Skoro každý film má svou titulní melodii nebo píseň, která občas překoná kvalitu samotného snímku. Ale ty notoricky známé melodie pocházejí většinou ze snímků povedených. Rozhodl jsem se sestavit žebříček těch, které považuji za nejlepší, a věřte mi, že to nebylo vůbec jednoduché, protože do finální desítky jsem vybíral z asi padesáti kandidátů. Většinou jde o orchestrální filmovou hudbu, ale najdou se i klasické zpívané písničky. I filmově méně znalý člověk musí většinu z nich znát, ačkoliv kolikrát ani neví, že jsou z nějakého filmu. Upozorňuji, že jsem vybíral z původních titulních skladeb, tedy melodií stvořených přímo pro film.
10. Superman (1978)
Výběr pro desáté místo byl asi nejtěžší, ale nakonec jsem na něj dosadil titulní skladbu z dílny Johna Williamse, jež neodmyslitelně patří k hrdinovi z planety Krypton ztvárněnému Christopherem Reevem. I pro film Superman se vrací, z roku 2006, tvůrci použili Williamsův motiv. Ten jako dvorní skladatel pro filmy Stevena Spielberga má na svědomí celou škálu kvalitní filmové hudby s řadou ocenění. Konkrétně jeho Superman byl nominován na Oscara, Zlatý Glóbus. Také proto je jasné, že o Johnu Williamsovi se v této TOPce ještě dočtete.
9. Butch Cassidy a Sundance Kid (1969)
Zvažoval jsem, zda skladbu Rain Drops Keep Falling on My Head do TOP 10 vůbec zařadit, ale musel jsem uznat, že jde o skvělou věc, která je známá možná víc než film samotný a pro mě bude mít vždy zvláštní kouzlo. Speciálně pro tento film o dvou obávaných železničních lupičích, které skvěle zahráli Paul Newman a Robert Redford, ji napsali Hal David(text) a Burt Bacharach(hudba) a nazpíval ji americký country-popový zpěvák B.J. Thomas. Svou nominaci na Oscara proměnila a čtyři týdny vedla americkou popovou hitparádu. Posuďte sami.
8. Titanic (1997)
Píseň My heart will go on šla ruku v ruce s úspěchem velkofilmu Jamese Camerona o nepotopitelném parníku. A pokud do té doby snad někdo neznal kanadskou zpěvačku Céline Dion, tak ji po uvedení tohoto songu už z hlavy jen tak nevymaže. Stejně tak ani chytlavou píseň, která se stala jednou z nejlépe prodávaných, a ve světě se jí prodalo přes 15 milionů kopií. Mezi Oscary, které Titanic získal, je díky skladbě Jamese Hornera a Willa Jenningse i cena pro nejlepší píseň. Stejnou cenu si autoři odnesli i při udělování Zlatých Glóbů.
7. Zlaté oko (1995)
První bondovka, kde se v hlavní roli objevil Pierce Brosnan přinesla dokonalou úvodní titulkovou sekvenci právě s písní Golden Eye v podání Tiny Turner. Ta předvedla své nesporné pěvecké umění na nejvyšší úrovni. Málo se ví, že píseň napsali Bono a The Edge z irské kapely U2, a to rozhodně přispělo k jejímu úspěchu. Zlaté oko si připsalo úspěch v hitparádách na celém světě, dočkalo se i remixu a v roce 2010 píseň přezpívala Nicole Scherzinger pro video hru GoldenEye 007. I po těch mnoha letech považuji sedmnáctou bondovku jako kompletní dílo za jednu z nejlepších včetně oné úvodní skladby.
6. Mission: Impossible (1966)
Ano, už v roce 1966 vznikla známá melodie, kterou dnes všichni spojují s agentem Ethanem Huntem v podání Toma Cruise. Faktem je, že vše začalo dávno předtím původním seriálem a právě pro ten Lalo Schifrin napsal dnes již kultovní hudbu.
