Recenze: Divnosvět – Rodinné dobrodružství od Disney

Tereza Nováková
Tereza Nováková
Filmová a seriálová fanynka. Filmy jsou mojí vášní a ráda o nich mluvím s ostatními. Ráda chodím do kin a divadel, kde se převtělím do jiné reality a prožívám vše, co postavy v příbězích.

The Walt Disney Studios má za sebou několik úspěšných projektů, kterými doplnilo svůj dlouholetý příběhový odkaz. Filmy jako Encanto oslavující kolumbijskou kulturu v magické krajině, a Raya a poslední drak, který si vzal do parády kultury a mytologii jihovýchodní Asie. Ty nadále rozvíjejí přístup studia k vytváření rozmanitých příběhů. Don Hall a Qui Nguyen se po spolupráci na filmu Raya a poslední drak opět spojili a přišli s filmem Divnosvět.

S filmem Divnosvět duo Dona Halla a Qui Nguyena zachycuje velké dobrodružství vhodné pro celou rodinu v letošní podzimní sezóně. Tento dechberoucí, vtipný a hřejivý příběh je kreativní a zároveň upřímným vyprávěním v té nejlepší podobě. Hallovo a Nguyenovo nejnovější dobrodružství plné akce představuje legendární rodinu objevitelů Cladových.

Jake Gyllenhaal ztvárňuje hlas Searchera Cladea, bývalého průzkumníka, který se stal skvělým farmářem a hrdě tráví čas se svou rodinou. Jeho šestnáctiletý syn Ethan (hlas Jaboukie Young-White) touží po dobrodružství, ale nechce přitom svého otce zklamat. Malou rodinu doplňuje Meridian v podání herečky Gabrielle Union, zkušená pilotka a svéhlavá žena v domácnosti Cladových. Když Searcherův zdroj energie na rostlinné bázi začne docházet, musí se Cladovi vydat na neznámé území zjistit příčinu svých potíží. U toho je doprovází i prezidentka Avalonie Callisto Mal (hlas Lucy Liu). Během pobytu v této neprobádané oblasti se všichni stanou svědky tajemného světa plného šokujících překvapení, která navždy změní jejich životy.

Divnosvět obsahuje vše, co diváci v animovaných filmech rádi zažívají. Film je originální, má nádhernou animaci a také obsahuje srdceryvný příběh, se kterým se může ztotožnit opravdu každý. Ve své podstatě je film hlavně o synech a otcích, o dědictví, o dospívání a rozhodování, čím chce člověk být. Prostřednictvím tří generací Cladů – Searchera, farmáře se silnou vůlí, Ethana, citově rozervaného teenagera, a Jaegara (Dennis Quaid), legendárního průzkumníka, který se ztratil před 25 lety – scénář krásně zachycuje význam otcovství. Často dochází k boji mezi určováním cesty svým dětem a tím, že je necháme, aby se rozhodovaly samy. Scénář svým zaměřením skutečně naráží na to, jak dědictví často zasahuje do reality a očekávání.

Třešničkou na dortu je mimořádně bohatá a nápaditá animace, která odpovídá akčnímu dobrodružství, k němuž Nguyenův scénář přímo vyzývá. Celovečerní film je splněným animačním snem, protože je neuvěřitelně příjemný po vizuální stránce a obsahuje skutečná poselství o rodinné dynamice v realistické, ale kreativní podobě. Člověk může jít na Divnosvět s očekáváním průměrného rodinného filmu s typickými akčními sekvencemi a interakcemi mezi postavami. Jedná se však o jeden z nejlepších animovaných filmů posledních let.

Velkou část odvážné svěžesti filmu dodává příchod „prvního homosexuálního teenagera“ od společnosti Disney. Speciální je to hlavně proto, že Ethan je o své homosexualitě zcela otevřen, což ve filmech od Disney nikdy nebylo tak explicitní. Film na diváka nijak zásadně netlačí, spíše jen přináší zprávu, že bychom se malinko měli zamyslet nad svým chováním vůči planetě, na které žijeme a kde budou žít i naše budoucí generace.

Divnosvět je animovaný film sezóny, který prostě musíte vidět, a to díky úžasné animaci, zábavným akčním scénám a srdceryvným příběhům. Není to jen příběh o objevování nových území nebo dokonce o objevování nové části sebe sama. Je to příběh o přijímání vhodných rozhodnutí, která by ovlivnila životní prostředí a budoucí generace. Na film je snadné pohlížet jako na další animovaný film se skvělým hereckým obsazením, který prodává svůj dobrodružný příběh. Ale díky pozoruhodně kreativnímu scénáři zaměřenému na rodinné dědictví mezi syny a otci jde o typ snímku, který vezme útokem celý průmysl.

Tereza Nováková
90 %