Recenzia: Krtek / Krt / Kret (2011)

Nový európsky film Krt je celovečerným debutom režiséra poľsko-francúzskeho pôvodu Rafaela Lewandowskeho. K jeho predchádzajúcim počinom patrili prevažne krátkometrážne snímky, no najmä dokumenty, v ktorých sa sústreďuje hlavne na politické témy, ktoré sústreďoval na poľské hnutie Solidarita. Jeho „polit-thriller“ sa zaoberá práve touto témou, ale hlavne otázkou ako hriechy minulosti dokážu ovplyvniť súčasnosť.

Krt

Pawel Kowal má krásnu ženu Evu, malého synčeka a so svojím otcom si privyrába tým, že z Francúzska privážajú do Poľska obnosené oblečenie. Táto malá idylka sa zmení potom, ako jeden bulvárny plátok obviní Pawlovho otca, hrdinu v boji proti totalite, z kolaborantskej práce so štátnou políciou. Ak je to pravda, tak by Pawelov otec bol jeden z najznámejších doposiaľ neodhalených informátorov fungujúci pod krycím menom Krt.

Krt

Prvé čo zaujme na tomto filme s celkom slušne vymyslenou zápletkou je jeho vizualizácia. Pri pozeraní tohto kúsku ma ani len nenapadlo, že sa pozerám na film zo strednej Európy. Obraz je kvalitný a potešujúce sú aj farebné filtre, ktoré podfarbujú temnú a čoraz viac stiesňujúcu atmosféru. Aj napriek tomu, že je nám podsúvaná dobre znejúca zápletka prichádza k niekoľkým problémom. Celý film napreduje do svojho finále neuveriteľne pomaly a pri stopáži dosahujúcej takmer dve hodiny je to citeľné. Príde mi to akoby sa Lewandowskému nepodarilo ešte oprostiť od postupov, ktoré využíval pri svojich krátkometrážnych projektoch a gradovanie deja potrebné pre celovečerný film nemá ešte v ruke. Takisto aj záver filmu, z ktorého bolo jasné, že má byť rýchly a prekvapivý, tak nevyznel a bol podaný veľmi suchopárne, čiže nedokázal vyvolať očakávanú emóciu. Na druhej strane musím Lewandowského pochváliť za zobrazenie citových liniek a vykreslení rodinných vzťahov, ktoré asi ako jediné vo filme fungovali spoľahlivo. Určite majú na tom zásluhu aj herci, ktorým dominoval Borys Szyc, v úlohe Pawela, ktorý je v Poľsku uznávaný ako jeden z najlepších hercov súčasnej hereckej generácie.

Krt

Konečné hodnotenie: 40%

Krt je film určený hlavne strednej generácií, ktorá si v danom období čo to odžila. Mladého človeka tento kúsok nezaujme tak, akoby si film zaslúžil, za čo vo veľkej miere vďačí svojmu pomalému tempu. Aj keď som bol z tohto filmu po projekcii sklamaný, cítim, že by Lewandowski v budúcnosti mohol natočiť snímok, ktorý nebude len dobre vyzerať a mať zaujímavý nápad, ale bude mať aj poctivé tempo, ktoré by mohlo konečné hodnotenie posunúť o niekoľko desiatok percent vyššie.

• Kret (2011)
  • Dráma
  • Poľsko, Franúzsko