Znělka Mission: Impossible se dočkala tolika remaků a remixů, že bychom je nespočítali na prstech obou rukou. Stále se objevuje v nových verzích a zřejmě ještě dlouho bude. Velmi zdařilá je úprava, kterou pro první film Mission: Impossible s Tomem Cruisem zpracovala kapela U2. Bylo třeba pozvednou její hudební aranžmá, aby zapadla do moderního filmu. To se povedlo na jedničku.
5. Indiana Jones (1981)
Čím výše jdeme, tím známější melodie potkáváme. První film o neohroženém archeologovi s bičem nesl název Dobyvatelé ztracené archy, později upraven na Indiana Jones a dobyvatelé ztracené archy. To že film režíroval Steven Spielberg, že hlavní roli hrál Harrison Ford, ví každý, stejně tak je jasné, že o kompletní hudbu se postaral opět John Williams, který má na svědomí Spielbergovy filmy jako např.: Čelisti, Schindlerův seznam, Blízká setkání třetího druhu, Jurský park nebo E.T. – mimozemšťan. V současné době můžete Williamsovu tvorbu slyšet ve filmech o Harrym Potterovi a jeho neznámější práce je rozhodně hudba pro všechny díly Hvězdných válek. V počtu získaných ocenění a nominací se mu nemůže nikdo rovnat a všechna mu patří po právu. Titulní skladba pro „Indiho“ vynesla jeho tvůrci nominaci na Oscara i Zlatý glóbus a ocenění Grammy získal celý soundtrack.
4. Hvězdné války (1977)
Za titulní skladbu, kterou můžete slyšet vždy na začátku každého ze šesti filmů o světlé a temné straně síly, kdy plynou ke hvězdám úvodní titulky, si John Williams odnesl zlatou sošku Oscara od Filmové Akademie, Zlatý glóbus a ocenění Grammy. Troufnu si říct, že celá jeho práce na Star Wars je vůbec to nejlepší co kdy filmu dal a jeho notové zápisy studují orchestry po celém světě, aby mohly tóny těch úžasných skladeb předat vyprodaným sálům. Už je jen otázkou zda bude psát i pro nově připravovanou trilogii, kterou oznámila společnost Disney.
3. Avengers (2012)
Nečekám, že budou všichni souhlasit, ale můj názor je, že se tentokrát Alan Silvestri vyznamenal. Hlavně pokud jde o hlavní motiv tohoto kasovního trháku, který zazní během filmu hned několikrát a v závěrečných titulcích si můžete vychutnat dokonalou „hymnu“ Avengers. Silvestri použil orchestr, doplnil jej o moderní elektronické prvky a vzniklo něco při čem mi běhá mráz po zádech. Rozhodně i jeho hudba pomohla k úspěchu tohoto superhrdinského blockbusteru. Jde také o jediného zástupce v žebříčku z 21.století, což je buď mnou, a nebo všechny staré dobré klasiky přebíjejí dnešní hudební tvorbu pro filmové plátno. Alan Silvetri je autorem hudby pro mnoho známých filmů. Oscara získal například za titulní skladbu pro Forresta Gumpa. Hudbu složil např. pro filmy Predátor, Lara Croft, Polární express, Van Helsing, Noc v muzeu a v poslední době se mu povedl i soundtrack Captain America: První Avenger, proto zřejmě spolupráce s Marvelem pokračovala dál a byla to dobrá volba.
