Recenze: Terapie Láskou (2012)

David O. Russell (oscarový Fighter)  nám po dvoch rokoch opäť dokazuje, že tešiť sa na jeho filmy je naozaj oprávnené. Tentokrát opäť o dizfunkčnosti vzťahov prostredníctvom bláznivého tokania medzi bláznami.

Film je adaptáciou rovnomennej knihy, ktorá rozpráva príbeh Pata Solitana (Bradley Cooper). Potom čo takmer zabil muža, s ktorým ho podvádzala jeho žena, strávil osem mesiacov na psychiatrii. Po prepustení je zverený do opateri svojim rodičom a má zákaz približovania sa ku svojej žene. V stave absolútnej psychickej nevyrovnanosti sa snaží nájsť vo svojom živote kladné veci a zamerať sa na ne, zlepšiť svoj život a vrátiť sa ku svojej žene. Problém nastane v momente, keď sa mu do života pripletie viac menej rovnako psychicky nestabilná Tiffany (Jennifer Lawrence) a ich vzťah sa prehĺbi. Pri snahe navzájom si pomôcť vzniká hlboké a neobyčajné priateľstvo.

Film sa vyslovene vyžíva v tom že rozpráva príbeh bláznov, tým pádom sa sám stáva tak trochu bláznivým. Obsahuje zdanlivo chaotické strihy z nenazdajky, niektoré rozhovory nemajú hlavu ani pätu a postavy si navzájom skáču po hlave, pričom si ich nevieme zaradiť (kladné-záporné). Ale pri tom je tu nádherné nestabilné svetlo v chaose, príbehová línia o snahe získať lásku ženy, lásku syna, lásku priateľa.

Podanie príbehu podivným spôsobom pasuje do celého blázinca. Začiatok je pasívny, postava Pata sa javí ako absolútne neschopná, načo zistíme že jeho posadnutosť láskou k jednej žene ho robí neskutočne silným a chytro roztrhanou zmätenou postavou. Teda sa vám javí ako taký „prosťáčik“ ktorý si nedáva servítky pred ústa, avšak práve jeho ústa obsahujú neskutočné múdra, len je zruinovaný. Geniálna kombinácia s postavou Tiffany, silnou a sebavedomou no aktuálne zranenou ženou ktorej Pat neustále ubližuje svojou otvorenosťou, avšak práve tým si ju získa. Neobyčajná dvojka je sprevádzaná Patovým otcom (Robert De Niro) ktorý sa snaží zblížiť so svojím synom až príliš neskoro, zároveň je to poverčiví stávkar na americký futbal. Práve tu sa opäť stretávame s tou roztrhanou rodinou, tak ako aj v režisérovom Fighterovi.

Herci skutočne dokážu presvedčiť a sú skvelý, čo dokazujú aj nominácie na oscarov v každej hereckej kategórii. Obzvlášť vám učaruje to iskrenie medzi hladnou bláznivou dvojkou.  Humorná stránka filmu nieje typická. Je to jedna z tých ktorá skorej obsahuje tie úsmevné udalosti zo života, poprípade sa spolieha na jednu z postáv. Tou postavou je práve tá hlavná, neovládateľný Pat ktorému občas vypadne z úst číre zlato. Niekomu môže prísť úsmevná aj stránka bizarného správania sa poverčivého Patovho otca. Práve to je kľúčovou vecou filmu a spolu s tanečnou vložkou vedú k hrejivému finále. Ale ak hľadáte výbuchy smiechu, ste na zlom mieste.

Záver:

Žáner dramatických komédii ovládajú v poslednom čase práve takéto filmy založené na neobyčajných postavách a ich problémoch. Otázka je, bavia nás ešte takéto komédie? Väčšinou je to v poriadku, keďže sa originalite medze nekladú, inokedy je to horšie práve keď to hrá na festivalovú a indie vlnu. Našťastie je Silver Linings Playbook tým prvým prípadom, je originálny, plný optimizmu a múdra. Režisér O. Russell zvládol skvelo svoju rolu a ukočíroval film s krásnou gráciou. Scenár malinko zadrháva a niekedy sa melie o ničom, avšak ako adaptácia knihy funguje skvelo. Komu neučarí bláznivé priateľstvo postáv a absúrdnosť niektorých scén nemusí byť hneď mimo, mimo sme my, čo nám takéto veci učaria, avšak v dobrom slova zmysle. Film sa teší krásnym 8 nomináciam na oscarov.

• Terapie láskou / Silver Linings Playbook
  • Komedie / Drama / Romantický
  • Režie: David O. Russell