Film v časech koronavirových

Přečtěte si

Nejlepší body horory

Body horor je zvrácený subžánr hororu, ve kterém dochází k psychickému i fyzickému násilí na lidském těle. Nejčastěji jde...

Nejlepší francouzské filmy za posledních 10 let

Kdo by neměl rád francouzské filmy. Doba Četníků už je sice dávno pryč, ale skvělé filmy se ve Francii...

Disneyho hrané remaky seřazeny od nejhoršího po nejlepší

Očekávanou Mulan uvidíme už v září (v kině nebo na internetu), a tak jsme seřadili zbylé Disneyho hrané remaky...

Autor

Jakub Kos
Student fotografické a filmové tvorby, co pendluje mezi Jihlavou, Prahou a Brnem. Pravidelně píšu do tištěných magazínů Artikl a Uni, pracuju pro ČSFD jakožto administrátor tuzemské tvorby, dále se podílím na mnoha festivalech, výběrem Febiofest, Mezipatra, Ostrava Kamera Oko a další. Film je životní styl.

Po jednání Bezpečnostní rady státu, která se odehrála 10. března ráno, došlo k zákazu kulturních i sportovních akcí s účastí nad 100 osob, což se výrazně dotýká mezinárodních festivalů Jeden svět či Febiofest, ale také distributorů či samotných provozovatelů kin. Jak reagovaly jednotlivé kulturní instituce na nastalou situaci?

Největší opatření vzhledem k šíření nového typu koronaviru Evropou museli přijmout ředitelé škol a pořadatelé společenských akcí. Stanoviska jednotlivých festivalů, přehlídek či kulturních míst se však mění. Zatímco některé z nich situaci plně respektují, jiní se snaží zákazu nějakým způsobem vyhnout, aby nepřišly o příjmy nebo nemuseli vracet divákům již zakoupené vstupenky.

Dozajista nejtěžší rozhodnutí stálo na organizátorech dokumentárního festivalu Jeden svět, jehož třiadvacátý ročník probíhá od čtvrtečního večera v Praze. Celosvětově uznávaná přehlídka, která se měla konat až do soboty 14. března, se s okamžitou platností ruší. Festival tedy v normálním režimu proběhl pět dní, navázat na další dny hodlá až na podzim, pokud to situace dovolí. V Praze už byly přítomny desítky zahraničních hostů, aby prezentovaly svoje filmy. Zároveň bylo velké množství sálů dopředu vyprodáno a organizátoři tak musejí vyřešit, jak divákům vykompenzují zakoupené vstupenky.

Druhým festivalem, který díky novému zákazu značně utrpí, je Mezinárodní filmový festival Praha – Febiofest, který ještě do včerejšího večera informoval o stále pokračujících přípravách festivalu, které dneškem bohužel skončily. Uznávaného festivalu, který letos měl slavit 27 let existence, plánovaly přijet hvězdy světového formátu jako japonský režisér Hirokazu Kore-eda, americký herec Woody Harrelson nebo kanadský režisér Atom Egoyan. Mluvčí festivalu upřesnila, že se letošní ročník odsouvá na neurčito, přesný termín zatím upřesněn nebyl.

Na neurčito byl také odsunutý multižánrový festival FAMUFEST, jehož první projekce byly na programu 23. března.

Nejznámější česká síť multikin – Cinestar – s okamžitou platností uzavřela všech svých třináct poboček do odvolání a čeká na vývoj situace v dalších dnech či týdnech. Naopak druhá největší síť Cinema City reaguje zcela opačně, projekce ve všech sálech zůstávají beze změny, zaměstnanci ovšem budou regulovat počet diváků v sále, aby nebyla přesažena kapacita sta osob. Jiní kinaři, kteří nespadají pod velké koncerny, reagují na situaci různě. Někteří, jako například pražská Lucerna, uzavírají na následující dva týdny své prostory. Jiní (pražská kina Světozor, BIO OKO, Aero, Atlas, Kino Pilotů, Edison Filmhub, brněnská kina Scala, Art, Lucerna) budou počet návštěvníků regulovat.