2. Sedm statečných (1960)
Blížíme se k vrcholu této TOPky a těsně předtím náš sluch okouzlí nesmrtelná melodie evokující partičku sedmi pistolníků, kteří se nechali najmout, aby ochránili jednu malou mexickou vesnici před bandity. Film nazvaný Sedm statečných se zapsal do paměti výborným obsazením (např. Yul Brynner, Steve McQueen nebo Charles Bronson), ale i neméně dobrou hudbou včetně výborné ustřední skladby. Stejně jako ty předchozí se i tato stala nesmrtelnou. Složil ji Elmer Bernstein, ten má na svědomí i hudbu pro Krotitele duchů nebo moderní western Wild Wild West. Jeho hudba pro Sedm statečných si vysloužila nominaci na Oscara. Abych se přiznal, tak osobně používám tuto melodii jako vyzvánění na telefonu.
1. Růžový Panter
Kdo by neznal inspektora Jacquesa Clouseaua v podání Petera Sellerse a jeho nekončící honbu za diamantem zvaným Růžový Panter. Skladatel Henry Mancini vytvořil fantastický hudební kousek, který byl nominován na Oscara a do dnes nemá obdoby. Není divu, že skladba byla různými způsoby přepracována na všechny možné verze a po celou dobu své existence se těší velké oblibě až do dnešní doby. Jde o tak propracovanou a odlišnou melodii, že snad jiná ani vyhrát nemohla. Mancini toho složil opravdu mnoho, ale za zmínku stojí snad jen hudba z filmu Snídaně u Tiffanyho.
Kdo zůstal za branami TOP 10?
Věřím, že v pořadí se neshodneme, je opravdu těžké z velkého množství ústředních skladeb vybrat deset nejlepších. Hodnotil jsem podle vlastního názoru a je mi jasné, že každý by volil jinak.
Jak by to bylo podle Vás? Podělte se v komentářích.
Tady ještě výběr ze seznamu těch, kteří se jen těsně nedostali mezi první desítku:
Armageddon
Dr. No
E.T. – mimozemšťan
Horečka sobotní noci
Hříšný tanec
Hvězdná brána
Jurský park
Kmotr
Osobní strážce
Piráti z Karibiku
Policejní akademie
Requiem za sen
Sám doma
Skyfall
Tenkrát na západě
Tak ták přesně ták..tak tak tak
Tak ták přesně ták..tak tak tak
Co se bondovek týče, tak mám jasno a Skyfall to fakt není 🙂 https://www.youtube.com/watch?v=qGPBFvDz_HM asi proto, že miluju Tinu 🙂
Ennio Morricone – For A Few Dollars More
Ennio Morricone – Once upon a time in the West
Moroder a jeho songy pro Scarface (Push it to the Limit, Tony's Theme, Gina's and Elvira's Theme), Top Gun (Berlin – Take My Breath Away) a Flashdance (What a Feeling, Maniac) jsou u mě top. 🙂 A tady není ani jedna. 🙁
a krásna hudba z filmu Posledný Mohykán nie je??? myslím si že ta by mala byť ako jednotka…
Návrat do budoucnosti
Co takovy Ecstasy of Gold z filmu Hodny, zly a osklivy? 🙂
Avengers nejsou špatný ale pán prstenů má tak známý a profláklý motivy že bych ho minimálně do Top20 zařadil…
Avengers nejsou špatný ale pán prstenů má tak známý a profláklý motivy že bych ho minimálně do Top20 zařadil…
black hawk down bych tam dal 🙂
black hawk down bych tam dal 🙂
Já tu čekal třeba něco jako Terminator, nebo Poslední Mohykán, Statečné srdce? 🙂
Já tu čekal třeba něco jako Terminator, nebo Poslední Mohykán, Statečné srdce? 🙂
Silně postrádám výraznější zastoupení Johna Barryho, např. Born Free (Oscar), Out of Africa (Oscar) či Dances with Wolves (Oscar). A co Ennio Morricone a jeho The Mission (nominace Oscar), abych nevzpomínal notoricky známé povykování v The Good, the Bad and the Ugly? A kam se poděl Vangelis a jeho proslulá titulka k 1492: Conquest of Paradise, případně Chariots of Fire (Oscar)?
