Recenze: Fany a pes skrývá malý filmový zázrak

Koprodukční animovaný snímek Fany a pes vstoupí 9. listopadu do českých kin pod distribuční společností Pilot Film. Velmi netradičního tématu pro tento žánr se ujali dva němečtí režiséři a animátoři Matthias Bruhn a Ralf Kukula. Otevírá se nám tak příběh, který je určen primárně dětem, ale jeho pravou podstatu pochopí spíše starší diváci. Vypráví totiž příběh z Lipska roku 1989 a pokojné revoluce, která vyvolala pád Berlínské zdi a opětovné sjednocení Německa. Pozoruhodný animovaný snímek vznikl v lucemburské, belgické a také české koprodukci.

Východní Německo, léto 1989 se blíží ke konci a nerozlučné kamarádky Fany a Sofie se přeci jen musí na chvíli rozloučit. Sofie se svojí maminkou odjíždějí na krátkou dovolenou do Maďarska, a jejího psa dostane na hlídání právě Fany. Když se ale Sofie s maminkou první školní týden neukáží, všem je jasné, že zběhly z Maďarska přímo do Západního Německa za babičkou. Jenže Fany přece hlídá pejska, který není její! Rozhodne se tak, že psa vrátí, ať se stane cokoliv.

Pád zdi jako téma animovaného filmu

Téma je pro animovaný film vcelku nezvyklé, ostatně vztahuje se k výročí pádu Berlínské zdi, od čehož uběhne letos 30 let. Právě 9. listopadu, kdy se tento významný akt udál, vstupuje snímek do české kinodistribuce. Otázkou je cílová skupina, jelikož tento animovaný snímek sice na svém začátku krátce shrne důležité události a fakta, ale bez kulturně-historického kontextu se děti mohou v příběhu a událostech špatně orientovat, to může být jedno z mínusů Fany a psa. Film byl ale primárně cílen pro školáky, tomu nasvědčuje i samotná zjevně jednodušší animace, cílená právě na mladší diváky.

Triviální název může odradit

Snímek i přesto pracuje s tématem velice šikovně, a právě menší události zpracovává pomocí dobře a čistě napsaných dialogů, které odráží kulturu a stav doby, ve které Východní Němci žili. Mimo to, že svým způsobem agitačně upozorňuje na hrozbu socialistické ideologie jednoduše načrtnutou postavou prorežimní profesorky Liesegangové, příběh je velice dobře vystavěný, pro děti jasný a zřejmý. Fany a pes je vzhledem ke svému triviálnímu názvu, pod kterém se bohužel neskrývá nic, co byste chtěli vidět, jedním ze zásadních filmů evropské animované tvorby posledních několika let.

Český podíl

Jak bylo řečeno v úvodu, Češi se podíleli na koprodukci snímku. Ten vznikal přes šest let, také díky problémům s financováním snímku. Ač se příběh odehrává v kulisách Východního Německa, je snadno přenositelný na české publikum, jelikož to tady nevypadalo o moc jinak. Poučný snímek byl natočen podle knižní předlohy, která v souvislosti s českou distribuční premiérou vyjde v českém překladu. Prodávat na pultech se však bude pod svým původním názvem Fany byla při tom, který – buďme k sobě upřímní – zní o mnoho lépe a zajímavěji. Kdyby možná čeští distributoři zvolili tento název i pro film, přitáhl by do kin více návštěvníků, ale to je o diskuzi. Přes všechno je Fany a pes takovým počinem, který by rozhodně neměl zapadnout, protože je skutečně mimořádný. Takhle se dělají animované filmy.

Fany a pes / Fritzi: Eine Wendewundergeschichte
Německo / Lucembursko / Belgie / Česko, 2019, 90 min
Animovaný