Pět lidí uvězněných ve výtahu, jeden po druhém umírá. Pamatujete na klaustrofobický horor z dílny Shyamalana?

Zdroj: Universal Pictures

Skupina lidí uvíznutých ve výtahu by mohla být základem pro skvělou komedii, ale M. Night Shyamalan přišel s nápadem, jak z této situace vytvořit horor odehrávající se na tom nejstísněnějším místě, jaké si lze představit. Ačkoli si film při svém uvedení vysloužil spíše průměrné recenze a mnoho diváků na něj už možná zapomnělo, stále má své kouzlo. Aktuálně ho můžete zhlédnout na SkyShowtime.

Film začíná efektním pohledem na Filadelfii obrácenou vzhůru nohama – scéna, která znepokojuje i fascinuje zároveň. Brzy poté dojde k tajemnému sebevražednému skoku z jednoho z mrakodrapů, což přivádí diváka k hlavní zápletce. V jednom z výtahů stejné budovy uvízne pět lidí: válečný veterán Tony (Logan Marshall-Green), nespokojená starší dáma (Jenny O’Hara), drzý prodavač matrací (Geoffrey Arend), nervózní hlídač Ben (Bokeem Woodbine) a manipulativní femme fatale Sara (Bojana Novakovic). Situace se komplikuje, když při každém výpadku světla někdo z uvízlých zemře.

Záchrana závisí na třech postavách mimo výtah: dvou zaměstnancích ochranky – pověrčivém Ramirezovi (Jacob Vargas) a zkušeném Lustigovi (Matt Craven) – a detektivovi Bowdenovi (Chris Messina), který řeší vlastní tragédii. Ramirez postupně přesvědčuje ostatní, že jeden z lidí ve výtahu je ve skutečnosti samotný ďábel. I skeptický Bowden začíná pochybovat, že jde jen o náhodu.

Čtěte také: Před 12 lety dorazil originální sci-fi thriller za pár šupů. Jeden z nejméně doceněných filmů století

M. Night Shyamalan kdysi patřil mezi nejuznávanější režiséry díky hitům jako Šestý smysl (1999), Vyvolený (2000) nebo Znamení (2002). Jeho filmy vynikaly originálními scénáři, překvapivými zvraty a atmosférou plnou napětí. S přibývajícími roky však jeho tvorba začala ztrácet na zajímavosti – po rozporuplné Vesnici (2004) následovaly propadáky jako Žena ve vodě (2006), Stalo se (2008) či Poslední vládce větru (2010). Shyamalanova reputace utrpěla, ale ani to mu nezabránilo přijít s novým projektem. Tentokrát však pouze v roli producenta a autora námětu. Film Ďábel měl být první částí plánované a nakonec neuskutečněné série nadpřirozených thrillerů The Night Chronicles.

Ďábel se řadí mezi horory, které staví na budování napětí a strachu bez přemíry krve nebo samoúčelných brutalit, což dokazuje, že strach z neznáma může být mnohem intenzivnější než přímá konfrontace se zlem. Nejsilnější momenty filmu přicházejí ve chvílích, kdy zemře další postava a dosavadní předpoklady o průběhu děje se náhle změní. Každá nová událost obrátí všechny teorie vzhůru nohama a nutí diváka přemýšlet znovu, kdo je za vraždami zodpovědný. Tato hra s očekáváními udržuje napětí až do samotného konce. Závěrečná pointa však není tak šokující, jak by mohla být. Kvůli několika zjevným vodítkům, která jsou v průběhu filmu až příliš očividná, nepůsobí rozuzlení tak silně, jak bylo zamýšleno.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno