Recenze: Sebevražedný oddíl – nejlepší DC film od režiséra Marvelu?

Když dostal James Gunn od Disneyho padáka za jeho staré tweety, málokdo čekal, že mu záchranné lano hodí konkurenční studio rovněž produkující komiksové filmy. A tak vznikl nový Sebevražedný oddíl, tentokrát podle Gunna. Jak moc se liší jeho vize od pět let starého snímku Davida Ayera? Vyšel Warnerům jejich tah?

Tým Task Force X, neboli Sebevražedný oddíl má za úkol zničit veškeré dokumenty týkající se projektu Hvězdice. I kdyby je to mělo stát život. Vězňům je do lebky implementováno výbušné zařízení ovládané na dálku, kdyby se vězni případně rozhodli z mise dezertovat. Jak ale nesourodá parta časem zjistí, nic není takové, jak se zdá, a že možná stojí bojovat za víc, než o zkrácení trestu nebo vlastní život.

Faktor Gunn

I když byl James Gunn znovu najat a může tak pokračovat na dokončení trilogie Strážců galaxie, jeho vyhazov byl pro skoro všechny fanoušky šokem. Vizionářský autor však dlouho hledat práci nemusel. Warneři se chopili příležitosti a po zhlédnutí nového Sebevražedného oddílu musíme konstatovat, že se jim najmutí Jamese Gunna vyplatilo.

Nový snímek prakticky až na pár hlášek ignoruje první film z roku 2016, takže se vlastně jedná o tzv. remake. Jen pár herců si zopakovalo své původní role, jinak si autor scénáře a režie Gunn vybral úplně nové herecké hvězdy a talenty. A zde je jedna z předností nové verze – obsazení. Je pravda, že původnímu snímku kraloval Will Smith za podpory Margot Robbie, ale chemie mezi herci nebyla vůbec znát. Což se novému Sebevražednému oddílu vůbec nedá vytknout.

Tým nadevše

Gunn už ve Strážcích galaxie pro Marvel ukázal, že umí pracovat s různorodými postavami, každému dát prostor a představit je divákům jako tým, který i společně dýchá pro jednu věc. Velmi snadno se to dá přirovnat k hokejovému šampionátu, kdy od expertů slyšíte, že jeden z týmů nedržel za jeden provaz, ale byl to mančaft individualit. To je přesně rozdíl mezi Sebevražedným oddílem z roku 2016 a 2021. Zdá se to jako maličkost, ale není tomu tak. Právě Gunnovi se podařilo, aby divákovi záleželo na postavách, byť jejich osud vzhledem k názvu filmu nebyl úplně jasný.

Stejně jako u Strážců galaxie, i zde se sejde nesourodá parta individuí, která má jedno společné – rodinné trampoty. I nový Sebevražedný oddíl se může opřít o dobré herecké obsazení. Postava Harley Quinn, kterou potřetí ztvárnila Margot Robbie, se dočkala v Gunnově verzi značného vývoje. Jako velké plus snímku je skutečnost, že se snímek o ní neopírá, a je „pouze“ součástí již zmíněného týmu. Leckdo to může brát naopak, ale v souvislosti s výše zmíněnou tezí o týmu, a ne spolku individualit, to perfektně sedí. Velkým překvapením ani není postava Bloodsporta v podaní výborného Idrise Elby, ale spíše portugalská herečka Daniela Melchior, jež ztvárnila roli Ratcatcher, tedy ženu, která ovládá krysy.

Nejen vycházející portugalská hvězda Melchior je pozitivem Sebevražedného oddílu, ale i nepředvídatelnost chování postav a děje obecně. Na snímku šlo vidět, že Gunn dostal volnost natočit si co chce. Ano, místy to je opravdu komediální až zvrhlé, ale takový režisér Strážců galaxie opravdu je, viz například snímek Slimák. Každý utracený dolar jde na snímku vidět a strašně moc bych tomuto filmu přál úspěch v kinech, což je v době covidové jakýsi zázrak.

Nebudu lhát, tvorbu Jamese Gunna mám rád, proto jsem byl zvědavý, jak dopade jeho Sebevražedný oddíl u DC, které se chvástalo, že mu dalo naprostou volnost. Výsledek se prostě povedl a já mám radost, že Gunn potenciálu využil, co to šlo, a že dost možná natočil nejlepší DC film od Temného rytíře. Utrhl se ze řetězu a naservíroval poctivý komediálně-akční snímek, kterému rating R moc sluší a vůbec nepůsobí jako laciný prvek respektive ozdoba filmu. Sice se nejedná o událost nebo překvapení roku – přece jen, kdo překoná mluvící strom a mývala, ale o poctivou porci zábavy a emocí, které se v blockbusterech stejného typu dostává poslední dobou pomálu. Nový Sebevražedný oddíl nabízí přesně to, co chybělo prvnímu filmu: lehkost, nadhled a týmovost. Kdyby vzniklo pokračování ve stejném duchu, vůbec bych se nezlobil.

The Suicide Squad / Sebevražedný oddíl
USA 2021, 132 min
Režie: James Gunn