Zabiják & bodyguard z roku 2017 byl výbornou akční komedií, která prakticky jen vzala jedny z největších hereckých sympaťáků současnosti, přimíchala to nejlepší na akčních buddy filmech minulých dekád (série Smrtonosná past), k výbušnému mixu ještě přidala úžasně démonického béčkového záporáka a voilà – úspěch byl na světě. Zabijákova žena & bodyguard už v trailerech slibuje podobný recept, jen okořeněný tradičně o větší míru akce, hvězdnější herecké obsazení a prohloubení jednotlivých postav. Povedlo se?
Ačkoli se má jednat o pokračování, navazující na výše zmíněný snímek, film působí ze všeho nejvíc jako projekt, kterého se ujali jiní tvůrci, a natočili sice akční film se stejnými herci v hlavních rolích postav se stejnými jmény, ale docela jinak. Řečeno velmi stručně – film nenavazuje. Nebo alespoň ne tak, jak bychom čekali. Chtělo by se tedy reagovat slovy klasika – „Dělají-li dva totéž, není to totéž.“ Při pohledu na to, kdo vytvořil scénář a kdo snímek režíroval však dojdeme k zjištění, že autoři Zabijáka & bodyguarda dělali i na sequelu (jmenovitě Tom O’Connor a Patrick Hughes). Důvody, proč je druhý film výrazně horší, se pokusím trochu rozvést.
Michael Bryce – tedy víceméně hlavní protagonista s tváří Ryana Reynoldse byl v jedničce bývalým tajným agentem a výborným bodyguardem s vlastní agenturou, který přišel o svou licenci a horko těžko se posléze snažil dostat zpět na výsluní. Na konci filmu získal zpět svou milou, jakož i naději na návrat. Nebyl to zrovna ukázkový prototyp akčního hrdiny, ale stále šlo o někoho, s kým jsme mohli sympatizovat. Když dostal za úkol ochraňovat profesionálního nájemného vraha Dariuse Kincaida (Samuel L. Jackson) a dopravit ho k soudu, zatímco se je na cestě neustále snažil někdo zabít, byli jsme svědky střetu dvou světů – chladně a precizně kalkulujícího profesionála, a chaotického vraha. Celý počin pak do značné míry stál právě na chemii obou herců, konfliktních situacích mezi nimi a jejich odlišném přístupu k akci. Sice nešlo o nějaký geniální koncept, ale fungovalo to a obě postavy měly zajímavou společnou historii, motivace a příběhové pozadí. Jejich chování dávalo jakýs takýs smysl.
V Zabijákově ženě & bodyguardovi je celý tento koncept smeten ze stolu. Bryce je tu z nějakého důvodu předešlými událostmi traumatizovaný natolik, že většinu filmu odmítá vzít do ruky zbraň a jeho životní láska, kterou se celý předešlý film snažil získat zpět, tu prostě není. Ani tu o ní není žádná zmínka. Ze schopného, místy deadpoolovsky hláškujícího bývalého agenta a výborného (byť přehnaně pedantského, moralizujícího a pečlivého) osobního strážce je tady ořezávátko, které co chvíli některá z postav ponižuje, uráží (a on si to nechává líbit) do toho sem tam srazí auto, je opakovaně střelen, a podobně (stát se to jednou – je to vtipné). Kdyby se to postavě dělo polovinu filmu, a pak by se vrátila do akce, dávalo by to smysl. To tu ovšem nenastane, respektive ano, ale prakticky na konci a tak hloupě, že to působí naprosto zbytečně. Pokud filmařům připadalo vtipné udělat z Reynoldse fackovacího panáka, asi jsem se s jejich humorem někde minul.
Další zvláštní rozhodnutí bylo posunout do popředí děje (jak napovídá název) z vězení osvobozenou Sonju – maniakální manželku Kincaida, ztvárněnou Salmou Hayek. Ta sice jako vedlejší postava fungovala minule skvěle, nyní ale spíš bere prostor ústřednímu duu a je napsaná velmi bídně. Samuel L. Jackson tu pak dostává prostoru nejméně, a většinu filmu se řeší jeho vztah k manželce. Staví na tom i velká část gagů, které působí, jako by je napsali puberťáci. Nepochopil jsem ani důraz na vedlejší linku s agentem, ztvárněným Frankem Grillem (nemá ve filmu jedinou akční scénu, byť by se to dokonale nabízelo). To, že se do popředí dostala postava ztvárněná Salmou Hayek a tím došlo k částečnému pohřbení chemie, kterou mezi sebou v první části nepopiratelně Reynolds s Jacksonem měli, jsem (jak už zmiňuji výše) nepochopil rovněž. Morgana Freemana pak zřejmě tvůrci prostě chtěli do filmu obsadit za každou cenu, a tak úloha, kterou ve filmu má, působí jako nějaká parodie (osmdesátník v akční scéně s nesrovnatelně mladším mužem nepůsobí zrovna přesvědčivě), nehledě na to, že jde o tak klišovitou postavu, že je divákovi víceméně okamžitě jasné, co s ní bude dál. Antonio Banderas se v úloze extravagantního řeckého boháče, toužícího svou vlast pozvednout zpět na post kolébky kultury snaží, nicméně podráží mu nohy nedostatek prostoru a vysloveně hloupě megalomanský plán, jaký jím ztvárňovaný charakter má (i ty nejhorší a nejnaivnější bondovky měly možná lepší zápletky).
Verdikt
Zabijákova žena & bodyguard trpí neduhem většiny sequelů, které se snaží zopakovat formuli, pro kterou se jejich předchůdce vydařil, a tak nějak dokonale selhávají snad na všech frontách. Jako by režisér i scénárista naprosto nepochopili, co bylo na jejich dřívějším výtvoru dobré. Vše co ve filmu uvidíme, tam buď nefunguje, a nebo to jeho předchůdce udělal lépe. Záporák je bolestně nevýrazný, chemie mezi postavami (na které má vše stát) nefunguje a je nahrazena podivnou romancí. Většina zvratů je bolestně předvídatelných a vlastně ani ta akce není tak zábavná. Vtipy a gagy – tedy další zásadní aspekt zvoleného žánru, fungují jen málokdy (vlastně nejvíc jsem se zasmál u povedeného product placementu, kdy se na scéně objevila nejmenovaná značka ginu, vlastněná Ryanem Reynoldsem). Zabiják & bodyguard sice nebyl žádným veledílem, ale byl povedenou béčkovou akční komedií, která fungovala skvěle. Jeho nový mladší bratříček je horkou jehlou sešitý příběh, který humorné situace tlačí pekelně na sílu a jede dle osvědčené šablony, která ale nesedí, ba co víc – nemá s jedničkou moc společného, až je s podivem, že jej vytvořil stejný režisér i scénárista. Jde o jeden z těch snímků, jejichž trailer je nakonec lepší, než výsledný film. Škoda…
Zabijákova žena & bodyguard / Hitman’s Wife’s Bodyguard
Trailer
USA 2021, 117 min
Akční / Komedie
Režie: Patrick Hughes
Hrají: Ryan Reynolds, Samuel L. Jackson, Salma Hayek, Antonio Banderas, Tom Hopper, Frank Grillo, Morgan Freeman, Richard E. Grant, Caroline Goodall, a další.