Hvězdný Adam Sandler ve filozoficky banální sci-fi! Kosmonauta z Čech hodnotí první recenze

Doufejme, že se kritika mýlí.

Zdroj: Netflix

Berlínský filmový festival měl na programu dlouho očekávaného Kosmonauta z Čech s Adamem Sandlerem v hlavní roli. Snímek na motivy stejnojmenného románu Jaroslava Kalfaře dorazí na Netflix 1. března, už nyní si ale můžete přečíst to nejdůležitější ze zahraničních recenzí. Moc příjemné čtení to ale není.

Zdroj: RottenTomatoes

IGN

„Esteticky dokonalý, ale emocionálně nudný a filozoficky banální Spaceman je propadákem. Navzdory hvězdnému dramatickému výkonu Adama Sandlera a mnoha nápadům, které by měly fungovat, je výsledkem příběh muže ztraceného ve vesmíru, který nic nenajde a ještě méně se naučí,“ píše recenzent prestižního webu IGN.

„Navzdory promyšlenému vizuálnímu zpracování a skvělému dramatickému výkonu Adama Sandlera je film Johana Rencka nakonec příliš roztříštěný a příliš doslovný na to, aby příběh osamělého astronauta působil alespoň trochu významně. Cestuje až na okraj existence a nenachází nic, co by stálo za zamyšlení, i když vysvětlující komentáře pavoučího mimozemšťana s hlasem Paula Dana neustále trvají na opaku.“

Deadline

„Film má své kouzlo, ale střídání záběrů z osamělé vesmírné lodi a světa pod ní, kde se těhotná Lenka strachuje o budoucnost svého nenarozeného dítěte, začíná být trochu únavné, zejména s množstvím flashbacků. Film nakonec začne působit velmi zdlouhavě a svádí k zamyšlení, zda scénář, adaptovaný podle románu Jaroslava Kalfara Kosmonaut z Čech, není vlastně jen velmi doslovnou interpretací písně Eltona Johna Rocket Man,“ napsal pro Deadline Damon Wise.

Hollywood Reporter

„Režisér Johan Renck, televizní veterán známý především díky Černobylu od HBO, se netají svou inspirací, zejména filmy Solaris a 2001: Vesmírná odysea. Když ale odstraníme sci-fi přívlastky a podivného pavoukovitého mimozemského společníka (namluveného Paulem Danem, který zní jako tichý počítač HAL 9000 v Kubrickově filmu), máme tu v podstatě manželskou telenovelu.“

Adaptace odstraňuje většinu politického pozadí románu z roku 2017 a ponechává pouze zbytky stop Jakubova hledání vykoupení za hříchy jeho otce, informátora komunistické strany, který byl po pádu režimu veřejně zostuzen. Tato linka zde není dostatečně pevná, aby diváka přesvědčila, že Jakubovi jde o mnohem víc než o osobní slávu,“ uvádí David Rooney v recenzi pro The Hollywood Reporter.

Guardian

Peter Bradshaw pro britský Guardian: „Existenciální sci-fi, která si své vlivy a domnělý humor nese opravdu těžce, jako by vstupovala do nějakého supergravitačního silového pole. Výsledný film Netflixu je neživotná vesmírná podivnost o komerčně sponzorované české misi ke hvězdám, jejíž astronaut musí při rádiovém spojení se Zemí opakovat reklamní slogany.“

Co se týče Lenky, její role je žalostně nedotažená a nedomyšlená; vlastně ani nevíme, jak se do Jakuba mohla zamilovat, ani proč přesně se do něj odmilovala – a proč se zdá, že se do něj teď v rámci nějakého kosmicko-epifanického zázraku intergalaktických sympatií tak trochu znovu zamilovává. Je to vesmírný let do nikam.“

O čem je Kosmonaut z Čech

Kosmonaut vyslaný na okraj galaxie, aby posbíral záhadný prastarý prach, zjistí, že se jeho pozemský život rozpadá na kousky. Obrátí se tedy na jediný hlas, který mu může pomoci dát ho znovu dohromady. Ten shodou okolností patří bytosti z počátku věků, která se skrývá ve stínu jeho lodi.

„Chtěl jsem, aby jeho výkon neměl nic společného s Adamem Sandlerem, kterého všichni známe,“ řekl režisér Johan Renck (Černobyl) pro Netflix. „Myslím, že lidé nechápou, že ačkoli může působit jako vtipný, milý a tak dále, je velmi inteligentní, opravdu chytrý a hlubokomyslný.“ Všechny tyto vlastnosti se musely ve filmu Kosmonaut z Čech projevit: Sandler je po většinu filmu na scéně sám, nebo sdílí scény s tajemným tvorem, který se objeví na poslední etapě jeho mezihvězdné mise.

Kosmonaut z Čech je hluboce originální kniha, plná lidské vřelosti a humoru. Čtivý a napínavý příběh skýtá řadu překvapení a zvratů. A kdo se spolu s ní vydá na cestu do hlubin kosmonautovy duše, možná se ani nebude chtít vracet.

Kosmonauta z Čech uvidíme na Netflix 1. března 2024.

Zdroj: Netflix