6 netradičních zpracování pohádek

Pohádky, které dětem asi nepustíte.

Foto: Jeníček a Mařenka: Lovci čarodějnic (Paramount), Sněhurka a lovec (Universal), Pohádka pohádek (Le Pacte)

Za devatero horami a devatero řekami vznikly pohádky. Původní vyprávění fantastických příběhů líčící souboj dobra se zlem získalo za dobu svého vývoje písemnou a později filmovou podobu. Jenže co se stane, když se magický svět pohádek střetne s filmařovou představivostí? Pojďme se podívat na nejoriginálnější filmová zpracování pohádek, která se zřetelně odklánějí od původního námětu.

Kletba bratří Grimmů (2005)

Mezi nejznámější sběratele pohádek patří bezpochyby bratři Grimmové. Za svůj život nasbírali víc jak 200 pohádek z nichž se mnoho proslavilo po celém světě (např. Červená Karkulka, Popelka, Jeníček a Mařenka ad.). Film Kletba bratří Grimmů ukazuje Jacoba a Wilhelma jako podvodníky, kteří putují po vesnicích, inscenují útoky nadpřirozených bytostí a za jejich „přemožení“ si nechávají zaplatit velké peníze. Vše se ale změní ve chvíli, kdy bratři navštíví vesnici, z níž se ztrácí malé dívky.

Snímek Terryho Gilliama mísí několik pohádek do jednoho fantasy-hororově laděného příběhu, v němž se v hlavních rolích představili Heath Ledger a Matt Damon. Film se natáčel na několika místech v Čechách a objevuje se v něm hrad Ledeč nad Sázavou či nádvoří hradu Křivoklát.

Jeníček a Mařenka: Lovci čarodějnic (2013)

Traumatem z dětství poznamenaní sourozenci se po upečení čarodějnice v peci stali profesionálními zabijáky a likvidují čarodějnice na počkání. Filmové akční šílenství sází především na krvavé scény střetu sil v kombinaci s vtipnými okamžiky, které postavy svou otrlostí do filmu přinášejí.

Podobně jako je tomu u Kletby i v Jeníčkovi a Mařence se středem zájmu zla stávají malé děti, které se protagonisté vydávají zachránit.

Sněhurka a lovec (2012)

Nenápadná postava lovce-myslivce, který v klasické pohádce o Sněhurce odvádí nebohou dívku do lesa, a dál už o něm neslyšíme, dostala ve Sněhurce a lovci příležitost zazářit. Lovec (Chris Hemsworth) se na příkaz zlé královny (Charlize Theron) vydává najít krásnou Sněhurku (Kristen Stewart), která utekla z vězení, do nějž jí nevlastní matka zavřela.

Sněhurka v tomto filmu rozhodně nepředstavuje trpasličí pečovatelku a na závěr se dokonce objevuje v brnění jako velitelka armády. Její tvrdost a křehkost film dále skvěle vykresluje barvitými vizuálními efekty, které pracují především s kontrastem krásy a ošklivosti.

Čarovný les (2014)

Filmový pohádkový muzikál opět spojuje několik pohádek do jednoho celku. Vše začíná u pekaře a postupně se ve filmu objevují  pohádkové bytosti jako je Jack, Locika, Červená Karkulka apod., které nám odhalují své příběhy. Všechny postavy postupně dojdou ke „šťastnému konci“, jak je pro pohádky příznačné, ovšem ne na dlouho a postupně se jim do cesty staví překážky, které jejich „žili šťastně až do smrti“ překazí.

Film je adaptací muzikálu Stephena Sondheima, který byl oceněn prestižní cenou Tony, která se každoročně udílí inscenacím (a tvůrcům, hercům) na Broadwayi. Režie filmové adaptace je Rob Marshall a hrají v ní Meryl Streep, Johnny Depp, Emily Blunt a Chris Pine ad.

Sněhurka: jiný příběh (2012)

Sněhurka: jiný příběh pracuje se Sněhurčiným příběhem opravdu netradičně. Španělský film Pabla Bergera se točí kolem toreadorů, ke kterým patří i hlavní hrdinka Carmen. Jméno Sněhurka je její toreadorské jméno.

Filmu je černobílý, němý a vévodí mu skvělá hudba Alfonsa de Vilallonga (který se shodou okolností v témže roce podílel na hudbě ve Sněhurce s Julií Roberts) a překvapivý konec, který je zároveň jediným pohádkovým prvkem v jinak realistickém filmu.

Pohádka pohádek (2015)

Králové a princezny, obři, přerostlé blechy, čarodějnice, vodní příšery. Giambattista Basile, neapolský básník 17. století, který svou sbírkou pohádek Lo cunto de li cunti ovlivnil slavné pohádkáře. Režisér Matteo Garrone se jimi také inspiroval a vytvořil film o třech sousedících královstvích, jejichž panovníci a princezny mají různá trápení, touhy a potřeby. Spleť pohádek, která film tvoří, ukazuje čarovně krásné a vzápětí brutálně hororové příběhy, které se ani v nejmenším nepodobají pohádkám, na které jsme zvyklí. Sex, krev a nahota se zde snoubí s barokně laděným vizuálem s mnoha odkazy na dějiny umění.