Distributoři pomalu posouvají premiéry nových filmů, které měly přijít v rámci března do českých kin. Dosud již došlo k posunutí premiéry celosvětově očekávané bondovky Není čas zemřít s Danielem Craigem, jejíž premiéra byla odsunuta na podzim, stejně jako několik dalších hollywoodských produkcí. Na situaci reaguje i společnost BIOSCOP, která měla uvést ve čtvrtek do kin třetí pokračování oblíbené komedie Bobule. Snímek 3Bobule režiséra Martina Koppa zatím nemá daný nový termín premiéry. Distribuční společnost Aerofilms, která momentálně nabízí úspěšný dokument V síti režisérů Báry Chalupové a Víta Klusáka, také oznámila menší změny. Obě verze dokumentu o sexuálních predátorech na internetu v distribuci zůstávají, přeložena však byla osvětová kampaň, která se k celému projektu měla odehrávat po školách v celé republice. Aerofilms zvažuje i odložení premiéry očekávaného dokumentu Můj otec Antonín Kratochvíl. Další čeští distributoři zatím neoznámili změny v datech premiér, ale dají se očekávat v následujících dnech.

Česká republika samozřejmě není první zemí v Evropě, která tato razantní opatření uvedla do provozu. V nejvíce postižené oblasti Evropy, Itálii, platí karanténa pro celou zemi. V sousedním Rakousku, kde se bohužel nemoc šíří také rychle, došlo již k podobnému zákazu jako u nás. Mnoho evropských zemí tak reaguje na opatření Číny (tedy země, odkud se virus rozšířil do zbytku světa). Právě po uvedení těchto zákazů či omezení do provozu se situace v Číně začala zlepšovat a šíření nového koronaviru se zpomaluje.

Co se týče rušení festivalů, v bulharské Sofii se měl od čtvrtka konat mezinárodní filmový festival, který se zaměřuje na první a druhé filmy, jež patří mezi čtyřicet nejvýznamnějších festivalů na světě. Organizátoři museli ovšem uposlechnout opatření tamní vlády a festival odložili na neurčito. Zúčastnit se ho měla třeba Agnieszka Holland nebo Atom Egoyan. K podobnému zákroku došlo i ze strany pořadatelů Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů v Záhřebu, který byl také posunut. Zrušen byl i mezinárodní festival ve švýcarském Fribourgu. Zrušen byl i slovenský Febiofest, jehož zahajovacím filmem měli být Služebníci Ivana Ostrochovského, který se se svým debutem probojoval až do jedné ze soutěžních sekcí letošního Berlinale. Namísto plánované distribuce v dubnu bylo však rozhodnuto, že se oficiální uvedení filmu do kin posouvá na listopad. V Berlíně byl premiérově uveden i Šarlatán Agnieszky Holland. Ten měl do českých kin vstoupit na konci března, avšak i zde došlo na přesunutí termínu. Předtím ho čekaly premiérové projekce v Sofii a na Febiofestu. Obě akce však byly zrušeny.

Naopak žádná větší opatřená zatím nepřijal jeden z největších dokumentárních festivalů na světě CPH:DOX v Kodani, jehož další ročník se má uskutečnit na konci března. Největší ruch je samozřejmě okolo festivalu v Cannes. Organizátoři totiž i přes zákaz tamní vlády, který platí do odvolání a vztahuje se na akce nad 1000 účastníků, informují o probíhajících přípravách a zveřejnili i dubnové datum, kdy proběhne velká tisková konference a bude představena letošní canneská hlavní sekce.

Podobně reaguje i český festival Finále Plzeň, který se zatím podle informací organizátorů má odehrát ve svůj klasický dubnový termín. Stejně tak Anifilm, který se letos má poprvé odehrát v půli května v severočeském Liberci. Zlínský filmový festival pro děti a mládež, jehož jubilejní šedesátý ročník je plánován na přelom května a června, zatím také neplánuje žádné omezení a věří jako všichni ostatní pořadatelé, že zákaz bude do doby konání jejich akce zrušen. Pokud se tak nestane, budou samozřejmě festivaly posunuty na pozdější termíny.

Otázkou zatím zůstává, jestli všem akcím podobného typu, kterým bylo jejich konání státem odepřeno, bude poskytnuta nějaká peněžní kompenzace. Bez ní by totiž mohlo být obtížné festivaly uspořádat v takovém rozsahu, v jakém byly plánovány. A to, ať se bavíme o změnách v programu, účasti některých významných zahraničních hostů, které se domlouvají měsíce dopředu, nebo například v plánovaných prostorách. Velkým problémem jsou pak samozřejmě již prodané vstupenky, které se musí divákům v celém rozsahu vrátit. S tím se dosud potýká pouze Jeden svět, který funguje výhradně skrze vstupenkový systém. Febiofest plánoval prodej vstupenek spustit zítra. Další festivaly zatím podobný problém řešit nemusí, už díky tomu, že se konají za více než měsíc a doufají, že se uskuteční.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

Čtěte také