Recenze: Enola Holmesová 2 – Netflixovská detektivka se vrací

Millie Bobby Brown se vrací ve viktoriánské detektivce. Enola Holmesová 2 se zabývá záhadou zmizelé dívky a rozvíjí strhující dobrodružství kolem klíčových historických událostí.

Původní herecký ansámbl funguje stále ve stejném duchu a do složitého příběhu se zapojují nové postavy. Enola čelí vážným hrozbám a zároveň jako nezávislá mladá žena musí čelit společenskému útlaku v rámci svého pohlaví. Pozná, že důvtip a odvaha proti zdánlivě nepřekonatelné přesile nestačí. Rodina, přátelé a její nápadník se ukáží být cennými spojenci.

Příběh začíná tím, že se Enola (Brown) snaží založit vlastní detektivní kancelář. Nikdo ji ale nebere vážně. Je příliš mladá, navíc žena a nemůže mít proto žádnou kvalifikaci a zkušenosti. Žije ve stínu svého bratra Sherlocka (Henry Cavill), kterého si chce oproti ní najmout naprosto každý. Zklamaná a otrávená Enola už víceméně rezignuje, ale osudově se k ní dostaví nečekaná návštěva. A to v rámci Bessie – osiřelé dívky, která pracuje v továrně na sirky a svoji sestru již neviděla týden. Enola se rozhodne, že se ujme případu pohřešované Sarah Chapman (Hannan Dodd).

Enola je ohromena Bessinými životními trablemi. Sarah vzala mladou dívku pod svá křídla. Pracovaly společně s dalšími chudými ženami a dětmi v továrně. Enola je ještě více zděšena zacházením s nimi. Má podezření, že vedení továrny a přítelkyně Sarah – Mae (Abbie Hern), skrývají něco znepokojivého až děsivého.

Recenze: Enola Holmesová – Když slavné jméno nenaplní potenciál (2020)

Sherlock je mezitím sám bez sebe, protože nemůže pohnout s jedním případem. Ještě nikdy neviděl tak pečlivě provedený zločin. Enola zůstává jeho svěřenkyní, ale odmítá jeho autoritu a rady. Nikdy nedosáhne takového významu a respektu jako on. Příběhová linka nabere zajímavý spád, když je Enola podezřelá z vraždy. Krutý inspektor Grail (David Thewlis) a jeho banda policistů jsou jí na stopě. Naštěstí má Enola na své straně Sherlocka, svoji matku (Hellen Bonham Carter), Edith (Susan Wok) a po uši zamilovaného lorda Tewkesburyho (Louis Partridge).

Enola Holmesová 2 je zábavná. Brown místy neomylně mluví a reaguje na diváky, což je místy osvěžující. Enoly odbočky spolu se zdařilou výpravou dodávají pocit zajímavého příběhu. Animované scény napodobují romány Nancy Springer a fungují jako jakési důležité indície. Jedná se o prima věc, která přidává blockbusterům jednoduchý umělecký podtext. Díky tomu je i postupné vyprávění příběhu působivější. Hry na kočku a myš nejsou vždy zábavné. Enola není nepřemožitelná. Ženy ve filmu jsou sice jakýmsi terčem a pod útlakem tehdejší společenské doby, ale rozhodně nejsou slabé a dávají to až moc najevo (feminismus zde opět srší a občasně dost vynuceně). Bojují o přežití a dělají si srandu z těch, kteří je podceňují. Postavy pomalu dospívají, což je místy dobré a místy i na škodu, protože v některých případech to ubírá na charakteru dané osoby. Tvůrci chtěli očividně přivést divákům zapeklitou a provázanou detektivku, která se nakonec stala extrémně překombinovanou podívanou, což je největším kamenem úrazu u tohoto snímku. A to je nakonec velká škoda.