Recenze: Dobrá sestra – Napínavý thriller od Netflixu

Poslední dobou jsme zahlceni příběhy o skutečných zločincích. Tudíž může být těžké rozlišit adaptace, které existují jen proto, že skutečně stojí za to, a které jsou jen dalším chabým pokusem se vést jen na této populární vlně. Ale pak se jednou za čas objeví film jako Dobrá sestra a působí jako závan čerstvého vzduchu.

Tento snímek režíroval Tobias Lindholm (Boj a Únos) a vypráví skutečný příběh Charlese Cullena – nejvynalézavějšího sériového vraha v historii New Jersey. Příběh se však točí kolem zdravotní sestry Amy Lounghrenové (Jessica Chastain). Přepracovaná svobodná matka, která se po nocích stará o nemocné pacienty ve snaze zaplatit si nadcházející operaci srdce. Přičemž do hry vstupuje Charles (Eddie Redmayne) jako schopný ošetřovatel, který ji byl seslán přímo z nebe, aby ji se vším pomohl.

V momentě, kdy se Amy život začíná ubírat k lepšímu, tak pacienti, kteří přišli do nemocnice s relativně lehkými zraněními, začnou záhadně umírat. Jakmile Amy zjistí, že se děje něco nepopiratelné podezřelého, snaží se celé situaci přijít na kloub za každou cenu.

Dobrá sestra je film, kde téměř funguje každý prvek. Pomalé gradování vytváří něco naprosto podmanivého. Amy se snaží zjistit pravdu o Charlesovi, ale zároveň nedovolí, aby byla někým ovlivněna. Díky tomu se daří v příběhu držet napětí až do absolutního konce a pořád čekáte, kdy předpřipravená bomba vybouchne a ani nevíte, zda se tak nakonec stane.

Je to natočené tak, jako byste sledovali skutečný život. V tomto psychologickém thrilleru Chastain a Redmayne předvádí ohromující výkony, které se mohou právem řadit k těm nejlepším v letošním roce. Chastain podává v roli Amy jeden ze svých dosud nejsympatičtějších výkonů, protože odvádí excelentní práci. Nejzásadnější a nejsilnější momenty prožívá pouhým mrknutím oka. Jen díky svému jemnému výrazu v obličeji dokáže ukázat strach, soucit a pochybnost zároveň. A stejně tak si i Redmayne krade scénu částečně pro sebe. Nenuceně podává nejděsivější ztvárnění sériového vraha. Od chvíle, kdy se s Charlesem setkáváme, tak víme, že s ním není něco v pořádku. Jeho nucený úsměv je přinejmenším znervózňující. Jeho smutný hlas naznačuje temnou minulost a poté jeho stagnující pohledy, kterými jsme svědky při ohlašování špatných zprávách. Redmayne hraje Charlese s tak silnou intenzitou, že chvílemi máte pocit, jakoby byl přímo s vámi v jedné místnosti.

Úplně skvělou věcí je, že snímek nepokračuje v typické šabloně kriminálních případů, kdy se snaží tvůrci jen něčím šokovat a částečně uspokojit diváckou potřebu. Dobrá sestra má co říct. Kromě skutečné události se zabývá tuctem obtížných otázek. Neúprosně například ukazuje zákeřnosti v oblasti zdravotnictví a dává nám najevo, že skutečný zločin může vypadat i jinak.

Musím ještě jednou zdůraznit, že je naprosto osvěžující sledovat Dobrou sestru v době, kdy se na nás chrlí zločinecké snímky jako na běžícím páse. Tento titul však přináší promyšlenost, intenzivní hloubku a úžasné herecké výkony. Netvrdím, že se tímto jedná o nějaký zlomový bod v tomto žánru, ale rozhodně velice ucházejícím počinem se stává.