Recenze: Transformers: Zánik (2014) – Michael Bay se vrací k robotům

Transformers: Zánik (2014)

Michael Bay se po nízkorozpočtovém Pain and Gain vrací k Transformers, kteří se tak dočkali již svého čtvrtého filmu. Shiu LaBeoufa nahradila parta pod vedením Marka Wahlberga, který by měl převzít otěže zajeté značky pro další trilogii.

Mark Wahlberg, Nicola Peltz a Jack Reynor

Hlavním hrdinou vyprávění je automechanik Cade Yager (Wahlberg), který se snaží uživit sebe a svoji dospívající dceru Tessu (Nicola Peltz), což se mu moc nedaří. Topí se v dluzích a snaží se přijít s něčím, co by jeho rodinu dostalo z této svízelné situace. Jeho život se obrátí naruby poté, co si domů přiveze starý nepojízdný náklaďák, ze kterého se vyklube kápo autobotů Optimus Prime.To celou rodinu dostává do nepříjemné situace, protože Autoboti byli po masakru v Chicagu zavrhnuti a jsou loveni pro vědecké účely.

Transformers: Zánik (2014)
Transformers: Zánik (2014)

Noví Transformers nalákají do kin opět spoustu diváku na základě nových postav a Dinobotů, ale nelze čekat něco diametrálně odlišného od předchozích filmů. Smolaře Witwickyho nahradil tvrďák Cade, který se snaží chránit svojí rodinu, ale zbytek postav svým charakterem přesně odpovídá těm starým z předešlých dobrodružství. Opět tu máme celkem soběstačnou krásku, která občas potřebuje zachránit, jejího přítele, který občas připomene ústředního hrdinu z minula zmíněného výše a také vědce, který se zabývá Transformery. Všechny tyto postavy jsou součástí děje, který je dost jednoduchý a hraje druhé housle. Jejich dost chabé motivace vždy vedou k tomu, aby roboti buď vzali nohy na ramena a přesunuli se do jiné lokace, nebo si to na férovku rozdali s jinými plecháči. V téhle značce šlo vždy o akci a jinak tomu není ani tady. I v tomto případě zůstává všechno při starém.

Michael Bay při natáčení Transformes 4
Michael Bay při natáčení Transformes 4

Bay využívá svoje charakteristické stylistické postupy. Spoustu zpomalených záběrů, úhel snímání a kamerové jízdy. Zároveň jsou akční sekvence delší a klasicky plné výbuchů. Problém je ale v tom, že stejně jako postavy i akční sekvence jsou podobné minulým filmům a je tu málo prvků, které by vás překvapily tím, že jsou odlišné od toho, co jste mohli vidět minule. Světlou výjimkou je nový typ robotů a Dinoboti, kteří dovedou i na malém prostoru zaujmout. Jelikož se navýšil počet akčních sekvencí, prodloužila se i stopáž na neuvěřitelných 165 minut, což je na takovýto typ filmu až přehnaně moc.

Závěr: Nový díl Transformers je stejně jako Bay pořád stejný a bylo by bláhové očekávat něco jiného. Nekonečně dlouhý digitální výplach plný výbuchů může být pro někoho ještě pořád uspokojující, ale pro někoho to může znamenat tečku za sérii, která už nemá co nového nabídnout. A to nás během několika let čeká ještě dvojitý nášup.

Transformers: Zánik / Transformers: Age of Extinction
Akční / Dobrodružný / Sci-Fi
Stopáž: 165 minut