Čistokrevný blockbuster ze staré školy. Velkolepý katastrofický film nedělá svému předchůdci ostudu

Zdroj: Universal Pictures

Tornádo obecně vzniká střetem studených a teplých vzdušných mas. Ve filmu o odvážlivcích, kteří pronásledují nebezpečné povětrnostní anomálie, dochází rovněž ke střetu extrémně odlišných prvků: zajímavé postavy versus nezajímavý děj, ohromující efekty versus nedostatek dramatičnosti, snesitelný humor versus nesnesitelný americký patos. Z tohoto všeho se v Twisters formuje vír, který nás nevytrhne příliš vysoko, ale jemně nás vynese nahoru a pak bezpečně usadí zpět na zem. Je to letní blockbuster, který svému předchůdci ostudu nedělá.

První, co se filmovým fanouškům vybaví při pomyšlení na lovce tornád, je samozřejmě Twister z roku 1996 s Helen Hunt a Billem Paxtonem v hlavních rolích. Tento film s impozantními, na svou dobu inovativními speciálními efekty přitahoval do kin skutečné davy, a jen o něco menší fronty se tvořily u videopůjčoven, kde si lidé film půjčovali na VHS. I dnes má film Jana De Bonta stále velkou hodnotu, zejména pro generaci, která vyrůstala v devadesátých letech.

Čtěte také: Jeden z nejpůsobivějších seriálů posledních let je zpět! Šílenství workoholického šéfkuchaře nezná hranic

Twisters však není ani pokračováním, ani remakem filmu z roku 1996. Režisér Lee Isaac Chung, pro kterého je to první (a určitě ne poslední) vysokorozpočtový film, si sice vzal z Twistera několik prvků, ale rozhodl se pro kompletní změnu základu a představil zcela nové postavy.

Twisters vypráví příběh Kate Cooper (Daisy Edgar-Jones), bývalé lovkyně bouří, která se vzdala pronásledování tornád a našla si bezpečnou práci u počítače na meteorologické základně. Jednoho dne ji však navštíví starý přítel a požádá ji o laskavost. Cooper se nechá přemluvit, aby vyzkoušela nový převratný systém na detekci bouří, a vydává se na další lov. Tam se seznámí s Tylerem Owensem (Glen Powell), který spolu se svým týmem dělá z honby za tornády zábavu a dobývá sociální sítě. Mezi oběma skupinami začne panovat rivalita, ale živel se nedá tak snadno ovládnout a hrdinové musí brzy spojit síly v boji o holý život.

Ve filmu máme postavy z masa a kostí. Každá osoba, která se na plátně objeví na více než okamžik, přispívá ke klíčovým prvkům filmu. Přestože se snímek nebojí klišé, ví, kdy si může dovolit blockbusterovou banalitu a kdy si může dovolit umělecké záběry okolní přírody. Přestože děj během dvou hodin ani na okamžik nepoleví, tvůrci žádné z témat nebagatelizují. Příkladem je skvěle vystavěné trauma Kate, díky němuž jí fandíme ještě víc a chápeme každé její rozhodnutí, strach i pochybnosti.

Twisters se vyvíjí dynamicky – snadno se necháme vtáhnout do víru událostí a honby za tornády. Na jedné straně sledujeme nadšence do meteorologických jevů, kteří nejsou jen odborníky na meteorologii, ale mají i dobrý instinkt pro čtení nebe a měnících se podmínek. To podněcuje soupeření mezi skupinami, ale také buduje vztahy mezi hlavními hrdiny. Spolu s postavami se necháváme fascinovat tímto živlem. Na druhé straně je tento živel velmi zrádný, nepředvídatelný a mimořádně nebezpečný. Sledujeme sílu přírody, která ničí majetek, devastuje města a přináší tragédie. To odhaluje další stránku protagonistů, kteří nejsou tak jednorozměrní, jak jsme si na začátku mysleli.

Čtěte také: Mrazivá kriminálka s nádechem Finchera je konečně online! Film natočil režisér geniálních Divokých historek

Už v úvodní scéně, kde sledujeme skupinku mladých nadšenců do bouří, se přesvědčíme o destruktivní síle tornáda. A to toho nejsilnějšího, s “maximem” na pětistupňové Fujitově škále. Tvůrci Twisters poté rozhodně nehodlají sundat nohu z plynu. Přírodní živel ukazují z různých perspektiv, včetně pohledu ze samotného nitra tornáda, což samozřejmě působí největší dojem. Nejsou zde žádné létající krávy ani traktory či nákladní auta vysávaná ze země. V Twisters byl kladen zvláštní důraz na realističnost zobrazených jevů, což však neznamená, že je to méně efektní než v Twisteru.

To, co se tvůrcům podařilo výjimečně dobře, je vykreslení vztahu mezi hlavními postavami. Režisér Lee Isaac Chung se přitom vyvaroval chyby svého předchůdce, který v určitém momentě přetvořil film na nevěrohodný milostný příběh s tornády v pozadí. Mezi Tylerem a Kate od začátku něco jiskří, ale režisér nemá v úmyslu nic uspěchat a hledat slepě romantický happy end. Tato trpělivost se vyplácí, protože v záplavě všech dějových linek právě ten, který se zaměřuje na skromnou vědkyni a sebevědomého kovboje vyvolává naše největší zaujetí. Snad kromě tornád.

V jedné z klíčových scén se obyvatelé města zasaženého tornádem ukryjí v kinosále a drží se svých sedadel, aby neodletěli do prázdna. Neslibuji, že vás v kinech čeká něco podobného. ČHMÚ pravděpodobně nebude rozesílat výstrahy. Poryvy jsou mírné a z jednoho směru. A ten, zdá se, tvůrci zvládli docela dobře, proto se – i přes mnohé nedokonalosti tohoto díla – těším na pokračování, které nám bylo mimochodem jemně naznačeno před závěrečnými titulky. Mám dojem, že Twisters jsou předehrou k něčemu ještě lepšímu. Doufejme, že se tato předpověď vyplní.

Zdroj: Universal Pictures