10 tipů na filmy, které by si zasloužily více pozornosti

Kinematografický svět ročně porodí tolik dítek, že v nich ztrácíme přehled. Kiny prolítnou filmy, které jsou velmi očekávané a nadšeně přijaté. Druhou skupinu tvoří snímky, jejichž premiér se veřejnost nemůže dočkat, ale ve výsledku je z nich kvůli jejich pochybné kvalitě zklamaná. A pak tu máme třetí skupinu – počiny, které si odbudou svou premiéru i derniéru bez většího ohlasu. Přitom je to škoda, často jde o kvalitní díla, která by si určitě zasloužila větší pozornost. Tady je výběr několika z nich.

Dravci / Žer nebo umři (1999)
Režie: Antonia Bird

Začneme chuťovkou, a to doslova. Hlavním tématem tohoto snímku je totiž požívání masa, a to ne ledajakého, ale lidského. Podle starého indiánského pořekadla totiž ten, kdo požije maso svého nepřítele, získá jeho sílu a duši. Ovšem má to zádrhel. Pokud se rozhodnete přidat si na svůj jídelníček tento specifický druh pokrmu, získáte neukojitelnou touhu po lidské potravě, kterou nelze nikdy ukojit. Film se odehrává v polovině devatenáctého století na zapomenuté pevnosti v kalifornském pohoří Sierra Nevada (natáčelo se však ve Vysokých Tatrách). Do této pevnosti zavítá kapitán John Boyd, jenž je zde vystaven životní zkoušce, kterou mu připraví lidské maso požírající Colqhoun. Snímek zaujme hned několika faktory. Zaprvé má velmi atypickou hudbu, která je zkrátka fantastická. Hlavní melodii nedostanete ještě pár dní z hlavy. Zadruhé skvělý výkon Roberta Carlyla v roli Colqhouna, kterému zdatně sekunduje Guy Pearce. Jedna z nejlepších Carlylových rolí vůbec. Spojte tyto dvě pozitiva, přidejte k nim morbidnost, grotesknost, černý humor, mrazivou atmosféru hororu s prvky ironie a dostane se vám takového pokrmu, jehož konzumaci si zajisté užijete.  Bon apetit!

httpv://www.youtube.com/watch?v=JO98NMMgp0Y

Cashback (2006)
Režie: Sean Ellis

V tomto snímku sledujeme osudy mladého studenta Bena, který začne po bouřlivém rozchodu trpět nespavostí. Rozhodne se, že probdělé noci využije produktivně a tak si najde práci v supermarketu, kde začne pracovat na nočních směnách. Při vykonávání tohoto zaměstnání pozná plno zajímavých lidí a rozvijí svou fantazii. Také zjistí, že dokáže na krátkou dobu zastavit čas. Této nově nabyté schopnosti využije k tomu, že si maluje skici atraktivních zákaznic supermarketu.  Cashback je v prvé řadě filmem plným poetiky a barvitých postav se zajímavými osudy.  Svým netradičním pohledem na každodenní rutiny okořeněným hlubokými myšlenkami nabízí nevšední zážitek.  Najdete tu také vtipné scény, některé z nich vám zajisté polechtají bránice ve velké míře. Zkrátka a dobře Cashback je snímek, který pohladí na duši. Původní snímek stejného názvu pochází z roku 2004. Jednalo se o krátký, dvacetiminutový film. Ten vyvolal takové ohlasy, že se dočkal dokonce nominace na Oscara. Když Ellis viděl, jak je jeho dílo úspěšné, rozhodl se pro natočení celovečerního snímku, do kterého by zakomponoval těch původních dvacet minut. K uskutečnění tohoto projektu došlo o dva roky později. Ovšem celovečerní film u diváků i kritiků propadl, avšak neoprávněně.

httpv://www.youtube.com/watch?v=Sf2drFZbHH4

 Taková je Anglie (2006)
Režie: Shane Meadows

Dvanáctiletý Shaun žijící v jednom anglickém zapadákově nezažívá zrovna šťastné období svého života. Jeho otec zemřel ve válce o Falklandy, a aby toho nebylo málo, nemůže si najít žádné kamarády. To se však změní, když pozná partičku mladých skinheadů v čele s Woodym. Film skvěle popisuje nižší britské společenské třídy a dívá se na subkulturu skinheadů z jiného pohledu. Fanoušky Misfits jistě potěší představitel Rudyho, Joseph Gilgun, který zde ztvárnil Woodyho. Na první pohled nenápadný film skrývá v sobě více, než byste čekali. Ve své domovině měl tento snímek velký úspěch, dočkal se dokonce pokračování v podobě seriálu.

