Recenze: Promlčeno – ambiciózní zápletka ztracená ve stínu roztříštěného vyprávění

Kriminální thriller Roberta Sedláčka, mapující jediný večer rozhlasového vysílání, láká na napětí, neotřelou formu i herecké hvězdy. V závěru ovšem selhává v práci s prostředím a scénáristickými zvraty.

Mladá moderátorka rozhlasového pořadu Eva ve vysílání telefonicky přivítá záhadného Radka, o kterém neví více, než že pobývá v Americe a potřebuje nutně mediální prostor. Ten mu novinářka poskytne ve snaze získat do svého pořadu zajímavý příběh. Radek se během večera zpovídá a posluchačům podává vleklé svědectví o své minulosti. Nutně potřebuje, aby relaci poslouchala také samoživitelka Eliška, i když zprvu odmítá říci proč. Postupně se odkrývají promlčené zločiny dávno uvězněné v porevolučním nadšení společně s vraždami, jejichž viníci nikdy nedojdou spravedlnosti.

Ztracené napětí

Drama zaujme především kvalitním námětem a netradičním komentářem k legislativě, která v České republice umožňuje promlčet vraždu po uplynutí 15 až 30 let. Lhůta promlčení závažných zločinů je stále jedna z nejbenevolentnějších na světě, i když k mírné změně zákona došlo ještě před premiérou filmu v říjnu roku 2020. Forma thrilleru ale v závěru neposkytuje nic nového. Namísto děje usazeného zcela v reálném čase, na což Promlčeno láká, snímek zůstává kdesi na půl cesty – expozice thrilleru je přítomná, ale velmi stručná, protože režisér nevěří divákům, že by děj pochopili bez pomoci. Největší dějové zvraty zde ale ztrácí své kouzlo, protože Promlčeno spojuje několik různých sfér, které se liší jak tempem, tak naléhavostí. Těkající pozornost režie přecházející mezi jednotlivými liniemi divákům prakticky neumožňuje naladit se na napětí, které vyhrocená situace vzbuzuje.

Namísto toho, abychom několik večerních hodin strávili ve studiu spolu s ústřední hrdinkou tak sledujeme i dění na policejní stanici, které nikam nevede a figuruje pouze jako výplň a vysvětlení toho, co scénář nebyl schopen zasadit do hlavního příběhu, prvoplánové reakce samoživitelky Elišky a její matky, nebo zkaženého milionáře prahnoucího po penězích. Samotná zápletka je snadno odhadnutelná, proto Sedláček na konec přidává ještě jakousi zápletku v zápletce, která ovšem v závěru vyzní v lepším případě na prázdno, v horším vyloženě absurdně. Snad jediným působivým technickým rozhodnutím jsou záběry noční Prahy doplněné o zvuk z rádia, které vizuálně vyjadřují geografickou blízkost jednotlivých líní, které by od sebe ovšem jak scénáristickým provedením, tak sociální pozicí nemohli být vzdálenější.

Když herectví nestačí

Robert Sedláček, který scénář přebral poté co se na původní námět Mirka Veselého nenašel dostatek financí, věnuje pozornost především hercům. Karel Roden v roli Radka dostává obrovské množství prostoru, který využívá pro kritiku společnosti, která pase pouze po finančním obohacení i výsměchu systému, který se vždy zastaví několik kroků před potrestáním skutečných viníků. Barbora Bočková jako moderátorka Eva působí autenticky i sympaticky, podobně jako Denisa Barešová představující archetypální samoživitelku. Největší nedostatek hereckých výkonů se vrací k samotnému scénáři. Nesmyslné repliky a dialogy, které nutně musí figurovat i ve scénách, kterým by mnohem více slušelo mlčení, diváky vytrhnout z již tak roztříštěného vyprávění. Sedláček své hrdiny jednoduše nenechá chvíli nemluvit, jednat či přemýšlet bez komické doslovnosti. Neautentičnost českých reálii pro mezinárodní diváky festivalů, na kterých Promlčeno sbírá úspěchy, bude možná skousnutelné, český divák před absurditou některých scénáristických odboček ovšem jen těžko přivře oči.

Nezvyklým způsobem pracuje Promlčeno také s českým mediálním prostorem. Hlavní část děje umisťuje do vysílání veřejnoprávního média, pracuje také s internetovými médii, což nezapomene několikrát zmínit tak nápadně, že můžeme při sledování jen odškrtávat ze seznamu mediálních partnerů. Přesto si thriller neodpouští laciné vyobrazení novináře jako lačného supa prahnoucího po co nejdramatičtějším příběhu, který ve vysílání zneužije a odhodí, což ovšem vzhledem k formátu pořadu hlavní hrdinky (jakási poradna pro osoby v těžké životní situaci) ani nedává smysl. Když v závěru večera moderátorka Eva vyčítá Radkovi, že její pořad zneužil ve svůj prospěch, on následně odpovídá: „Udělal jsem jen to, co vy děláte neustále.“ Doslovněji to skutečně říct nešlo.

Promlčeno působí jako neuvěřitelně ambiciózní komentář na celospolečenský problém, který skutečně může otevřít debatu o zapomenutém spektru české legislativy. Ani kvalitní herecké výkony a festivalové úspěchy nedokážou zcela zakrýt nevyužitý potenciál netradiční formy, scénáristické nesrovnalosti a roztříštěnost vyprávění, které nedokáže spoléhat na naléhavost ani jednotu děje.

Promlčeno
Česko, 2022, 95 min
Krimi/ Thriller