Na druhou stranu se přiznám, že titulka ze Skyfall mne nechala skutečně zcela chladným. Něco tak nevýrazného a prostého jakékoli invence jsem už dlouho neslyšel. Pořád jsem čekal, kdy už konečně zazní nějaký ten zásadní hudební motiv, a nic.
A co u všech všudy dělá ten Duch v širším výběru? To má být legrace? Unchainted Melody je z roku 1955, tak jakýpak výběr z melodií stvořených přímo pro film! Nebo tam byl nějaký jiný zásadní hit? Anebo se jedná o jiný film než ten s Demi Moore a Patrickem Swayzem?
Díky za komentář. Jak jsem psal, ono se těžko vybírá a názor se líší člověk od člověka. Nakonec jsem sestavil žebříček podle svého názoru s ohledem na to jak moc je skladba známa mezi obyčejnými lidmi a snažil jsem se opravdu pro takové, které už při prvních tónech člověk jasně pozná. Uznávám, že Avengers se tam nemusí líbit, ale já to považuji za vrchol Silvestriho práce bez ohledu na to, že hudba byla součástí kýčovitého komiksáku, který navzdory tomu vydělal přes jednu a půl miliardy dolarů.
Vybíral jsem z cca 50 skladeb, které jsem si pustil do širšího výběru a tam se objevily i některé z těch co si uvedl(Tanec s vlky, The Good, 1492). Dívím se že nikdo nepostrádá také Posledního mohykána nebo Statečné srdce, každopádně většina těch co si jmenoval není tak známá v povědomí široké veřejnosti jako ty, které v desítce jsou.
Co se týče Skyfall… no. U této skladby jsem ocenil to, že obsahuje jasný bondovský motiv, který posldení bondovky postrádaly, jakousi rafinovanost. Ale jak říkáš, chybí tomu nějaká gradace a klíčový motiv. Píseň prostě volně plyne až odplyne.
Ten Duch… to je má chyba. Zůstal ve výpisu ačkoliv při ověřování původu jsem došel na to, že nejde o původní skladbu k filmu, takže to napraveno. A ten širší výběr pod článkem je výběr z těch dalších 40-ti melodií, které mi zbyly. Těch, které jsem zvažoval pro první desítku nejvíce.
Silně postrádám výraznější zastoupení Johna Barryho, např. Born Free (Oscar), Out of Africa (Oscar) či Dances with Wolves (Oscar). A co Ennio Morricone a jeho The Mission (nominace Oscar), abych nevzpomínal notoricky známé povykování v The Good, the Bad and the Ugly? A kam se poděl Vangelis a jeho proslulá titulka k 1492: Conquest of Paradise, případně Chariots of Fire (Oscar)?
Na druhou stranu se přiznám, že titulka ze Skyfall mne nechala skutečně zcela chladným. Něco tak nevýrazného a prostého jakékoli invence jsem už dlouho neslyšel. Pořád jsem čekal, kdy už konečně zazní nějaký ten zásadní hudební motiv, a nic.
A co u všech všudy dělá ten Duch v širším výběru? To má být legrace? Unchainted Melody je z roku 1955, tak jakýpak výběr z melodií stvořených přímo pro film! Nebo tam byl nějaký jiný zásadní hit? Anebo se jedná o jiný film než ten s Demi Moore a Patrickem Swayzem?
Díky za komentář. Jak jsem psal, ono se těžko vybírá a názor se líší člověk od člověka. Nakonec jsem sestavil žebříček podle svého názoru s ohledem na to jak moc je skladba známa mezi obyčejnými lidmi a snažil jsem se opravdu pro takové, které už při prvních tónech člověk jasně pozná. Uznávám, že Avengers se tam nemusí líbit, ale já to považuji za vrchol Silvestriho práce bez ohledu na to, že hudba byla součástí kýčovitého komiksáku, který navzdory tomu vydělal přes jednu a půl miliardy dolarů.