httpv://www.youtube.com/watch?v=H0jkv2bRFgQ

Skafandr a motýl (2007)
Režie: Julian Schnabel

Úspěšnému šéfeditorovi francouzského magazínu Elle Jeanu Dominiquovi tragicky zasáhne osud do jeho života. Po prodělání mrtvice totiž ochrne na celé tělo a jediná možnost, jak může komunikovat se světem, je mrkání. Navzdory těmto obrovským nesnázím však Jean Dominique neklesá na duchu a rozhodne se napsat knihu. Snímek vyniká především svým zpracováním. Poté, co je hlavní protagonista upoután na lůžko, sledujeme dění z jeho pohledu, tedy z první osoby.  Díky tomuto pohledu můžeme prožívat všechny nesnáze spolu s hlavním hrdinou. Například když se mu dostane do oka infekce a jeho ošetřující lékaři jsou nuceni zakrýt mu oko,  i my vidíme jen z poloviny, co se děje. Ovšem po příběhové stránce to také funguje. Jean vzpomíná na důležité momenty svého života, z nichž jsou některé velmi emotivní.  Snímek byl v zahraničí kladně přijat a  kritici nešetřili chválou. Režisér snímku, Julian Schnabel, byl dokonce oceněn Zlatou palmou v Cannes za nejlepší režii. Ovšem ačkoliv byl snímek ceněný v zahraničí, tak u nás byl téměř neviditelný.

httpv://www.youtube.com/watch?v=G69Zh7YIg8c

Defendor (2009)
Režie: Peter Stebbings

Arthur Poppington (Woody Harrelson) je naivní prosťáček, který věří, že je schopný ochránit slabé a nevinné a zavařit nespoutaným zlým živlům, které ostatní utlačují. Začne si říkat Defendor a podniká akce proti lidem, kteří jsou podle něj účastníky nějaké kriminální činnosti. Na své cestě za trestáním kriminálníků potká prostitutku (Kat Dennings), s kterou se spřátelí. Na snímek se dá hledět jako moderní zpracování Dona Quijota, jehož marný boj s větrnými mlýny nahrazují kriminálníci stojící pevně na zemi, navíc s pistolemi v ruce. Woody Harrelson podává brilantní výkon a při pohledu na jeho naivního Defendora přesvědčeného o své výjimečnosti a nesmrtelnosti zkrátka zažijete lítost a sympatie k hlavnímu protagonistovi. Tento superhrdinský počin nepostrádá komické prvky, ale ty jsou v tomto případě upozaděny a hlavní teze snímku je pohled na spravedlností poháněného obyčejného člověka, který si dovolí na věci, které nejsou v jeho silách.

httpv://www.youtube.com/watch?v=1Kg8HFQ1xP4

Tucker a Dale vs. Zlo (2010)
Režie: Eli Craig

Dva burani ze zapadákova Tucker a Dale se rozhodnou, že jejich životy potřebují nový impulz. A tak si koupí polorozpadlou barabiznu uprostřed lesa, kterou po nutných opravách chtějí využít k relaxu s pivkem v ruce a rybaření. Cestou potkají partu typicky měšťáckých studentů, kteří mají vůči lidem z venkova velké předsudky. Nešťastnou náhodou dojde k boji obou táborů. Snímek je parodií na nejrůznější horory, ze kterých si vkusně a často velmi vtipně utahuje. Skvěle pracuje s předsudky a ukazuje, že není dobré dát vždy na první dojem. Není to sice nic hlubokomyslného, ale pokud chcete po náročném dni vypnout a pustit si něco oddechového, co dokáže více než pobavit, je pro vás setkání s těmito dvěma venkovskými balíky skvělou volbou.

httpv://www.youtube.com/watch?v=j0hJSCqqIs4

Smrt superhrdiny (2011)
Režie: Ian Fitzgibon

Patnáctiletému chlapci Donaldovi (Thomas Brodie- Sangster) už moc času na tomto světě nezbývá. Má totiž rakovinu, s kterou se vyrovnává po svém. Díky své velké představivosti vytvoří temný komiksový svět, který sleduje boj nepřemožitelného superhrdiny proti smrtícímu nepříteli a jeho velmi atraktivní pomocnici. Jak rakovina Donalda postupně poráží, čím dál více vidí onoho záporáka, který se mu nyní promítá i ve skutečném světě. Ovšem Donald si najde dvě opory, které mu ve zbývající krátké životní cestě pomohou. Tou první oporou je nestandardní psycholog Adrian King (Andy Serkis), který mu pomáhá smířit se s jeho osudem. A tím druhým světlem na konci tunelu je rebelka Shelly (Aisling Loftus), do které se náš hlavní hrdina zamiluje. Tento snímek má cenu zhlédnout především díky Andymu Serkisovi, kterého můžeme do dlouhé době vidět v jeho pravé podobě, bez výskytu motion capture. Jeho Adrian King je sympaťák, kterému by si chtěl vylít srdce každý. Thomas v roli Donalda podává také excelentní výkon, ani Aisling v roli Shelly nezaostává. Dalším pozitivem filmu jsou zajímavé a stylově dobře odvedené komiksové scény, které se prolínají celým snímkem. Podobný vztah terapeuta a jeho výstředního pacienta jsme sice mohli vidět lépe zpracovaný například v Dobrý Will Hunting, ale vem to čert. Zde je to o něčem trochu jiném. Snímek je lidským komorním příběhem o boji s překážkami a poselstvím, že bychom neměli zatracovat osoby nám blízké.

