Recenze: Chlapectví (2014) – Nevyužitý potenciál až k pláči

Experimentální filmové projekty lze vždycky uvítat s otevřenou náručí, protože jich není mnoho, zvlášť v hollywoodských kruzích. Chlapectví je takovým testovacím experimentem, který by se mohl (a asi i měl) stát základním kamenem nového formátu, po kterém by nejeden odvážný a nekonzervativní tvůrce v budoucnu mohl sáhnout. Bohužel na to, jak formálně inovativní Chlapectví je, narativně zůstává smutně nevyužité.

Chlapectví posbíralo 6 nominací Akademie. Málokoho to překvapilo, vždyť něco podobného tu ještě nebylo. Film natáčený po dobu dvanácti let, kdy se štáb každý rok na týden sešel a natočil jeden úsek, z něhož pak vznikl výsledný téměř tříhodinový střih. A to je první kámen úrazu – nevím, zda měli tvůrci pocit, že doba natáčení by se měla promítnout i do stopáže filmu samotného, nebo to bylo dílo nechtěného, každopádně už extrémně dlouhá stopáž narušuje tu jinak zajímavou a kupodivu přehlednou strukturu vyprávění.

Richard Linklater zůstal u klasiky. Sleduje příběh dospívání chlapce, ze kterého se postupně stává muž, se všemi strastmi, jež každého průměrného teenagera v adolescentním období potkávají. A to je druhý zádrhel. Chlapectví se spíš než jako film podle tradiční Aristotelovy teorie tváří jako naprosto obyčejný sestřih domácího videa sbíraného po dvanáct let, nic víc. Chybí tu jakákoliv významná peripetie, která by příběh nebo charaktery posouvala. Postavy se mění chronologicky, ale už ne empiricky, a tak se zdá, jako by každá scéna, každá událost nenavazovala a do příběhu nepatřila. Není tu zkrátka nic, pro co by stálo film vidět.

boyhood_a

Objektivně musím uznat, že Linklater je kreativní a velmi dobrý filmař. Osobně jsem mu nikdy na chuť nepřišel a síla jeho trilogie „Před…“ mě vlastně úplně minula, ale bez diskuzí patří k těm, kterým bych podobný experiment s klidem svěřil; jeho práce s hloubkou charakterů je obdivuhodná. Nicméně možná ze strachu nebo respektu k dosud neprobádanému formátu tvorby se v příběhu držel hodně zpátky, a ten proto zůstává strohý, mělký a prázdný. Trochu zábavný, to možná. Ale to nestačí a rozhodně to není důvodem, aby vám utkvěl v paměti.

Je třeba říct, že i na Chlapectví lze najít několik slušných momentů, pro které stojí za to jej vidět. Kromě samotného dvanáctiletého formátu natáčení (je nutno podotknout, že nervy, které to muselo tvůrce i herce stát, jsou obdivuhodné, ať už to bylo kryté jakoukoliv smlouvou) je tu na pozadí vidět příběh svobodné matky dvou dětí, která prochází krizí středního věku a má setsakramentskou smůlu na chlapy; je tu zobrazen chladný vztah mezi dospívajícími sourozenci; můžeme vidět klasický všední příběh dětské neúspěšné lásky či puberťácké manýry, kterými hlavní představitel, jeho kamarádi i jeho sestra trpí; mě osobně velmi zaujala vsuvka s dělníkem, který změnil svůj život, protože si uvědomil, že má na víc. Je tu toho mnoho, možná až příliš. Bohužel nic, co bychom už tisíckrát neviděli dřív, bez nutnosti být součástí tak významné tvůrčí změny.

boyhood1

Bohužel ani režijně není Chlapectví nijak výjimečné. Ono se lze těžko zavděčit nějakou tvůrčí kreativitou v tak obyčejně pojatém a interpretovaném příběhu, kde pro improvizaci se záběry nebo katarzemi prostě není prostor. To však neznamená, že by nominace pro Linklatera nebyla zasloužená. Je, a to především pro tu nesmírnou odvahu pustit se do tak riskantního projektu. Neoslnil, to určitě ne. Díky Bohu ale ani neurazil. Což souvisí i s výběrem herců, kteří do rolí relativně sedli, především Ethan Hawke, kterého obvykle nevyhledávám, ale tady byl přesně takovým tátou, jakým bych chtěl být; i u něj je tedy nominace víceméně zasloužená. I ta za střih by vzhledem k neobvyklosti formátu a výsledné uspořádanosti příběhu odpovídala. Ale Patricia Arquette nebo nejlepší scénář? To je mi záhadou.

Chlapectví je významný projekt, který vám však v paměti nezůstane, protože prostě nemáte proč myšlenky na něj uchovávat. Umí zaujmout formálně, pojetím struktury, která skutečně odpovídá dvanáctiletému dospívání a stává se tak daleko autentičtější, než jinde, kde musí herce maskovat, aby vypadali starší nebo mladší. Ale to je vše. Chlapectví zahrnuje obyčejné rodinné a osobní příběhy v jedné velké naraci, které už ale známe a mnohokrát jsme je, i ve velmi podobné prezentaci, viděli. Smutně nevyužitý potenciál, říkám si. A proto doufám, že se podobného formátu chopí nějaký ještě odvážnější tvůrce, který z něj vytěží maximum. Pak věřím, že to bude stát za to.

• Boyhood / Chlapectví
    Stopáž: 165 minut
    Režie: Richard Linklater