Recenze: Modelář – Film Petra Zelenky a jeho přátel provokuje řadu složitých otázek

Petr Zelenka je rozhodně jméno, které v našich končinách rezonuje. Tvůrce s osobitým stylem a působivou filmografií scenáristickou i režijní přichází po cca pěti letech s novým snímkem. Jak se Modelář povedl?

Ústřední postavou a rámcem celého příběhu je Pavel. Na začátku celého dění ho potkáváme v Izraeli (kde pracoval jako chemik pro farmaceutickou společnost) loňského roku za velmi dramatické situace. Po několika minutách se příběh přesouvá do Prahy o několik měsíců později.

Pavel bydlí u sestry, nemá stálou práci ani cíle. Pak se ale dá dohromady s bývalým spolužákem Plechem, který vlastní firmu na natáčení videí s využitím dronů a zrovna shání navigátora, což je práce jako šitá pro Pavla, jak se ukáže. Chvíli spolupráce funguje perfektně, klientela je pestřejší než pestrá. Ale ve firmě to začne skřípat, když Pavel a Plech zjistí, že se moc neshodují v tom, jak řešit některé životní situace a fakta a v tom, jak by potenciálně (mimopracovně) chtěli drony využít.

Zdroj: Falcon

Příběh jako takový ale není nijak komplikovaný, byť je místy dost nahuštěný. To ale umožňuje přesně takového hlavního hrdinu a průběh, jaký děj potřebuje. Hrdinu se svými ideály, který zažil více kultur, více světů a je tak zbavený předsudků, tudíž perfektně kontrastuje s notným procentem postav. V průběhu děje jsou dobře adresovány nespokojenosti jednotlivců se systémem, důvody pro to i možné způsoby jejich demonstrace, manifestace a přetavení v akty. Ve výsledku tak divák nedostane téměř žádné odpovědi, zato je mu předloženo značné množství otázek. Otázek osobních, společenských, … cokoli, jen ne černobílých a jednoduchých.

Tvůrci do filmu zvolili naprosto přesné obsazení. Kryštof Hádek se celou dobu pohybuje na hranici (a v jejím blízkém okolí) mezi milým a hodným bezelstným klukem, který má srdce na správném místě a hodnoty velmi dobře seřazené, a podivínem, u kterého není jasné, co jak myslí. Ve vhodných chvílích sklouzává na jednu či druhou stranu. Výborný výkon podává i Jiří Mádl coby Plech, poněkud realističtější a přízemnější postava, která, ač má hodnotový žebříček podobný jako hlavní hrdina, před velkým gestem dobře přemýšlí, jaký dopad bude mít na ni. Výborně obsazené a zahrané jsou i ostatní postavy.

Zdroj: Falcon

Z pohledu vyprávění Modelář někdy trochu kulhá. Žánrově i tempem je snímek často nevyrovnaný, obojí se nezřídka a markantně mění. Ve sledování a orientování se v ději to nicméně nevadí. Celkový dojem z počinu těmito změnami a skoky také neutrpí moc, mnohem víc, než těmito aspekty je výsledný dojem totiž tvořen tím, co se film snaží říct a jakými prostředky to říká. A to u Modeláře funguje.

Petr Zelenka a jeho přátelé natočili film, který, pokud mu to je dovoleno, s divákem po konci zůstane. Vrací se a provokuje, nutí se nad ním zamyslet, ideálně z několika různých perspektiv. A nejen nad ním, jakožto hlavně obecně nad tématy, kterých se dotýká. Celý příběh klade spoustu složitých otázek, které možná ani odpověď nemají, případně často individuální, krátkodobou… Kde je vlastně hranice? A kolik z toho, co se dozvíme, je pravda? A jaké procento pravdy se máme šanci dozvědět? A jakkoli film možná zakopává z pohledu klasického vyprávění a někdy neví, jakým žánrem být, celkovému dojmu to nijak závratně neubírá.

Modelář
Česko, 2020, 110 min
Drama / Thriller / Psychologický