Recenzia: Bait / Tsunami (2012)

Škála pre hodnotenie filmov je skutočne pestrá, od skvelého až po hrozné sa môžete vyjadriť hocijakým prívlastkom, ktorý by dokázal definovať vaše videnie na dané dielo. No treba povedať, že nie všetko je jednoznačné a vo filmových vodách, teraz to platí takmer doslova, sa sem-tam objaví film, ktorý je tak neoriginálny a klišoidný, že vás dokáže skvelo pobaviť. Do hodnotenia tak neoriginálne a zlé až je to dobré, by sa dal v tom prípade zaradiť aj nový austrálsky žraločí horor, Bait, ktorý sme už predstavili v sérií článkov Strašidelný podzim.

Bait

Dej celého filmu začína tragickou udalosťou, Joshov najlepší kamarát a brat jeho snúbenice sa stal obeťou veľkého bieleho žraloka. Josh pracujúci ako záchranár sa snažil spraviť všetko pre kamarátovu záchranu, no svoj neúspech si neustále vyčíta a nedokáže si ho odpustiť. To zapríčiní krach jeho vzťahu a zmenu zamestnania. Josh teraz pracuje v supermarkete, kde takmer po roku od tejto udalosti, stretáva svoju bývalú lásku. Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že násilná lúpež môže byť to najhoršie čo môže ich stretnutie a klišoidnú konverzáciu prekaziť. To by však na tento obchodík nemohla mieriť obrovská vlna tsunami, ktorá uväzní niekoľko archetypálnych hororových charakterov na tomto mieste. Skutočný horor, alebo zábava, začne vtedy keď sa pod neustále stúpajúcou hladinou objaví párik veľkých bielych žralokov.

Ako vidieť z krátkeho obsahu, Bait je nenáročnou zábavou pre vyznávačov skutočných béčkových lahôdok. Jediným originálnym nápadom pridaným do tohto kúsku je v skutku len to, že celý dej sa odohráva v malom priestore a nie na otvorenom priestranstve, čo je pre tento druh filmov zvykom. Zvyšok je už len šablónovitou záležitosťou, bez nejakej výraznejšej invencie. Mnohé konverzácie a prvky prekvapenia sú divákovi, aspoň s minimálnou skúsenosťou s týmto žánrom, dôverne známe a nemôžu mu nič nového ponúknuť. No z tohto paradoxu sa na strane druhej stáva zábavný prvok, ktorý vám dokáže vykúzliť nejeden úškľab na tvári. Dokonca aj všetky postavy a charaktery sú nezmenené, obetavý hrdina, hlúpa blondínka s hlúpym svalnáčom, zranený otec ochraňujúci neposlušnú dcéru, ktorá sa kvôli situácií polepšuje, sympatického záporáka, ktorý postupom času spolupracuje so skupinou, ktorá ho začne akceptovať a niekoľko nevýrazných vedľajších postáv, o ktorých je dopredu známe, že konca filmu sa v žiadnom prípade nemôžu dočkať. Mňa osobne pobavilo aj to, že repliky, ktoré prednášajú sú akoby vystrihnuté z učebnice pre mladého hororového filmára.

Bait

Aby som si len nerobil srandu z tohto počinu, treba uznať, že režisér Kimble Rendall sa predviedol v tom najlepšom svetle v akom sa len na prihliadnutie k látke mohol ukázať. Na Bait sa skutočne pekne pozerá a žiadne zábery či situácie, nech sú akokoľvek nedotiahnuté, či klišoidné nie sú predstavené amatérsky. Treba však uznať, že digitálne spravení žraloci pôsobili dojmom lacného céčka, čo miestami dosť rušilo a miestami kazilo výsledný dojem. Našťastie to všetko zachraňovala pomerne slušná dávka krvavých gore efektov.

Konečné hodnotenie: 60%

Áno uvedomujem si, že konečné hodnotenie môže pôsobiť nadnesene, no ak od tohto filmu neočakávate žiadne zázraky a hneď z úvodu si uvedomíte, že idete sledovať mozog vyplachujúcu zábavu, tak sa môžete svelo pobaviť, ako napríklad i ja. Pre niekoho, kto však hľadá film v štýle Čeľuste sa môže zdať i hodnotenie obsahujúce len jednociferné percento ako nonsens.

• Bait (2012)
  • Akčný horor
  • Austrália