Recenze: Chappie (2015) – Gangsta robot a jeho přátelé

Poslední týden tohoto měsíce bude na Netflixu ve znamení originální hororové tvorby, zajímavých dokumentů, ale také jedné velké premiéry...

16 filmů na Halloween pro celou rodinu za posledních 10 let

Doporučujeme patnáct filmů, které se mohou skvěle hodit, pokud hledáte to pravé filmové dobrodružství pro celou rodinu na blížící...

12 dokumentů o pandemii Covidu-19

Pokud vám všudypřítomný koronavirus ještě neleze krkem, můžete se o něm dozvědět i něco víc. Třeba to, co se...

Daniel Birgus
Jsem filmový fanoušek, který je žánrový všežravec. Svého diváckého ducha krmím psychologickými sondami i komiksovými akčními adaptacemi. Preferuji snímky od Wese Andersona, Quentina Tarantina, Seria Leoneho či Miloše Formana.

Do kin dorazil další počin Neila Blomkampa, tvůrce všemi opěvovaného Districtu 9. Po lehkém zklamání, které přineslo Elysium, chtěl režisér opět ukázat, že patří k těm nejlepším režisérům sci-fi žánru.

Chappie

District 9 byl příjemné překvapení. Dostalo se nám autentické podívané s netradičním pohledem na mimozemskou rasu, která není dominantní, ale naopak je považována za tu největší spodinu. Připočtěte k tomu netradiční kulisy Johannesburgu, (který nahradil už tolikrát omílaný NY nebo Washington D.C.) a sympatické herecké výkony s neokoukaným Sharltonem Copleym a je vám jasné, že tento film musel zaujmout. Režisérovo další dítě již nebylo tak oblíbené jako to předchozí. Elysium nebylo špatný film, ale v porovnání s předchůdcem něco tomu zkrátka chybělo. Chappie, nejnovější dílo režiséra narozeného v Jihoafrické republice, se snaží najít tu jiskru, kterou disponoval District 9.

A o čem Chappie vlastně je? Podle plakátů byste řekli, že pravděpodobně o robotech. A to máte pravdu. V nedaleké budoucnosti jsou policejní lidské jednotky téměř úplně nahrazeny speciálními roboty. Jejich efektivita vyplývající z jejich nezničitelnosti je značně vysoká. Míra kriminality je zmenšena, v ulicích je opět bezpečno. Ovšem jako vždycky, aktuální dění ve společnosti nesvědčí všem. Minimálně zločinci nevidí plechové vyznavače pořádku jako něco dobrého, ale jako osinu v zadku. Jedna taková partička vyznávající chaos, dealování drog a spoustu dalších neřestí dostane nápad, jak si pomoct z bezvýchodné situace spočívající v tom, že jim jde (doslova) po krku jiná, trochu větší partička podobně smýšlejících individuí. Zmocní se robota jménem Chappie, kterému jeho tvůrce přidal něco, co nemají ani někteří lidé – samostatné myšlení a uvažování. Z Chappieho se stává ceněná komodita, o kterou má pochopitelně zájem skoro každý. Ocitáme se tak uprostřed boje několika skupin různých metod, avšak stejného cíle – využít myslícího robota k vlastnímu užitku.

chappie-gunz

Scénář, který vytvořil sám režisér a jeho pomocnice Terri Tatchel, nějakou přehnanou originalitou neoplývá. Máme tu přesně to, co bychom čekali. Hodného a sympatického robota (který se čím dál více chová jako člověk), skupinu „těch zlých“ (kteří se pokouší zmíněnému robotímu oblíbenci ublížit) a pak dobráka, který se snaží robota ochránit. Postavy v tomto snímku moc prokreslené nejsou. Snad jen kriminálník „Ninja“ nelze přesně zaškatulkovat. Zpočátku je na pěst, později už to tak jednoznačné není. Co se děje týče, je trochu uspěchaný. Druhá polovina je poněkud překombinovaná a obsahuje pár logických kiksů.

Jako každý akční snímek obsahuje i Chappie řadu dynamických sekvencí. A ty se povedly. Střih není přehnaně zběsilý, po celou dobu se orientujeme v tom, co se děje na plátně. Neil Blomkamp chtěl navázat na úspěch Districtu 9 všemi možnými prostředky, a tak i zde využívá autentické záběry a rozhovory se svědky událostí. Ovšem v tomto případě to působí poněkud zbytečně a v některých případech i směšně. Ale akční scény a speciální efekty se povedly, o tom žádná.

hugh-jackman-sigourney-weaver-vow-to-destroy-chappie-in-trailer

Mezi herci vyniká samozřejmě největší hvězda snímku – Hugh Jackman. Ten na sebe upoutá pozornost nejen značně oldshcoolovým účesem, ale také charismatem. Role nesympatického a bezpáteřního vědce australskému sympatickému herci svědčila. Srdce každého fandy ságy o slizkých kreaturách s kyselinou místo krve zajistě zaplesá při pohledu na Sigourney Weaver. Její postava však moc rozmanitá nebyla. Ovšem to není chyba Sigourney, jako spíše scénáristů. Se svou úlohou se poprala dobře. Neokoukaný Watkin Tudor Jones dokázal, že dokáže ztvárnit jednu z hlavních postav a vedle svých o něco slavnějších kolegů se rozhodně neztratil. Dev Patel také toho moc předvést nemohl, jeho vědec moc ani zkazit nešel.

Neil Blomkamp to má těžké. District 9 mu otevřel bránu do Hollywoodu, ale zároveň si tímto snímkem na sebe upletl bič. Všichni očekávají, že s každým dalším počinem bude pořád držet přibližně stejnou kvalitativní úroveň. A to se v tomto případě nepodařilo. Chappie je průměrným snímkem, který sice neurazí, ale ani nějak extra nezaujme. Postrádá originalitu a jisrku, což jsou dvě nejdůležitejší ingredience pro dobrý snímek. Film by šel charakterizovat jako jeho hlavní hrdina- na první pohled zajímavý, ale bez duše.

• Chappie
  • Stopáž: 121 minut
  • Scénář: Neill Blomkamp, Terri Tatchell