Recenze: Oběť – Rasismus, lži a snaha o vykoupení

Snímek Oběť od slovenského režiséra Michala Blaška je dle anotace a traileru zajímavý už jen zvoleným tématem, které je jak dosti silné a nosné, tak momentálně i aktuální. U takového námětu je ovšem i dosti snadné sklouznout k laciné prvoplánovitosti. Zvláště, když se jedná o první celovečerní film dosud seriálového režiséra. Podařilo se tedy natočit skutečně silné drama, které odráží i současnou společnost a názory v ní?

Michala Blaška budou znát zejména fanoušci českého krimi seriálu Případy 1. oddělení. Pro svůj filmový debut si vybral drama, kterému ovšem detektivní linka nechybí. Oběť je rozhodně komorní (zlí jazykové by dokonce mohli říci televizní) podívanou, která je ovšem výborně napsaná a rozhodně nepůsobí hloupě. Naopak. Akcentuje velmi obratně to, jak by se podobný příběh reálně dosti pravděpodobně mohl odehrávat. Sledujeme Ukrajinku Irinu, která se z vlasti, kde si byla prodloužit vízum vrací do Čech, potom co se dozvídá že její syn leží vážně zraněný v nemocnici. Poté, co se mladý Igor – student a nadějný gymnasta probouzí zjišťuje jeho matka, že ho pravděpodobně někdo surově zmlátil.

Rozbíhá se policejní vyšetřování a prakticky okamžitě se zvedá vlna solidarity, ale i nevole a politikaření. Krom policie se do situace vloží místní starostka, televize, ale i demonstranti. Podezřelí jsou totiž romského původu. Silná svobodná matka se rozhodne bojovat za spravedlnost. Věci ale nejsou jak se na první pohled zdá a ukáže se, že Igor ohledně svého napadení nemluvil tak docela pravdu. Podaří se Irině z prekérní situace vybruslit, dotáhnout slibně rozjeté podnikání a získat vytoužené české občanství, nebo se vše šeredně zvrtne? Morální dilema, které hrdinka musí řešit přinutí diváka k zamyšlení, jak by se za podobných okolností zachoval on sám.

Film obratně zkoumá to, jak daleko jsme pro vlastní dobro a prospěch schopni zajít. Jak málo stačí k tomu, aby poctivý člověk začal lhát. Ale taky i určitou naději, se kterou můžeme dobrými činy zvrátit či alespoň nahlodat následky svých dříve učiněných chyb. Poskytuje i zajímavý komentář a nastavuje zrcadlo současné společnosti a nálad v ní, což jsou samozřejmě krom kvalitních hereckých výkonů znaky kvalitního dramatu evropských parametrů. Protagonistka a její blízcí jsou vyobrazeni natolik uvěřitelně, že se dokážeme vcítit do jejich situace a přát jim šťastný konec. Ten sice může dorazit, ale s lehce nahořklou pachutí. Což je místy docela síla i v souvislosti s tím, jak na celou situaci reaguje okolí.

Ačkoli jsem byl vzhledem k tématice před zhlédnutím mírně skeptický, nakonec jsem byl mile překvapen. Namísto laciné agitky se k nám dostává silného, morálně nejednoznačného počinu, který si určitě zaslouží pozornost. Oběť je komorním, ale kvalitně natočeným a zahraným dramatem, které se nebojí vybrat si opravdu citlivé, ba možná místy až kontroverzní téma a zpracovat jej neméně citlivě. Spolu s výborným hereckým obsazením v čele s Vitou Smačeljuk to z filmu dělá opravdu zábavnou podívanou, vedoucí k zamyšlení. Film v sobě nezapře ani prvky krimi, což je v tomto případě rozhodně vítané. Děj je pak velmi poutavý a zároveň dávkovaný pomalu a s citem pro detail, aby na nás nevysypal vše na jednou. Všední realita a šeď českého maloměstského sídliště se slévá s ambicemi Iriny, toužící po jediném: normálně a důstojně žít v nově nalezené druhé vlasti. Vzdor překážkám, které jsou jí na její cestě kladeny a tomu co na své cestě za cílem udělá se jedná o lidský příběh. Takový, který místy působí až moc skutečně na to, že se jedná o film. Film, který rozhodně stojí za to vidět…

Oběť
Česko, Slovensko 2022, 92 min
Drama