Rok 2024 se ve filmovém světě stává uzavřením několika významných kapitol. Francis Ford Coppola si splnil svůj sen futuristickým Megalopolisem, Quentin Tarantino připravuje svůj údajně poslední film, a nyní přichází Clint Eastwood, 94letý veterán, se svým nejnovějším dílem Juror #2, ve kterém obrací svou pozornost na americký justiční systém.
Hlavním hrdinou filmu je Justin Kemp (Nicholas Hoult), mladý muž, který je na základě výběru přizván jako člen poroty k případu vraždy. Obžalovaný James Sythe (Gabriel Basso) čelí obvinění z vraždy své přítelkyně. Na první pohled se zdá být případ jasný – důkazy, svědecká výpověď a záznamy o domácím násilí nasvědčují jeho vině. Prokurátorka Faith Killebrew (Toni Collette), ambiciózní právnička s politickými ambicemi, se zdá být přesvědčena, že verdikt je otázkou času. Stačí přesvědčit dvanáct porotců, aby hlasovali pro vinu, a případ bude uzavřen.
Postupem času ale začne Justin pochybovat. Divák je konfrontován s faktem, že Justin má osobní vazbu na události osudného večera. Tím se rozehrává napínavý příběh, ve kterém hlavní hrdina stojí před těžkými rozhodnutími. Má pomoci nevinnému, nebo se podvolit tlaku většiny, která bez hlubší analýzy přijímá vinu obžalovaného?
Čtěte také: Ropa, dluhy, boje o moc. Nástupce Yellowstone s Billym Bobem Thorntonem má skvělý start
Juror #2 přináší ostrou kritiku amerického soudnictví. Eastwood ukazuje nedostatky systému – od povrchního výběru porotců až po předsudky založené na vzhledu či osobním životě obžalovaného. Justin se musí potýkat s tím, že někteří členové poroty mají větší zájem o rychlé ukončení případu než o hledání pravdy. Nechybí ani úvahy o tom, zda je vůbec správné svěřovat tak zásadní rozhodnutí obyčejným lidem, kteří často podléhají emocím místo faktům.
Zoey Deutch zde ztvárňuje postavu jedné z porotkyň, jejíž pokusy uniknout své povinnosti (např. s argumentem těhotenství) ilustrují nezájem o spravedlnost. Eastwood poukazuje na absurdity a neefektivitu systému, přičemž neztrácí z dohledu lidský faktor – touhu porotců vyřešit případ co nejrychleji a vrátit se ke svým životům.
Po několika nepovedených projektech, jako byly Paříž 15:17 nebo Cry Macho, se Clint Eastwood vrací ve formě. Juror #2 sice nepatří mezi jeho nejlepší díla, ale nabízí solidní dramatickou strukturu a promyšlené postupné odhalování pravdy.
Přestože film sbírá v zahraničí výborné recenze od kritiků a diváci jej hodnotí velmi pozitivně, studio Warner Bros. nevěří v jeho úspěch. Pravděpodobné vysvětlení spočívá v opatrnosti studia po finančním neúspěchu Eastwoodova předchozího filmu Cry Macho, který při rozpočtu 33 milionů dolarů vydělal v kinech jen polovinu. Přesto však zůstává záhadou, proč Warner Bros. znovu investovalo 30 milionů dolarů do dalšího projektu režiséra, když mu nedává plnou podporu. V USA bude Juror #2 dostupný na platformě Max od 20. prosince. Ohledně české premiéry není zatím jasné, zda proběhne ve stejný den, nebo později. Studio tuto informaci dosud neupřesnilo.