy spisovatele, jehož jméno je Jussi Adler-Olsen.

Oddělení Q skládající se z věčně zachmuřeného Carla a jeho arabského kolegy Assada dokázalo všem, že jeho existence není zbytečná, když vyřešilo zapeklitý případ. Ovšem první případ bylo jen zahřívací kolo. Netradiční dvojice vyšetřovatelů dostane totiž případ starý přes dvacet let. Před více jak dvěma dekádami došlo totiž k sérii vražd a znásilnění. Viník byl sice dopadený, ale podle nových důkazů to bylo trochu jinak a praví pachatelé nebyli nikdy dopadeni. Světlo světa totiž spatří vodítko, které je zcela zásadní pro celý případ. Jedná se o tísňové volání ženy, která zmizela beze stopy. Carl a Assad nejsou jedinými lidmi toužícími tuto dívku najít a tak se dostáváme do kolotoče různých nešťastných událostí, které se odehrávají i ve vyšších vrstvách dánské společnosti.

keeper

Režii si vzal na starost stejně jako v případě Ženy v kleci Mikkel Nørgaard, o scénář se postaral Nikolaj Arcel a Rasmus Heisterberg. Svou úlohu zvládli všichni jmenovaní výborně. Film nepostrádá pro seveřany typický naturalismus, žádné zbytečné průtahy a přepálené dramatické záběry. Atmosféra snímku je krásně potemnělá. Nechybí tu ani brutalita a depresivní nálada. Zkrátka vše, co byste v detektivce z této evropské oblasti čekali. Na druhou stranu postavy nejsou zas tak prokreslené a v některých případech až povrchní. Ovšem co byste od detektivky čekali? Na postavy komplexního střihu máme jiné žánry. Zároveň celkový dojem lehce kazí vyumělkovanost některých záběrů, které působí naivně. Snímek zkrátka postrádá určitou míru autenticity, díky které by diváka vtáhl.

60029-Facangyilkosok-Fasandraberne---The-Absent-One-2014

Hlavní role se zhostila hvězda dánské kinematografie, Nikolaj Lie Kaas. Carlovi dodal ten správný mix zachmuřenosti, málomluvnosti a hlavně charismatu. Svým vzezřením, slabostí pro cigarety a kabáty dává vzpomenout na detektivy ze staré americké školy noirového žánru. Kaasovi zdatně sekunduje Fares Fares. Za zmínku také stojí Pilou Asbæk, který hraje sice dobře, ale někdy působí jeho výkon lehce toporným dojmem.

Hodnocení:

Zabijáci jsou kvalitní detektivkou, která však nedosahuje kvalit králů svého žánru. Má všechny potřebné ingredience (potemnělou atmosféru, syrovost, charismatické vyšetřovatele), ale k úplné spokojenosti tomu chybí větší tah na bránu. Ale celkově se jedná o kvalitní podívanou, která jen prostě není ničím výjimečným.

• Zabijáci / Fasandræberne
  • Stopáž: 119 min.
    Režie: Mikkel Nørgaard
    Scénár: Nikolaj Arcel a Rasmus Heisterberg
    Hrají: Nikolaj Lie Kaas, Fares Fares, Danica Curcic, Sarah- Sofie Boussnina, David Dencik, Adam Ild Rohweder, Michal Brostrup, Emma Sehested Høeg, Søren Pilmark, Pilou Asbæk
  • Verdikt: 75%
Daniel Birgus
75 %
Předchozí článekCo zatím víme o Captain America: Civil War?
Další článek10 nejlepších filmových adaptací knih Stephena Kinga
Daniel Birgus
Jsem filmový fanoušek, který je žánrový všežravec. Svého diváckého ducha krmím psychologickými sondami i komiksovými akčními adaptacemi. Preferuji snímky od Wese Andersona, Quentina Tarantina, Seria Leoneho či Miloše Formana.