Recenze: 300: Vzestup říše (2014)

Rodrigo Santoro jako Themistokles (Zdroj: Warner Bros.)

Je skoro k nevíře, že taková pecka, jakou byla první Třístovka, čekala na své pokračování celých 8 let. Zack Snyder nadchl diváky vizuálně epickou řežbou už v roce 2006 a natočení dvojky bylo nevyhnutelné. 300: Vzestup říše je tedy konečně tady. Ovšem se Snyderem jen jako producentem. Režie se ujal Noam Murro, děj se přesunul z Thermopylské soutězky na moře a místo Gerarda Butlera bojuje Sullivan Stapleton proti sexy Evě Green.

Děj Vzestupu říše je spjatý s dějem jedničky. První část se odehrává ještě souběžně s bojem 300 sparťanů v soutěsce, pak ale pokračuje vlastní cestou (takovému postupu se říká sidequel). Do situace vás uvede vypravěčka (s hlasem královny Gorgó, manželky krále Leonida), která vám vysvětlí, jak všechno začalo, kdo odkud pochází, jaká je historie každé druhé postavy – její vyprávění je a) nesmírně dlouhý, b) kolikrát absolutně zbytečný, protože popisuje to, co vidíme na plátně a po chvíli začne její vyprávění (tzv. voice-over) lézt na nervy.

Rodrigo Santoro jako Themistokles. Zdroj: Warner Bros

Vzestup říše znatelně rozšíří pohled na Řecko-perské války. Připomeneme si bitvu u Marathonu a především se podíváme do Athén, kde se poprvé začaly vést diskuze o sjednocení Řecka za účelem poražení Persie, která chtěla zničit a ovládnout (nejen) celý Balkánský poloostrov. Tam je velkým hrdinou bojovník Themistokles (Sullivan Stapleton), který je i hlavním hrdinou celé druhé 300. Proti němu bojuje Artemisia (Eva Green), která má početní i technickou převahu a chce Řeky porazit za každou cenu. Uvedení Artimisie – ženské postavy v čele armády – přináší novou dynamiku. Eva Green si navíc svou roli plně užila a je bezesporu nejzajímavější postavou filmu. Stapleton, ač velmi pohledný, se s nezkrotným Gerardem Butlerem může jen těžko srovnávat.

Pryč je koncept jedničky, která se upínala pouze k jediné bitvě bez širšího kontextu. Ve dvojce je backgroundu mnohem více, a to jak o válce jako takové, ale pozornost je věnována i osobním příběhům jednotlivých postav. Vzhledem k tomu, že pak zbývá mnohem méně času pro bitvy a boj, neškodilo by nechat si tyto vedlejší příběhy třeba jako bonusy na DVD a více se věnovat tomu, na co film láká, tedy boj. Ten se odehrává především na moři, což je zajímavá změna prostředí, ale opět je to smůla pro ty, kdo se těší na více bojů muž proti muži, právě tak, jak to bylo v jedničce. Ale i na ten přece jen dojde a je radost se na něj dívat.

Eva Green jako Artemisia (Zdroj: Warner Bros.)
Eva Green jako Artemisia

Vizuálně se Vzestup říše nese v duchu jedničky, nový režisér Noam Murro kopíroval look, který před lety divákům tolik uhranul a vlastně se vůbec nesnažil filmu vtisknout vlastní rukopis. Bohužel se více soustředí na příběh a snaží se ukázat jakousi komplexnost (včetně rozvinutí paralely souboje dobrého západu a mocichtivého krutého východu), ale upřímně, to neni to hlavní, co chceme od 300 vidět.

Závěr: Více mluvení a méně akce (a o to více krve). Ubylo svalů a charisma, ale náhradou budiž sex-appeal Evy Green, která filmu kraluje. Na jedničku to sice nemá, ale ani nijak výrazně nezaostává. Hlavním plusem filmu je především to, že se podařilo na plátna kin vrátit atmosféru prvního filmu a doručit tak kvalitní kino zábavu.

Poznámka: Viděno v IMAX 3D, kde 3D vypadalo opravdu skvěle.

• 300: Vzestup říše  / 300: Rise of an Empire
  • Akční / Drama