Recenze: The Last of Us – Srdceryvný postapokalyptický svět

Čekali jsme. Věřili jsme. A konečně jsme se taky dočkali! Přichází jeden z nejočekávanějších seriálů roku na HBO Max, my v redakci jsme ho navíc už viděli kompletní.

Děj se odehrává 20 let poté, co lidskou civilizaci zničil houbový virus. V tomto postapokalyptickém příběhu byla velká města vybombardována, aby se zpomalilo šíření mozkové infekce cordyceps, kvůli které vznikla různá monstra. Lidstvo je v tomto případě až druhým nepřítelem, se kterým se naši hrdinové musí potýkat, zatímco zbylá města začaly být doslova v zajetí vegetace.

Potěšit fanoušky her je často problém a valná řada videoherních adaptací bývá obvykle průměrným nebo tragickým počinem. Jenže to ale neplatí u The Last of Us. Milovníci videoher se tak nemusejí bát. Zejména tato série dokazuje, že výjimka potvrzuje pravidlo.

Mnoho sekvencí zůstává téměř beze změny, ale zároveň rozšiřují svět Joela a Ellie. Máme zde i spoustu flashbacků, které by ve hře nemusely sice fungovat, ale zde jsou nezbytnou součástí pro diváka, což obohacuje celkový zážitek. Další skvělou věcí je fakt, že je úplně jedno, zda jste tuhle videohru hráli či ne, protože tvůrci připravili pestrý a rozmanitý příběh, aniž by nás absence hraní některak omezovala.

Aby příběh takového rozsahu mohl zažehnout plamen a naprosto zazářit, tak je potřeba, aby se role Joela a Ellie ujali výborní herci. V tomto případě se jedná o Pedra Pascala a Bellu Ramsey. A byla to naprostá trefa do černého! Pascalův značný talent funguje v rámci postavy Joela na plné obrátky. Vnáší přirozené osobní kouzlo, ale i potřebnou brutalitu. Dalším triumfem je obsazení Ramsey. Když vtrhla na scénu jako nejmenší drsňačka z Medvědího ostrova ve Hře o trůny, bylo radostí ji fandit. V tomto seriálu se naplno odvázala a zahrnuje tak klíčové vlastnosti, mezi které patří vtip, šarm, zvědavost či projev emocí. Bella vnáší do všech svých dialogů potřebnou lehkost i vážnost. A podává zatraceně bravurní výkon. Pokud si tento seriál oblíbíte, tak Ramsey a Pascal budou velice přispívat k tomu proč.

Ačkoli je tato série extrémně temná, je o stupeň či dva méně násilná, než jak ji můžeme znát z videohry. Snížení brutálních akčních scén nemá v první řadě vliv na celkový dojem nebo příběh, ale v další sezóně již bude potřebné navýšit o hororové prvky, kterých tu nebylo rozhodně málo, ale klidně by se dalo snést mnohem více. První série funguje jako svěží pojetí příběhu typu osamělého vlka a mláděte. A neskutečně září, protože její hlavní představitelé byli pro tyto role naprosto stvořeni.

Je těžké důkladně porovnat seriál s hrou, aniž bych se nezabýval několika body. Ve hře se většina herního času odehrává v boji s monstry či lidmi. Bylo by naivní si myslet, že v desetihodinovém seriálu dojde ke stejným setkáním s nepřáteli jako ve hře. Infikovaná stvoření vypadají úžasně, ale neobjevují se tak často. Tvůrci využívají z monster především clickaře nebo runnery. A když na to dojde, tak to stojí za to. Ale nečekejte v každé epizodě bitvu. Pokud má tato série nějakou nevýhodu, tak je to fakt, že fanoušci hry už tento příběh prožili, a to doslova. I když je vizuál v seriálu naprosto prvotřídní, tak bude tuhle určitou část publika těžké ohromit.

Poslední otázkou zbývá, jak se to nakonec celé povedlo? Konečně pořádná videoherní adaptace, na kterou se mohou těšit všichni. Devítidílná série The Last of Us od HBO přiláká televizní diváky a potěší dlouholeté fanoušky. A rozhodně není jen další průměrnou zombie apokalypsou. Tento seriál je napínavý, poutavý a dominuje mnoha solidními momenty. A jeho neuvěřitelné herecké obsazení vás přiměje k tomu, že si to prostě zamilujete. Doufejme, že série bude pokračovat, protože je na cestě k opravdové velkoleposti.

První epizoda má premiéru na HBO MAX 16. ledna, devátá a rovněž poslední epizoda 13. března.