Recenze: Nolanovy hrátky s časem pokračují ve filmu Tenet

recenze filmu Tenet

Známý a opěvovaný tvůrce ve svém nejnovějším tvůrčím zářezu opět přesvědčuje, že rozhodně není prvoplánovým režisérem spoléhajícím jen na bezduché efekty. Tenet přesvědčuje diváky, že není jen akční podívanou, ale rovněž dá zabrat našim mozkovým závitům.

Christopher Nolan si libuje v komplexních dějových linkách. V Mementu skákal díky hrdinově krátkodobé paměti dopředu a dozadu, v Počátku zase protagonisté přecházeli z jednoho sna do druhého. Ani Tenet není výjimkou a s časem si pohrává skutečně hodně.

Zdroj: Vertical Ent.

Trailery v podstatě vysvětlily jeho hlavní zápletku – vedle toho našeho světa existuje ještě ten inverzivní, kde všechny zákonitosti fyziky (a nejen té) fungují trochu jinak. Na pozadí nově představeného universa sledujeme snahu hlavního hrdiny, špičkového agenta, zachránit svět před zdánlivě nevyhnutelnou zkázou.

Nebyl by to Nolan, aby divákům neudělal pořádný guláš v hlavě. Mezi normálním a „tím obráceným“ světem se přeskakuje téměř neustále a nemáte takřka možnost sledovat, kudy se linka právě ubírá. Nepomohl by pomalu ani komplexní zápisník s poznámkami. Originalita vznikající z časových a fyzikálních hrátek je však všudypřítomná a odměňuje vás zdařilým vizuálem. Zvláště je to vidět u bojových scén, kdy nemají hlavní slovo pistole, ale ruce a nohy. Kombinace střetu dvou realit předkládá takový mix, který očima jen tak neochutnáte. Navíc opět dochází spíše na praktické efekty a CGI se zeleným plátnem je málo. Nicméně lehké zjednodušení by nevadilo. Občas to působí, že Nolan naschvál děj ještě více zamotal, aby dokázal, že jeho myšlenky pochopí jen ti nejvyvolenější.

Zdroj: Vertical Ent.

Kromě toho ale příběh nic nového pod sluncem nenabízí. Máme tu šikovného agenta, který nakope zadek během několika vteřin hned několika hromotlukům, bez jediné kapky potu. Nechybí ani dáma v nesnázích, potenciální romantická linka. K tomu je hlavní záporák opět bohatý mafián s východním přízvukem. Velký „twist“ je cítit na míle daleko a ani dialogy nejsou nijak kulervoucí.

Co se týče hereckého obsazení, zde měl britský progresivní tvůrce šťastnou ruku. V hlavní roli se ocitl John David Washington, syn veleznámého Denzela Washingtona. A sázka na neokoukanou tvář vyšla. Americký herec nepostrádal charisma i určitou drzost nutnou pro svou postavu. Kdo ho však převyšoval, byli Robert Pattinson a Elizabeth Debicki. Bývalý třpytkatý upír a budoucí Batman se zhostil funkce parťáka hlavního hrdiny dobře. Nechyběla mu jistá dávka grácie i uvěřitelnosti. Elizabeth Debicki se během svých scén zas v rámci scénáře patřičně vyřádila. Příjemně překvapil Kenneth Branagh. Tomu většinou do vínku spadnou kladné rysy, ale zde se stal násilnickým a egocentrickým maniakem. A nutno dodat, že až na příliš okatý ruský přízvuk mu tato poloha a vystoupení z obvyklé roviny seděly.

Zdroj: Vertical Ent.

Zimmer, který složil hudbu pro většinu Nolanových filmů, tentokráte chyběl a žezlo převzal Ludwig Göransson. Mladší krev zvládla svůj úkol se ctí. Melodie nebyly tak intenzivní jako například v Dunkirku, ale i tak správně doplňovaly film a hned několik z nich bylo skvělých.

Tenet nezklamal. Nolan opět naservíroval přesnou dávku komplexnosti a epičnosti, jak jsme tomu u něj zvyklí. Nicméně nemohu se bránit dojmu, že z toho šlo vytřískat ještě o trochu více. Ve výčtu režisérových děl patří jeho nejnovější počin spíše ke slabším kouskům. Ale slabší Nolan je pořád obecný nadstandard.

Tenet
USA, 2020, 150 min
Akční / Drama / Sci-Fi