
V roce, kdy filmovým světem otřásla Casablanca a na scéně řádili Humphrey Bogart a Ingrid Bergman, se v newyorském Queensu narodil Martin Scorsese. O sedmnáct let později začala velkolepá kariéra, která letos trvá už šest dekád a proměnila slabé dítě s vážným astmatem v jednoho z nejuznávanějších filmových tvůrců historie, který má na kontě desítky významných ocenění.
Sestavit žebříček jeho nejlepších filmů byla výzva, když přinejmenším pět jeho legendárních snímků by si zasloužilo první místo. Jisté však je, že těchto deset filmů by nemělo žádnému filmovému fanouškovi uniknout, protože více či méně formovaly dějiny svých žánrů.
10. Poslední pokušení Krista (1988)

Snímek, který možná zdánlivě nezapadá do Scorseseho stylu, ale podobně jako většina jeho ostatních filmů odhaluje skrytá tajemství lidské duše. Za okázalé drama byl režisér nominován na Oscara a dočkal se rozporuplných reakcí; studio Universal Pictures jej původně nechtělo natočit, ale Scorsese hlavouny nakonec přesvědčil.
9. Mys hrůzy (1991)

Jednou z podmínek, aby studio umožnilo Scorsesemu natočit Poslední pokušení Krista, bylo to, že hned poté začne s produkcí remaku slavného filmu Mys hrůzy. Tak se taky stalo a hlavní roli v děsivém snímku ztvárnil Robert De Niro, jeden z dvorních herců režisérské legendy, který se objevil v celé řadě dalších jeho filmů.
8. Prokletý ostrov (2010)

Podobně jako éra 80. a 90. let je ve filmovém průmyslu neodmyslitelně spojena se jmény Scorsese – De Niro, je třetí tisíciletí spojeno s tandemem Scorsese – DiCaprio. Tvůrce je očividně dost konzervativní na to, aby důvěřoval „svým lidem“, a mnohokrát se mu to už vyplatilo. DiCapriovu kariéru Scorsese směroval už od roku 2002.
7. Skrytá identita (2006)

Další ze spolupráce Scorseseho s DiCapriem, tentokrát vedle dalších slavných jmen jako Matt Damon či Jack Nicholson. Gangsterská kriminálka proměnila čtyři z pěti nominací na Oscarech včetně těch nejcennějších – za nejlepší film, scénář a režii. Poslední zmiňovaná je překvapivě zatím jedinou soškou, kterou si legendární režisér odnesl.
6. Vlk z Wall Street (2013)

Další z výpravných filmů odhalujících jednu velkou a pestrou osobnost. Tentokrát však Scorsese naservíroval tříhodinovou jízdu, která je svěží, akční a zábavná, ale zároveň poskytuje děsivý náhled na to, jak špatně může lidská duše skončit. I Vlk z Wall Street si odnesl hned pět nominací na nejcennější sošku.
5. Irčan (2019)

Zatím nejnovější dílo naprosto perfektně odráží Scorseseho nejoblíbenější žánr – velkolepé mafiánské krimi, které zahrnuje všechno, na co jsme byli během jeho šedesátileté kariéry zvyklí. A to včetně skoro všech jeho dvorních herců, od De Nira přes Joea Pesciho až po Harveyho Keitela. Kromě nich tu navíc zazážil i další slavný filmový mafián Al Pacino.
4. Zuřící býk (1980)

Jeden z nejslavnějších a nejkultovnějších sportovních snímků všech dob, to je Zuřící býk, v němž exceloval tradiční Robert De Niro a patří mezi nejoceňovanější filmy Scorseseho kariéry. Nominací na Oscara si „odnesl“ celkem devět a De Niro se do své role vžil natolik, že podle jeho trenéra by se ve své váhové kategorii dostal do první dvacítky.
3. Taxikář (1976)

Taxikář patří mezi vůbec nejkultovnější snímky historie a Scorsesemu se v něm podařilo neuvěřitelně autenticky povyprávět příběh jednoho zlomeného muže, který v myslích diváků zůstal ještě dlouho po závěrečných titulcích. Slavný režisér v něm kromě psychoanaytické sondy odhaluje i špinavé ulice New Yorku, v nichž sám vyrůstal.
2. Mafiáni (1990)

Devadesátá léta patřila Scorsesemu a dvěma jeho excelentním mafiánským filmům. Jedním z nich jsou Goodfellas, jeden z nejuznávanějších snímků žánru podle skutečné události, v němž se vedle Raye Liotty objevili Scorseseho oblíbenci De Niro či Pesci, který si za svou vedlejší roli navíc odnesl Oscara.
1. Casino (1995)

Nejlepší Scorseseho film, ale také jeden z nejlepších filmů všech dob. Podobně jako Mafiáni, je i Casino inspirované skutečností a Scorsese jej natočil dle adaptace knihy od stejného tvůrce. Tříhodinový velkofilm je scenáristicky, emocionálně i herecky tak dokonalý, že je třeba ho vidět a žádná slova k jeho zhodnocení nestačí.