httpv://www.youtube.com/watch?v=xgbvfm3Gflg

Tyranosaurus (2011)
Režie: Paddy Considine

Agresivní a problémový vdovec Joseph (Peter Mullan) se probijí životem napříč nižší společenskou britskou třídou. Jeho spočívání na tomto světě dostane nový smysl, když potká Hannah (Olivia Colman), která pracuje v charitativním obchodě s oblečením.  Joseph jí zpočátku opovrhuje pro její nevinnost, přílišnou důvěřivost a ochotu pomáhat ostatním v tomto tvrdém světě bez pravidel. Ovšem postupně si k ní najde cestu, stejně jako ona k němu. Jak děj plyne, tak se dozvídáme, že Hannah také neprožívá idylický život a že dokonce prožívá peklo. Tyranosaurus je drsnou, syrovou a nijak nepřibarvenou sondou do lidských osudů. Na první pohled obyčejná, prvoplánově jednoduchá zápletka ukrývá řadu skrytých vrstev, jejichž odhalení vyvolá silné dojmy.  S vnitřně silnou a ochotnou Hannah ve velmi věrohodném podání Olivie Colman musíte soucítit. Peter Mullan předvádí herecký koncert, který by se zajisté měl dočkat oprávněného aplausu v podobě nějakého ocenění.

httpv://www.youtube.com/watch?v=nvyqXFmV-LI

Dredd (2012)
Režie: Pete Travis

Komiksová adaptace postapokalyptické vize daleké budoucnosti. Po velké válce se přeživší spojili a vytvořili jedno ucelené obrovské město Mega City One. Kriminalita je velmi vysoká a její čísla se snaží srazit takzvaní Soudci- vymahači práva a vykonavatelé rozsudku v jedné osobě. Soudce Dredd (Karl Urban) dostane za úkol vyšetřit vraždu, která se udála v dvousetpatrovém slumu, který je plně ovládán gangem zvaným Ma-Ma. Ze zdánlivě banálního vyšetřování se stane boj o holé přežití poté, co se vůdkyně gangu, který dostal po ní jméno, rozhodne zbavit se Soudce Dredda. Celý slum je uzavřen a hra na kočku a myš může začít. Největší klad tohoto filmu je skvělé obsazení. I když je Karlovi Urbanovi po celý film vidět jenom čelist, svým charismatem uhrančí každého. Lena Hedley dokazuje, že pěkně velkou mrchou může být i jinde než jen ve Hře o trůny. Její Ma-Ma je pěkně ostrá a nelítostná. Akční sekvence plné brutality a stříkající krve fungují na jedničku. Nechybí jim ani originální vizuální zpracování. Například scéna, kdy je kombinováno střílení v běžné rychlosti a slow- motion z pohledu záporáků (kteří si zrovna šlehli dávku jedné zpomalující drogy), má opravdu velké grády. Nechybí tu ani Bad-ass faktor hlavního hrdiny, který je na pěkně vysoké úrovni. Všichni mluví o Batmanovi, Avengers či X-menech, ale ve výčtu nejlepších komiksových adaptací posledních let by neměla chybět ani tato libůstka.

httpv://www.youtube.com/watch?v=PifvRiHVSCY

Metro Manila (2013)
Režie: Sean Ellis

Dostáváme se opět k dílu Seana Ellise, tentokrát je to však úplně jiný žánr. Manželé Oscar a Mai jsou filipínští rolníci, kteří svým způsobem života jen tak tak přežívají. Uživit své dvě malé děti je čím dál tím těžší, a tak se rozhodnou pro radikální změnu- přestěhují se do hlavního města Filipín, Manily. Ovšem ani zde je nečeká procházka růžovým sadem, najít práci je takřka nemožné. Na Oscara se však usměje štěstí, když dostane možnost stát se zaměstnancem bezpečnostní agentury, která má na starost převážení peněz z bank a do nich. Prozáření dny štěstí a plného břicha však netrvají věčně, jednoho dne se začne vše poněkud komplikovat. Ellis zde skvěle kombinuje dva žánry, které se na první pohled k sobě nehodí. V prvé řadě tu máme sociální drama, které sleduje existenční krizi rodiny a její snahu sehnat kus žvance a střechu nad hlavou. Dále je tu krimi thriller, který vyvstává na povrch poté, co se Oscar stane zaměstnancem již zmíněné agentury. V tomto bloku dojde k několika dějovým zvratům a své si k tomu řeknou také hlavně pistolí. Akční scény jsou natočeny sugestivně a autenticky, což dává celému snímku rozměr uvěřitelnosti. Herecké obsazení se také povedlo. Režisér vsadil na neznámé tváře a tento risk se mu vyplatil. Celkově je snímek velmi kvalitním počinem, jehož zhlédnutí by si nikdo neměl nechat ujít. Sean Ellis neměl po Střepech v hlavě zrovna na rozdávání, a tak se rozhodl svůj další snímek natočit na Filipínách z toho důvodu, že natáčení bylo výrazně levnější. Aby tento film vůbec mohl vzniknout, nechal si režisér dokonce zastavit dům.

httpv://www.youtube.com/watch?v=Qfk3zA_vUeI