Vybíral jsem z cca 50 skladeb, které jsem si pustil do širšího výběru a tam se objevily i některé z těch co si uvedl(Tanec s vlky, The Good, 1492). Dívím se že nikdo nepostrádá také Posledního mohykána nebo Statečné srdce, každopádně většina těch co si jmenoval není tak známá v povědomí široké veřejnosti jako ty, které v desítce jsou.
Co se týče Skyfall… no. U této skladby jsem ocenil to, že obsahuje jasný bondovský motiv, který posldení bondovky postrádaly, jakousi rafinovanost. Ale jak říkáš, chybí tomu nějaká gradace a klíčový motiv. Píseň prostě volně plyne až odplyne.
Ten Duch… to je má chyba. Zůstal ve výpisu ačkoliv při ověřování původu jsem došel na to, že nejde o původní skladbu k filmu, takže to napraveno. A ten širší výběr pod článkem je výběr z těch dalších 40-ti melodií, které mi zbyly. Těch, které jsem zvažoval pro první desítku nejvíce.
vec vkusu , mne tam zaz chyba vtedy na zapade.
vec vkusu , mne tam zaz chyba vtedy na zapade.
No ja osobne si myslim, ze sem Avengers nepatri, i ked je to dobra skladba… Ale co ma maximalne napaaalilo … kde ste nechali LOTRA ?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!
Mi naopak připadá, že Avengers jsou zatím tím nej co Silvestri udělal a rozhodně do první desítky patří. LOTR má sice povedený soundtrack i hlavní motiv, ale nijak zvlášť mě nebere, neřadil bych ho ani do TOP 20.
Avengers jsou výsměch stejně jako absence Lotra. Dá se říct, že každá skladba ve Společenstvu je lepší než cokoli z Avengers, a rozhodně známější.
http://www.youtube.com/watch?v=NUIZvAe3RBg
No ja osobne si myslim, ze sem Avengers nepatri, i ked je to dobra skladba… Ale co ma maximalne napaaalilo … kde ste nechali LOTRA ?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!
Mi naopak připadá, že Avengers jsou zatím tím nej co Silvestri udělal a rozhodně do první desítky patří. LOTR má sice povedený soundtrack i hlavní motiv, ale nijak zvlášť mě nebere, neřadil bych ho ani do TOP 20.
Avengers jsou výsměch stejně jako absence Lotra. Dá se říct, že každá skladba ve Společenstvu je lepší než cokoli z Avengers, a rozhodně známější.
http://www.youtube.com/watch?v=NUIZvAe3RBg
song 8 Mile pro film 8 Mile 🙂
song 8 Mile pro film 8 Mile 🙂
Dosť mi tam chýba Misirlou z Pulp Fiction 😛
Torp v topce píše, že v ní jsou jenom skladby, který vznikly speciálně pro film. A Miserlou bych řekl, že speciálně pro Pulp Fiction nevzniklo ;-).
Tarantino je známý tím, že pro film používá již dávno nahrané songy a kolikrát čím starší, tím lepší viz. Kill Bill. Musí se nechat, že jeho výběr je vždy dokonale promyšlený a do filmu svěle zapadá. Každopádně z toho důvodu nemohlo být Pulp Fiction nominováno do této topky, stejně jako třeba Moulin Rouge.
Dosť mi tam chýba Misirlou z Pulp Fiction 😛
Torp v topce píše, že v ní jsou jenom skladby, který vznikly speciálně pro film. A Miserlou bych řekl, že speciálně pro Pulp Fiction nevzniklo ;-).
Tarantino je známý tím, že pro film používá již dávno nahrané songy a kolikrát čím starší, tím lepší viz. Kill Bill. Musí se nechat, že jeho výběr je vždy dokonale promyšlený a do filmu svěle zapadá. Každopádně z toho důvodu nemohlo být Pulp Fiction nominováno do této topky, stejně jako třeba Moulin Rouge.