Netflix přidal nový polský thriller s tíživou atmosférou 90. let. Graduje až do poslední minuty

Zdroj: Netflix

Film Spravedlnost začíná zostra, jak se na pořádný thriller patří. Hned v prvních sekundách vidíme skupinu vyděšených žen, které klečí na kolenou a pláčou. Najednou spatříme neznámou postavu, jak míří zbraní na hlavu jedné z nich. Přichází střih, vidíme budovu banky, a zazní výstřel z pistole. Poté už slyšíme jen pronikavý křik.

Režie nového polského filmu pro Netflix se ujal Michał Gazda, který před rokem přinesl na Netflix novou verzi Mastičkáře, pravděpodobně jeden z nejlepších filmů, který kdy vznikl pod hlavičkou této streamovací platformy. Jeho nový snímek je volně inspirován skutečnými událostmi z roku 2001, kdy brutální loupežné přepadení pobočky banky v oblasti Wola otřáslo Varšavou. Trojice pachatelů tehdy zabila čtyři osoby s nadějí, že se dostane k milionu zlotých, ale nakonec si odnesla pouze něco málo přes 100 tisíc.

Gazda a scénárista Bartosz Staszczyszyn nejprve vyprávějí tento příběh z pohledu bývalého policisty Tadeusze Gadacza. Ten dostává šanci vrátit se ke své kariéře, pokud během dvou týdnů vyřeší případ loupeže. Pomáhá mu mladá policistka Ola. Oba musí jednat rychle, aby se vyhnuli mediálnímu skandálu, protože banka prochází privatizací, a jak je známo, peníze mají rády klid. „A když to nezvládne, nikdo nebude plakat po starém estébákovi,“ uslyšíme v jednu chvíli z úst ministra na adresu Gadacza.

Čtěte také: Na Netflixu najdete psycho thriller s vyšinutým Balem. Dnes už kultovní film

Vyšetřování brzy vede k trojici přátel, kterou vede zoufalý mladý strážce Kacper Surmiak. Tvůrcům nejde ani tak o to, aby diváci sledovali složitosti policejního vyšetřování, ale spíše o souboj dvou silných osobností. Je těžké si nevšimnout, že všechny postavy ve filmu trápí zvláštní rozpolcenost. Gadacz Olafa Lubaszenka je cynický a nekompromisní muž, který si neláme hlavu s novými pravidly rodící se demokracie, ale zároveň si uvědomuje své hříchy z dob komunismu. Kacper Jędrzeje Hycnara je naopak zmatený hrdina, který se ve svém zoufalství rozhodne vzít věci do vlastních rukou. „Konečně na mně něco záviselo,“ řekne v okamžiku upřímnosti.

Čtěte také: Románek striptérky a ruského miliardáře aspiruje na film roku. Od kritiků sbírá 100% recenze

Hra na kočku a myš ale není nejsilnější stránkou filmu. Sonda do temných zákoutí duší postav se daří jen napůl a místy je málo poutavá, i když herecké výkony, zejména Olafa Lubaszenka, jsou na vysoké úrovni. Film je příliš uspěchaný. Není zde prostor pro hlubší zamyšlení – každý slovní střet musí být uzavřen morálním ponaučením, každý herecký souboj končí Gadaczovou pointou. To sice posouvá děj kupředu, ale zároveň vytváří dojem sterilnosti a emocionální prázdnoty. Je však třeba přiznat, že Gazda a jeho tým mají smysl pro detail.

Ve Spravedlnosti se setkáváme s dokonale ztvárněnými bouřlivými a nebezpečnými devadesátými lety, které polský národ poznamenaly. Toto období má zásadní význam pro motivace a jednání postav. Je to doba zmatená, kdy mnoho lidí ztratilo pevnou půdu pod nohama. Příběh o vykoupení, stínech minulosti a morálních dilematech do této éry dokonale zapadá – stejně jako studené barvy inspirované stylem Davida Finchera.

Michał Gazda nezklamal ani tentokrát. Už podruhé natočil pro Netflix skvěle gradující film, který je napínavý až do poslední minuty. Atmosféra devadesátek je doslova hmatatelná a ústředního padoucha budete k smrti nenávidět. Spravedlnost potěší fanoušky ponurých kriminálek a thrillerů již vzpomínaného Davida Finchera, ale dá vzpomenout i na Nelítostný souboj Michaela Manna.

Spravedlnost je na Netflixu od 16. října.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno